Jump to content
Monday 22 July 2024
fredbjor

Mercruiser 4,3 efi värmeproblem

Recommended Posts

Hej!

 

premiärtur med hela familjen i båten. Lite nervöst eftersom nyköpet i höstast mest inneburit problem. Men gick bra när vi tog opp senare i höstas...! Til sak: Motorn pressades inte mer än 3000 varv, och blev för varm. Märkte i hamn att styrbords avgaskrök är, nästan kall - men babords krök riktigt het. - Vad har hänt? Vid drevet “bubblar” det lika mycket på båda sidor... Kan något ha hänt vid konserveringen i höstas, då jag provade en värdelös vattensäck för glykolblandningen? Eller, att min spolmuff bara sprutar in vatten på enabsidan, alltid nog satt den mot styrbordsintag på drevet...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drevet har gemensamma kanaler, så var du sätter muffen eller var det bubblar spelar ingen roll. Kröken ska ju inte vara varm, det tyder på dåligt flöde av kylvatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rollen:

Är motorn färskvattenkyld?

 Ja, det är den. ( Slutet system + sjövatten.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev gusvo085:

Drevet har gemensamma kanaler, så var du sätter muffen eller var det bubblar spelar ingen roll. Kröken ska ju inte vara varm, det tyder på dåligt flöde av kylvatten.

Idé byta impeller / termostat? Jag menar om flödet är dåligt? Eller, är det stopp i kanalerna i limpa/krök? Går det att känna på nå typ slang im flödet av kylvatten är olika, melkan sidorna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beror på vad du har för kylning, färskvatten? Hel eller halvsystem? In i limpan lär det gå ett rör på varje sida, flöde i båda?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl enklast att plocka loss knäna och kolla hur det ser ut i kylkanalerna? Jag kollade min i fjol och det var en enkel operation Se till att du har nya packningar till hands ifall du ska sätta tillbaka knäna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev gusvo085:

Beror på vad du har för kylning, färskvatten? Hel eller halvsystem? In i limpan lär det gå ett rör på varje sida, flöde i båda?

Alltså det är ju både ett slutet system, och sjövattensystem. Tänkte försöka kolla ikväll om jag kan hitta “slangarna” och om inte utloppshålet på babordssidan är igentäppt, på drevet?

 

Hittar jag inte felet där lär jag byta impeller, och kanske termostaten, sedan knät... (å inget i motorrumet är lätt i min Flipper 666HT!)

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev lawea:

Det är väl enklast att plocka loss knäna och kolla hur det ser ut i kylkanalerna? Jag kollade min i fjol och det var en enkel operation Se till att du har nya packningar till hands ifall du ska sätta tillbaka knäna.

Inget är enkelt i motorrummet på min Flipper 666 HT... Tänkte kolla utsläppshålet på drevet, först... Du tror inte på impeller / termostat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev fredbjor:

Inget är enkelt i motorrummet på min Flipper 666 HT... Tänkte kolla utsläppshålet på drevet, först... Du tror inte på impeller / termostat?

Förresten har jag problemet vid det kalla- eller varma knät?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev fredbjor:

Alltså det är ju både ett slutet system, och sjövattensystem. Tänkte försöka kolla ikväll om jag kan hitta “slangarna” och om inte utloppshålet på babordssidan är igentäppt, på drevet?

 

Hittar jag inte felet där lär jag byta impeller, och kanske termostaten, sedan knät... (å inget i motorrumet är lätt i min Flipper 666HT!)

Har jag problemet vid det kalla- eller varma knät?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du säger att du har ett slutat sytem, är det hel eller halv? Det vill säga var går havsvattnet in i avgasssystemet, är det i limpan eller kröken?

Oavsett, känn på slangarna. Jag skulle säg att du har problm på den som är varm, men det beror ju på. Det ska vara så att du kan hålla handen på det men det ska vara varmt. 

Är det iskallt så kan man misstänka att motorn inte går på den sidan, men då borde du märka det mer än vad du gör. 

Är den så att du bränner dig på varma så lär du ha stopp i kanalerna där!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har det fungerat tidigare?

 

Det kan tex sitta fel packning mellan limpa och knä så att nästan allt vatten går genom ena knät men nästan inget genom det andra. Många som gör fel där...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev gusvo085:

Du säger att du har ett slutat sytem, är det hel eller halv? Det vill säga var går havsvattnet in i avgasssystemet, är det i limpan eller kröken?

