Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndW

Poleringshjälp

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nu blir det en liten roman här. Tvärr inga bilder då jag inte lyckades fånga problemen på ett synligt sätt.

 

Jag tycker jag fått kläm på det mesta med båt men poleringen blir aldrig bra. Har en maxi 77 som, som tur är, har en väldigt grå färg från början så det döljer mycket.

 

Jag polerar och vaxar med Internationals polish och vax. Polerat med roterande 1400 W maskin, provat både skumgummi och lammullshätta. Tycker båda ger ränder. Ibland har jag råkat köra torrt (det ska man väl inte?) men jag tycker  det blivit ränder även om jag inte gjort det. 

 

I år provade jag att tvätta av polishresterna, och det är nog det största framsteget hitills. Det fick bort mycket av ränderna.

 

När jag lägger på vaxet (helt för hand) blir det nya ränder av det, oavsett om jag torkar av det direkt eller låter det torka. Enligt bruksanvisningen ska det torka men då är ränderna skitsvåra att få bort.

 

Nu har jag orsakat en del ränder enligt ovan, samt även en del från 1200-papper när jag i år fick spel av några fläckar som inte gav med sig av poleringen (eller stain remover). Har dock polerat dessa slipningar men det kan ju finnas kvar.

 

Hur ska jag göra nästa år. Borde jag köra nån rubbing, i så fall vilken? Det är alltså ränder åsamkade enligt  enligt ovan samt 1200-slipning som det ska rå på. Behöver tydligen produkter som är väldigt enkla att handha. Och är det någon somt haft liknande problem med att få till polering och vax men fått rätsida på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du er inte ensam om dessa problem😁

Det blir lite till att prova sig fram. Metod beror på förutsättningar.. 

Du får nog köra rubbing för att få bort slipränder. 

Jobba metodiskt. Små ytor i taget. Prova lite olika metoder för att få fram ett effektivt sätt att jobba. Högt/lågt tryck, lågt/högt varvtal osv. 

Roterande maskin är svårare å jobba med, menat att det blir lätt märken. En oscillerande maskin är betydligt mer förlåtande. 

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa år ska jag nog avsätta två dagar åt enbart skrovsidorna. Försökte på en dag och det blev stressigt. Borde väl räcka med en dag i normalfallet.

 

Skulle faktiskt gärna köpa en timmes poleringskonsultation om en sån marknad fanns, hellre det än en massa mirakelmedel. 

 

Men om vi tar en konkret fråga, är det korrekt uppfattat att polishen ska förbli våt tills man torkar av den? Om man då också ska, som brukar rekommenderas, applicera ett tryck för att ge viss värme så krävs att det är väldigt blött och stänker som bara den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev AndW:

Nästa år ska jag nog avsätta två dagar åt enbart skrovsidorna. Försökte på en dag och det blev stressigt. Borde väl räcka med en dag i normalfallet.

 

Skulle faktiskt gärna köpa en timmes poleringskonsultation om en sån marknad fanns, hellre det än en massa mirakelmedel. 

 

Men om vi tar en konkret fråga, är det korrekt uppfattat att polishen ska förbli våt tills man torkar av den? Om man då också ska, som brukar rekommenderas, applicera ett tryck för att ge viss värme så krävs att det är väldigt blött och stänker som bara den.

 

Det beror lite på.. Vissa kan man köra så dom "bränner" bort. Du börjar nästan alltid med högt tryck och lågt varv, säg dom första 2 "varven" sedan ökar du varvtalet ganska så snabbt. Olika produkter har olika egenskaper.

Ta inte mängder med medel. 

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man ska köra med olika hastigheter har jag missar. Är syftet med den högre hastigheten att polera bort ränderna från körningen med låg hastighet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev AndW:

Att man ska köra med olika hastigheter har jag missar. Är syftet med den högre hastigheten att polera bort ränderna från körningen med låg hastighet?

