Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Pb000

Knackande

Rekommendera Poster

Bästa forumläsare

Söker nu er hjälp att få slut på ett besvärande knackande .    Oljudet låter från såväl obelastad tomgång körning av motor,  som under gång.   Dock ej under längre motor gång.     Min första gissning va att det var en växelvajer,  kabel stam ,  eller slang som låg o dunckade mot något skott.   Men efter att ha vänt ut o in på större delen av akterskeppet,  så tystnade knackandet när jag tryckte ett par styva fingrar på den bakre delan av segeldrevet.

Nu till min fråga,   vad är det som behöver åtgärdas????  🤔

M.v.h   Patrick 

20180513_120756.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kolla så bakre motorkudden är hel vid drevet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Som Lodka skriver, bakre motorkudden är ju misstänkt.
Men du skriver citat "...tystnade knackandet när jag tryckte ett par styva fingrar på den bakre delen av segeldrevet."

Du måste nog ha satt fingrarna väldigt nära felkällan - kan jag fundera?
(Typ annars ovanligt att klena fingrar kan påverka såpass när det gäller oljud/vibrationer från kraftiga motorer?)


Hehe... litet nördigt men jag vill veta mer exakt var dessa dina "undergörande" bägge fingrar på bakre delen var placerade mer exakt.

Har som synes lagt till ett koordinatsystem i bilden nedan, underlättar som bekant exakt beskrivning av positioner. (Gissar nånstans ruta B2, eller så?)  
Bilden nedan är f.ö. hämtad HÄR (PDF-användarmanual för SD20 + SD 50).


yanmar_sd20..png.01a9c240883a9fa39176526d950d21fd.pngHmm... din motorinstallation verkar ny  på ditt foto,  så varför har felet alls uppkommit?
Vete katten, men jag hittade en sajt som starkt betonar - för SD20 - betydelsen av perfekt tomgångs-varvtal 850 RPM??

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  Lodka   o   Thomas

Stort tack för input.   Alltid välkommet med relevanta idéer.     Stämmer bra med att fingrandet skedde vid bulten för att låsa tassen.   Motor installationen är en 2005,  med runt 6300 timmars gångtid.    Ej varvs skött som det ju skrivas om ibland.   Vid provkörning igårkväll,   lät det ju förståss ingenting,   för varmt ??

Jakten går vidare.  

Ha en trevlig båt sommar 

//  Patrick 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorkuddarna är hela så kolla att alla muttrar där är korrekt dragna....

Fair Winds

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att felsöka missljud kan man använda ett stetoskop för bilmekaniker. Det ser ut som ett medicinskt dito med skillnaden att istället för en "mikrofon" i ena änden har man en försluten pinne. När den läggs mot olika föremål hör man tydligt dess ljud i öronen. 

 

Man får vara lite försiktig så man inte blir utskrattad bara.

 

https://www.ebay.co.uk/itm/Mechanics-Stethoscope-Garage-Engine-Diagnostic-Scope-154006-/132275419105?clk_rvr_id=1531606341433&rmvSB=true

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...