Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndW

Poleringshjälp

Rekommendera Poster

2019-05-05 vid 15:15 skrev AndW:

I år fick jag till poleringen faktiskt! Skriver ner lösningen för dels min egen skull och dels andra vilsna skrovpolerare i framtiden. Tre knep ordnade till det: Rubbing för att få bort mer skit, jag spritade bort polermedlet innan vaxning, och polerade av vaxet med maskin.

 

 

Det är den här typen av inlägg som jag borde spara på något bra ställe så jag kan plocka fram när det är dags att polera båten nästa gång. Men då kommer jag att leta mig fördärvad efter var någonstans det var jag såg den där bra checklistan. Kanske borde skriva ut den och lägga utskriften i lådan med polergrejer 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är väldigt enkelt och få en båt fin och blank men det tar tid. det man måste se till först är att gelcoaten är ren. så tvätta med ett alkaliskt schampo eller avfettning typ HD-grön eller motsvarande så den smutsen som sitter fast försvinner. sen efter det kan man rubba är det inte rent så dra man bara runt det.

efter detta slitet så polera man upp en riktig glans med ett finare medel .kan man inte läsa typskylten på polermaskinen i skrovsidan så är det bara och gå på det igen.. 

sen kan man sprita och lägga på valfritt skydd,vax håller i regel 3 mån medans ett lackskydd av bättre sort håller ett år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sventable:

...  medans ett lackskydd av bättre sort håller ett år.

Exempel på lackskydd av bättre sort?

Har nog provat nästan alla på marknaden förekommande utan att hitta något. Senast och bäst är Menzerna (eller vad det heter). Men även detta kräver underhåll i form av tvätt med bilschampo med vax på ytor utsatta för solsken. Vägrar nano-produkter.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Exempel på lackskydd av bättre sort?

Har nog provat nästan alla på marknaden förekommande utan att hitta något. Senast och bäst är Menzerna (eller vad det heter). Men även detta kräver underhåll i form av tvätt med bilschampo med vax på ytor utsatta för solsken. Vägrar nano-produkter.  

Jag lägger polish angels det håller ett år annars är smartabs silverone ett bra skydd.

vill du va lite omständig så går du på 2-komps lackskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menzerna har en som heter Powerlock om jag inte minns fel, speciellt framtagen för gelcoat, tyvärr inte testat den själv men sålt en hel del av dom själv, och aldrig hört något annat än nöjda kunder av dom som kört med den. Ska man köra nano (keramiskt) så ska det inte vara över h7 i hårdhet, då h8/h9 tenderar att spricka när det används på material som kan utsättas för sviktning. För bäst hållbarhet skulle jag rekommendera ett h7 klassat keramiskt, och sedan lägga en si02 eller ptfe baserad snabbvax eller liknande ovanpå, den kommer endast hålla i några månader men förlänger då livet av det keramiska några månader, så du får lite mer än ett års hållbarhet. Personligen skulle jag polera/lägga nytt keramiskt innan varje säsong för säkerhetens skull. 

Särskilt om båten går i bräckt vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kör med Rupes som är en slags kombination av roterande och oscillierande. Finns många pads att välja på och vill man riva på ordentligt så finns förstås lammull. Tillsammans med ett grovt medel så får man fram glans från vilken gammal dassig gelcoat som helst. Lättjobbad proffsmaskin, men kanske inte så billig. 

 

Bilden visar steg 1 på svärfars båt som legat på land lite för länge utan kärlek. Skumrondell och Rupes grova polermedel. Fördelen är att man ofta kan köra ett steg och sedan vax. 

0Z5A6192.jpg

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och polaren fixade min båt idag. Mycket repor, oxid mm från förra ägaren då det var första varvet på denna båt.

 

Använde 3Ms gröna och en Biltema singelskiva med ställbar hastighet och lammullshätta. Vart mycket bra och gick sedan 2 varv efter för hand med Sonax Nano Boat Wax.

 

Första gången med 3M och är imponerad. Mycket bra medel som också håller sig fuktigt ett tag på ytan, så upplevdes som relativt drygt. Har sett 2 av 2 varv jag besökt i år använda detta, så verkar onekligen populärt. Vaxet har jag använt ett gäng år och det brukar hålla länge.

 

Vill man vara seriös ska man såklart köra ett finare steg mellan rubbing och vax, men det blir nästa år då det är mycket annat att göra på båten första året...

 

Jag gillar singelskiva och har aldrig fått några hologram eller dyl. Det man bör tänka på är att ha en maskin som har ställbar hastighet och är lätt. Biltemas har fungerat mycket bra och tycker att en del drar alla billigare maskiner över en kam. Biltemas enklaste singelmaskin är däremot tung(väger nöra dubbelt så mycket)och saknar ställbar hastighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...