Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Modesty77

längd på Lazy Jacks linan

Rekommendera Poster

Tänker montera Lazy Jacks enligt Bens modelen

lazy1_2004.jpg 

 

Eftersom jag köpte alla delar själv och inte den dyra paketet undrar jag vad längden på linan mellan punkterna A och B1 skulle vara?

 

Tacksam för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget kvalificerat svar, men länkar en video om hur man sy en stack pack. Kanske fanns infon där?
 


Lazy-jacksen på min 36-fotare(mast 17 m) sanser jag övre linorna gå för kort ner vilket gör att seglet/lattan ibland går in bakom aktre linan som spretar iväg akterut. Hade det gått lite lägre hade nog detta inte skett. Eventuellt skulle jag haft 3 förgreningar och inte bara 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-12 vid 21:44 skrev Modesty77:

Tänker montera Lazy Jacks enligt Bens modelen

lazy1_2004.jpg 

Kan du fixa så man kan se bilden annars är det svårt att svara på din fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, men jag gissar att det inte är särskilt viktigt för funktionen.

 

Vi har ganska kort avstånd mellan A och B1 och jag har sett andra som har ganska långt där emellan. A till B1 = 1/3 B3 till B1 för oss, men hälften, hälften är kanske bättre.

 

Vi har nog inga 60 % av P heller, troligen också rätt oviktigt. Vi fäste våra B1 en liten bit ut på spridarna så att det inte blev så tätt mellan linorna på SB- och BB-sidan.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt så har jag ett litet fenomen med att aktre delen av seglet glider in bakom tråden mellan punkt A och B3 så man får dra i den tåten utåt för att förhindra det. En lämpligare längder kanske hade förhindrat det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade också det problemet men efter att jag flyttat ut de översta fästena (B1) till mitt på spridarna och inte nära masten, så funkar det galant. Jag satte ett par små block där och drog ner linorna för om masten c:a 1 meter och knöt ihop dem med en kraftig gummicord, 10 mm, som fästes i bygeln för spinnakerbommen. På så sätt fjädrar anordningen lagom mycket för att ta emot seglet när det tas ner.

Redigerad av Larsakelarsson
stavfel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det beror lite på vilken akterlikskurva man har hur brett de ska sitta för att få praktiskt. Sätt dit dem efter storseglet så torde det vara enkelt att se. Så klart fast uppe innan annars blir det svårt. Samt se till att de enkelt går fälla fram under segling. För är de så lösa att seglet inte störs så gör de inte så stor nytta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...