Oavsett, känn på slangarna. Jag skulle säg att du har problm på den som är varm, men det beror ju på. Det ska vara så att du kan hålla handen på det men det ska vara varmt. 

Är det iskallt så kan man misstänka att motorn inte går på den sidan, men då borde du märka det mer än vad du gör. 

Är den så att du bränner dig på varma så lär du ha stopp i kanalerna där!

Jag får kolla detta, i veckan. Tack för tipps!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nytt fel, som uppstått nu - tror jag. Lite osäkert iochmed kort och förstörd säsong i fjol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

God kväll! Verkar trots allt inte vara cirkulationsproblem i något av limpa/knä. Båda liknande varma ikväll. Enda jag gjorde var att dränera de båda pluggarna under varje limpa. (De andra pluggarna hittade jag inte i mitt trånga motorutrymme.) Men motorn blir varm då den belastas, eller går på högre varvtal helt tydligt. Drar jag av på gasen svalnar den. Börjar starkt misstänka cirkulationsvattenpumpen! Kolla/lyssna på detta videoklipp!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ytterst ovanligt att cirkulationspumpen går sönder.. Möjligtvis axelbrott kan vara möjligt. Det finns jo inga slitagedelar i själva pumpfunktionen. Du har ett skvallerhål i framkant pump. Om det kommer ut vatten där, då är dax att byta, eller renovera pumpen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-05-14 vid 09:05 skrev gusvo085:

Du säger att du har ett slutat sytem, är det hel eller halv? Det vill säga var går havsvattnet in i avgasssystemet, är det i limpan eller kröken?

Oavsett, känn på slangarna. Jag skulle säg att du har problm på den som är varm, men det beror ju på. Det ska vara så att du kan hålla handen på det men det ska vara varmt. 

Är det iskallt så kan man misstänka att motorn inte går på den sidan, men då borde du märka det mer än vad du gör. 

Är den så att du bränner dig på varma så lär du ha stopp i kanalerna där!

Hej!

 

Igår kväll testade lite till. Skruvade ur pluggarna på slangarna som ansluter underst på limporna. Kom lite vatten. Slangarna ansluter till värmeväxlaren frampå motorn. En på vardera sida.

 

körde igång motorn och lät den gå på tomgång, och en stund på ca 1300 varv. Temperaturnålen rakt upp, och såg ut att röra sig lite grann. Ungefär samma svala temperatur nu på båda knäna.

 

Tog en tur ut. Går inte att dra på något, då går tempen upp, och inte ner igen, förns man drar av på gasen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förmodar att det är ett Alpha one drev. Det drevet ihop med sötvattenkylning brukar inte fungera hundra. Kan gå men kan också strula. impellerpumpen som sitter i drevet ligger på gränsen i kapacitet för v6-v8 om vi pratar värmeväxlare. Man brukar använda en extern remdriven pump med separat vattenintag. Nu ser jag inte på din video men vad är det som sitter nere till höger? Styrservopump eller vattenpump?

Nu spånar jag, men om du kört konserveringen med spolmuff och inte kopplat på den eventuella externa vattenpumpen så är risken stor att impellern gett sig pga torrkörning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om limporna håller sig svala även när du kör båten så är ju impellern i drevet ok, sjövattensidan bör då vara ok. 

Då lutar det mer åt termostatfel, att den inte öppnar som den ska. Cirkulationspumpen är som någon redan tidigare sagt inte trolig som felkälla. Testa med att plocka bort den (termostaten!) helt o kör utan!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har bytt cirkulationspump på min. Lagret gick. Det som händer då är att det skramlar men den pumpar runt vattnet ändå.

 

Skulle tippa på att termostaten hängt sig.

 

Om knäna är kalla så fungerar sjövattenpumpen som den ska. Och således får även värmexäxlaren tillräckligt med vatten.

 

Kanske en dum fråga men har du kollat nivån på kylarvätskan i både expantionstjärl och värmexäxlare? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis som Gelis antyder så brukar 4.3 motorn ha extra kylvattenintag och extra vattenpump, hur är det ställt med dessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev gusvo085:

Precis som Gelis antyder så brukar 4.3 motorn ha extra kylvattenintag och extra vattenpump, hur är det ställt med dessa?

 

Dessa bör ju vara ok. Då knäna blir kalla när han kör.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...