Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
FredrikTH

Problem med ny Honda bf6

Rekommendera Poster

Hejsan

 

köpte en ny Honda bf6 till denna säsongen, var ju lite dyr men tänkte att Honda är ett bra märke och betalar gärna lite för att slippa motorproblem (bråkat förra året med en gammal evinrude tvåtaktare). Men fel hade jag motorn krånglar en hel del den går bra att starta när man kommer till sjön men den går lite sådär och sen starta en andra gång är helt hopplöst. Kan heller inte trollingfiska på tomgång vilket jag trodde skulle funka med en fyrtkatare. efter ett tag på tomgång dör den och sen halvt omöjlig att starta igen.

 

hittade detta klippet på youtube  

verkar ha samma problem som jag. Så jag testade också att tilta fram motorn och då går den enkelt att starta och går bättre. kan inte riktigt förstå vad som påverkas av att man tiltar motorn framåt kanske flottören i förgasaren?  i alla fall så blir det ett samtal till återförsäljaren på måndag. Någon som också har en ny Honda och har haft samma problem ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med återförsäljaren och Honda var medvetna om att det fanns ett problem med vissa bf6 motorer. Tyvärr verkade de inte veta vad som orsakade felet utan återförsäljaren skulle få en lista på delar som de skulle prova att byta. Jag försökte få dem att byta ut motorn men det gick inte de med på i detta läget. Så får se hur länge man blir utan motor denna säsong då. Lätt som det kunde ta ett tag för dem att byta och prova.

 

Känns rätt trist, meningen med att köpa ny motor var ju att slippa problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall plocka fram min 1976 års Evinrude i helgen så jag kan fiska medan jag väntar på att de fixar Hondan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...