Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Biggles64

Kompressorremmen går av KAD42A

Rekommendera Poster

Har problem med att kompressoremmen går av stup i kvarten. Kan det vara remspännarens fel? Jag har den modellen som spänns med 8ans insexnyckel. Ska denna spännas med moment? Det finns två hål där den kan sitta. Vet någon vilket av dessa som ska användas? Tacksam för svar!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!
Tydligen används en mätare applicerad vid punkt 1.
Har saxat ihop bilden från två av boatinfo.no:s manualer, HÄR respektive HÄR.
(Läs gärna hela texten i länkarna, kräver dator.)
 

kad42.kompressor.remspänn.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack Thomas. Ska läsa länkarna med stort intresse. Tror att det finns risk att jag kört med för mycket slack i remmen. Hälsningar L-E 

Redigerad av Biggles64

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas, 

Jag har fortfarande problem med att kompressorremmen går av på SB maskin. Förra året bytte jag till de nya remspännarna som spännes med moment. Men nu i helgen gick ännu en av. Jag antar att det finns risk att jag kört en del på varvtal nära inkopplingen kompressorn. Men jag har försökt lyssna då den kopplar in och dragit av något på varvtalet. En annan teori är att kompressorn börjar bli sliten och har för stort motstånd då den kopplas in. Den låter förskräckligt men jag har förstått att de flesta gör så oberoende av slitage. Nu har jag kopplat ur båda kompressorerna och tänker montera en vippbrytare som kopplar ur kompressorerna då jag inte behöver dom. Vad tror du kan vara största orsaken till rembrotten? Sliten kompressor eller körning på varvtal nära inkoppling av kompressorn?

 

//L-E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Biggles,

Aha, problemet kvarstod.

Jag (KAD42) och grannen (KAD32) har/hade samma problem.

I vårat fall så var det lagret i cirkulationspumpen som är slitet och glappar. Därmed så kan hjulet som både generatorrem och kompressorrem drivs med slå. Mitt slår med 0,5-1,0 mm. Vattenpumpen väsnas även lite (dock svårt att höra varifrån det kommer).

Med detta problem blir remspänningarna till både generator och kompressor väldigt viktiga och kopplade. Senast min kompressorrem gick av, så såg jag innan att generatorremmen var för lös - dock utan att slira (väsnas). Generatorremmen drar i vattenpumpshjulet år motsatt håll som kompressorremmen. Genom att hålla dessa båda remmar ordentligt spända (kolla varje körning), så klarar jag mig säsongen ut. Men i vinter blir det en ny vattenpump (eller renovering, om jag klarar att dela den).

Det är svårt att mäta remspänningar och jag vet inte vilket värde som är angivet, antingen spänningen i remmen - i linje med remmen eller den kraft som krävs för att bukta in den i punkt 1 (dvs vinkelrät mot remmen). Själv spänner jag remmarna, så att jag bara kan trycka ner dem 10 mm när jag trycker ordentligt.

Min och flera jag sett, har felaktigt haft generatorremmen kopplad mot vevaxeln. Då får vattenpumpens lager en mycket större kraft att snurra med och slits fortare. På vevaxeln ska vattenpumpens rem och möjligen servostyrningens rem vara (om det finns).

Hälsningar Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag tror att jag fått ordning på problemet nu. Jag hade en äldre version av cirkulationspumpen och den var tydligen för svag för KAD42or i dubbelmontage. Axeln i pumpen gick av förra året och reparerades. Tidigare i år gick axeln av igen. Efter samtal till Crome Marin fick jag veta att det var ett känt fel och Volvo Penta har gjort om konstruktionen i en nyare pumpmodell. Nu har jag även installerat brytare så jag kan koppla ur kompressorerna under drift. Inga problem sedan dess. Lite tråkigt att det tog två år att komma på problemet. Dessutom har jag installerat dom nya remspännarna som man drar med moment. Ett tips är att kolla vilken version av pump du har och byta till den uppdaterade.

 

Hälsningar Lars-Erik

Redigerad av Biggles64
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Biggles64:

Hej igen,

Jag tror att jag fått ordning på problemet nu. Jag hade en äldre version av cirkulationspumpen och den var tydligen för svag för KAD42or i dubbelmontage. Axeln i pumpen gick av förra året och reparerades. Tidigare i år gick axeln av igen. Efter samtal till Crome Marin fick jag veta att det var ett känt fel och Volvo Penta har gjort om konstruktionen i en nyare pumpmodell. Nu har jag även installerat brytare så jag kan koppla ur kompressorerna under drift. Inga problem sedan dess. Lite tråkigt att det tog två år att komma på problemet. Dessutom har jag installerat dom nya remspännarna som man drar med moment. Ett tips är att kolla vilken version av pump du har och byta till den uppdaterade.

 

Hälsningar Lars-Erik

På den verision pump du har så sitter ett stödlager pressat på halsen på pumpen utvändigt. Sedan pressas remskivan på och låses med en kon. Halsen på pumpen är för klen och lagret börjar urholka stålet i halsen, axeln börjar nu glappa och till slut släpper alltihop. Därav har penta fasat ut repsatsen till A verisionens pump. Tror cirk pumpen blev utbytt iom att 42 B kom. Ofta spelar det in att remmarna haft olika moment så kompressorn belastat för mycket och det dragit snett. Kul du fann problemet iaf. Så till de som ej bytt cirk pumpen på sina A versioner, tag av remmarna och känn på pumphjulet om det glappar. Gör det så ingen ide reparera med ny repsats, bara byta pumpen i sin helhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...