Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dateline_Bikini

Två 25L tankar eller en större? HJÄLP

Rekommendera Poster

Hej, jag har just nu en 25L tank i min båt vilket jag tycker är för lite och bränslet fort tar slut. Jag har funderat på att köpa en extra tank, alltså ha två stycken 25L tankar. Men jag förstår mig inte på hur slangarna och anslutningarna fungerar. Jag hade tänkt att köra slut på en tank och sen byta över till nästa när soppan är slut.

 

Bild nr1 som är på hela tanken är ju då biltemas tank, men anslutningen ser helt annourlunda jämtemot den tank som sitter i båten just nu. Jag har en yamaha orginaltank med den anslutningen som du ser på bild nr2.

 

Har varit på biltema och kikat, skruvar man ut den blåa anslutningen så följer även en slang med upp, den som suger upp bensinen antar jag. Hur ska jag lösa detta på enklaste sätt? ska jag behöva ha två slangar? En för biltema dunken och en för yamaha orginaldunken? och bara byta fästet från biltema dunken till yamaha fäste för den som ska in i motorn? HJÄLP blir galen

2000017706.jpg

2736-1..jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget annat tips än att fråga på Biltema hur de har tänkt. De har ju bägge produkterna. 

En liten historia. 

För många år sedan köpte jag en ny båt med en Yamaha 50 hk motor. Tänkte köpa en extratank på Biltema men säljaren av båt och motor sa att jag skulle bli grymt besviken om jag hade en sådan tank eftersom dess kapacitet var så dålig så han sålde en originaltank till mig för samma pris som Biltemas. Hur rätt han hade i detta har jag ingen aning om men de två tankarna lever fortfarande vidare och är i gott skick. Nu börjar dock slangen bli lite torr och när jag nu byter motor så får de gamla tankarna leva vidare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju montera en yamaha ”hona” på en srump slang till biltematanken om du vill. Då kan du enkelt flytta om din yamahaslang när du vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ChristerN:

Har inget annat tips än att fråga på Biltema hur de har tänkt. De har ju bägge produkterna. 

En liten historia. 

För många år sedan köpte jag en ny båt med en Yamaha 50 hk motor. Tänkte köpa en extratank på Biltema men säljaren av båt och motor sa att jag skulle bli grymt besviken om jag hade en sådan tank eftersom dess kapacitet var så dålig så han sålde en originaltank till mig för samma pris som Biltemas. Hur rätt han hade i detta har jag ingen aning om men de två tankarna lever fortfarande vidare och är i gott skick. Nu börjar dock slangen bli lite torr och när jag nu byter motor så får de gamla tankarna leva vidare.

Intressant! Någon som har erfarenhet av biltemas bränsledunkar?

Det lockar i nuläget med biltemas då det är ungefär halva priset, men oftast lönar det sig att punga upp lite extra för att man ska slippa irritationer när det krånglar eller går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en som på bilden för en del år sen. På den var det dålig kvalitet i gängorna till påfyllning och framförallt avluftningsskruven. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också använt en sån, och har samma synpunkter som Flipperskeppare. Det blir en väldig stank eftersom det aldrig är riktigt tätt. Det värsta var att tanken läckte när den lutades så vätskenivån översteg hålens placeringar!

Det var inte min tank, utan en jag lånade en kort stund, så jag har inte varit i kontakt med Biltema om det.

Däremot kan jag varmt rekommendera Biltemas svarta bränsledunkar. Finns i storlekarna 5, 10 och 20 liter, tror jag. Billiga, bra och är täta! Ingen lukt! Så skaffa en 20:a eller två 10:or, så har du bra reservdunkar som du kan fylla huvudtanken från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ovan skriver, biltemas blir aldrig tät. Dessutom är slanganslutningen klen och bryts lätt och går ej att byta. Skaffa en riktig tank. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fick bli en svart 20-liters bensindunk precis som @raol sa. Det blir det enklaste sättet och det billigaste också, 100kr för en 20litare, istället för en till yamaha dunk som kostade 700kr ny. Man får bara vara smidig på att tajma in när man ska fylla på och hoppas på att det inte är för mycket vågor just där och då! :D

Såhär ser det ut, gick att klämma in den på sidan så den sitter fast, så den inte ligger och skramlar där bak! Tack för alla svar! :)

IMG_20180515_155329.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...