Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nightzero

Skada på propeller

Rekommendera Poster

På årets andra tur körde vi på sten eller ngt annat hårt i vattnet. Precis där man kör in till båtplatsen där jag kört många gånger. Kanske var det kombinationen av lågt vatten och att hela familjen på 4 satt bak i båten. I alla fall två små dunsar och när jag sedan tiltar motorn har det fläkts upp jack i två av tre blad. På bilderna har jag klippt bort den uppfläkta biten och filat jämt. Det är en aluminiumpropeller. Bladen är inte böjda och när motorn ligger i neutral kan jag snurra propellern utan att känna att den roterar ojämnt eller hugger i. Beräknar att den djupaste skadan är 3 mm som djupast. Kan jag köra med denna till hösten tror ni, eller måste jag ta upp båten och byta propeller? 

DSC_1343.JPG

DSC_1342.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en ny och behåll den skadade som reserv.

 

Jag tror inte att det är någon större fara att använda den skadade propellern, men jag skulle undvika att köra en hel säsong med den. Och en reservpropp är väl inte helt fel att ha med sig i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att göra den här operationen med båten i vattnet? Det är en yamaha från tidigt 90-tal. Brukar det bara vara en sprint och en mutter som ska lossas? Eller finns något mer som riskerar att åka i vattnet när jag drar av propellern? 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mutter, sprint och brickor (distansbricka innanför proppen normalt och någon utanför också). Går att göra med båten i vattnet. Håll koll på alla lösa delar bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör bara. Eller som tidigare sagts, köp en ny och behåll denna som reserv. 

 

Prop byter du lätt i vattnet, förslagsvis vid en strand så du kan stå med motorn mot stranden och bara bada till knäna. Det värsta med Yamaha är att de brukar ha så satans grova saxpinnar så räkna med ömma fingrar när du ska böja till dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör som den är!

Firefish, varför ska man böja saxpinnar med fingrarna?

Jag brukar använda en tång... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade en sån propeller och lämnade in den, den gick inte att skilja från en ny. När jag fick tillbaks den.

Ungefär 1998 så kostade det 400 spänn.

Men det tog hela vintern och lite gnäll på våren.

Redigerad av Havskrattan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...