Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
earendel

Urladdade batterier

Rekommendera Poster

Jag har en fjord weekend with dubbla AQ130. Har 3 st batterier, ett till varje motor och ett till ankarspelet. Nu när jag provkörar motorerna är batterierna helt slut. Kan de har laddat ur sig under vinter? Är dessa 3 batterier sammankopplade?

 

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju svara på ett trevligare sätt! Eftersom man inte åker så mycket sista tiden på säsongen, kanske batterierna inte är fulladdade när båten läggs upp. Därför bör man ladda batterierna inför vintern, och ladda någon eller några gånger under vintern.  Batterierna kan vara sammankopplade när huvudströmbrytarna är tillslagna, lite beroende på hur det är kopplat, om det finns skiljerelän eller inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ut batterierna och ladda ett batteri per dag(24h), så kan du provköra båten till helgen sen, Finns bra och billiga batteriladdare på jula för 299:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så gör man som jag gjorde nu. Hamnen hade stängt av strömmen där jag har min båt upplagd så de fick ingen laddning på hela vintern. När jag nu laddade dom på våren så funkade inte strömmen i båten riktigt och mätarna visade dåliga värden. Åkte o köpte nya batterier för en massa pengar och installerade dessa. Till min fasa var det samma problem. Då kom jag på att jag hade missat slå till en huvudströmbrytare i motorrummet och då funkade det igen. Så nu har jag lärt mig en dyr läxa. Att mäta är att veta!!!:blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du laddat ur batterierna i vinter och de är gamla så hade jag köpt nya hur som! speciellt när det kommer till startbatterierna! Men gissning är att de börjar bli gamla och när de laddat ur så kan de bli skadade så de inte har samma kraft alls som innan=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...