Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Saratuve

Ekbord på däck?

Rekommendera Poster

Hej! 

Vi skall byta bort vårt nuvarande bord i plast uppe på däck o ja funderar på att designa ett själv! 

Jag vet att teak är de bästa materialet men hade de inte funkat med att göra det i ek o sedan behandla?

någon som har erfarenhet eller tips om detta? Vad är bäst att behandla det med? 

Väldigt tacksam för svar!

hälsningar sara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med ”på däck”; är det väderskyddat av t ex kapell..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror Sara menar en snarlik båt som denna 27-fots motorbåttyp?
Och vill nog ersätta det plastiga bordet i nedanstående sittbrunns-foto med nåt trivsammare?
[Kan i så fall förstå det, väldigt plastig omgivning i mitt norpade exempelfoto nedan. (För litet naturligt vuxet trämönster ger alltid nån punkt att vila blicken på, inte som sterilt helvita plastytor eller maskinmässigt upprepade tapetmönster?)]


Föreslår intarsia, snacka om egendesign för en bordsyta!? [Lacka/fernissa bara ordentligt enligt konstens alla regler så håller en sådan en bordsyta i många många båtsäsonger, till glädje för varje betraktare?]

maxum.png

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ek är ju ett tåligt träslag, och har man som på bilden som Thomas-1 visar, inget annat i trä i närheten, spelar det ju inte så stor roll vilken ton träet går i. Själv skulle jag troligen behandla eken med mahognybets och uretanalkydbåtlack . 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ek är tungt och spricker det isär så är det inte så kul... Lärk är något jag skulle fundera på....

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Thomas-1:

Tror Sara menar en snarlik båt som denna 27-fots motorbåttyp?
Och vill nog ersätta det plastiga bordet i nedanstående sittbrunns-foto med nåt trivsammare?
[Kan i så fall förstå det, väldigt plastig omgivning i mitt norpade exempelfoto nedan. (För litet naturligt vuxet trämönster ger alltid nån punkt att vila blicken på, inte som sterilt helvita plastytor eller maskinmässigt upprepade tapetmönster?)]


Föreslår intarsia, snacka om egendesign för en bordsyta!? [Lacka/fernissa bara ordentligt enligt konstens alla regler så håller en sådan en bordsyta i många många båtsäsonger, till glädje för varje betraktare?]

maxum.png

 Du satte huvudet på spiken! Vi har en maxum 27fot, och bordet kommer vara skyddat av kapell. 

Tack för tipset, dock tror jag att de blir för komplicerat för mig att göra själv. 

Vi har ekplankor liggande och tänkte be om hjälp med att få den hyvlad o tillsågad i rätt modell. 

Tips på hur tjock bordet borde va för o bli hållbart?

Redigerad av Saratuve

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni inte ska dansa på bordet så håller 20mm. 

Såga gärna till 40-50mm ribbor som limmas, då håller det sig plant. Har eken torkat länge så kan man ha riktigt breda plankor.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ek rör sig mycket när det blir fuktigt/torkar å har stor "sprängkraft"

Så det är viktigt att ni tätar all ändträ ordentligt å sedan lackar ordentligt många tunna lager å håller efter. Att limma smala ribbor förebygger en del sprickor å det blir faktiskt starkare. Om man har rätt lim. Föreslår epoxi.

Nu när ni har ekplank så kör på det. Annars hade jag nog tagit teak å låtit den vara naturell, grånad med tiden. Smaksak. En skvätt linolja med 50/50 balsamterpentin då å då är allt som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Annars hade jag nog tagit teak å låtit den vara naturell, grånad med tiden. Smaksak. En skvätt linolja med 50/50 balsamterpentin då å då är allt som behövs.

"Riktig" ek ska ha torkat i 30 år! Jo teak är nog bättre. Eller tex Cumaru, Bankirai, Massaranduba, Ipé. Samma egenskaper med lägre pris och ofta lättare att limma.

Tvätta med brunsåpa och olja med kinaolja då och då håller det sig bra.

 

Jag gjorde en sittbrunnsdurk av typ Bankirai. Den befann sig utomhus i minst tre år och höll sig snygg med såp/oljebehandling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...