Ja, lite så. Dom flesta medlen bryts ner och blir finare. Så en rubbing blir en polish kan man säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur man ska göra med Internationals polish. 

Jag kör skrovsidorna med lite vatten på en skumgummihätta och låååågt varv på maskin som jag rör konstant men för att det inte ska bli ränder så måste man tvätta bort förra årets vax. 

Har jag svårare fläckar eller om resultatet med bara vatten inte blir bra så lägger jag på lite fin rubbing på trissan. 

Förr om åren har jag bara torkat av rubbingen innan jag la på vax men på mässan i år fick jag tipset att tvätta bort resterna av rubbingen med sprit så det har jag testat i år. Får se om resultatet på sikt blir bättre. 

De flesta vaxer jag har haft ska torka innan man polerar bort överskottet. Det brukar jag göra med en trasa eller torkpapper. I år körde jag över det torkade vaxet med lammullshätta, enligt instruktion på förpackningen. Då körde jag en hel del fortare än när jag polerar. 

 

Så för mig är det lågt varv vid polering och högre varv vid glansning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid lägger ni på detta? Min båt är 7.7 m och jag vill ju egentligen inte lägga mer än en dag på detta. Är inte ute efter nån utställningsfinish, men slipper gärna ränder och flammighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger 4-5 timmar på skrovet upp till relingen medan båten ligger på land. Sedan har jag delen ovanför relingen och, det som tar mest tid, däck och överbyggnad och det gör jag i sjön. Har tillbringat i stort sett hela dagen idag med överbyggnaden.

Nu har du ju inte så mycket överbyggnad men jag brukar tänka att vore min båt (31 fot) 5-10 fot längre skulle skrovet inte ta värst mycket längre. Sen är det frågan om hur överbyggnaden ser ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Då blir det nog nån rubbing en dag nästa år, och en dag polering och vax. Och så en dag bottenmålning och däck och sittbrunn....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså. Jag lägger 4-5 timmar totalt på tvätt, polering och vaxning av skrovsidorna. 

Sen kan man ju sjösätta och njuta!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som ChristerN skriver, tvätta bort rubbingen med sprit (isopropanol) innan vaxning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du står i solen och waxar och rubbar..?

Jag har alltid skugga, inte optimalt för att njuta på våren, men bra när man behandlar båten. 

 

24D3DDD5-1976-43DC-A6C1-2B0550998F11.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ena sidan. Men tyckte det blev ungefär  lika dåligt på andra. I år var det bara dis dock.

 

Hopplöst att försöka pricka in en varm dag utan sol eller regn. Kanske hade funkat på östkusten. Det får bli den dag man har tid.

 

Med lite perspektiv så har jag nog haft ett för svagt medel och kompenserat med tryck och temperatur. Nästa år ska jag köra kraftigare medel, rubbing, men med mindre tryck. Och en gång med mindre tryck och polish. Och så vax....använder ni maskin för att polera av vaxet eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev AndW:

Jo ena sidan. Men tyckte det blev ungefär  lika dåligt på andra. I år var det bara dis dock.

 

Hopplöst att försöka pricka in en varm dag utan sol eller regn. Kanske hade funkat på östkusten. Det får bli den dag man har tid.

 

Med lite perspektiv så har jag nog haft ett för svagt medel och kompenserat med tryck och temperatur. Nästa år ska jag köra kraftigare medel, rubbing, men med mindre tryck. Och en gång med mindre tryck och polish. Och så vax....använder ni maskin för att polera av vaxet eller? 

 

Vaxet tar du av för hand med bra microfiber. Maskin riskerar att ta bort vaxet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojojoj, tänkte att det som duger på bilen får duga på båten så jag tog ett varv med Biltemas vaxschampo, en timme. Flammigt? Ja, men det ser jag inte med stäven mot bryggan mellan två båtar. Hustrun vaxade sittbrunnen. Nästa år ska jag nog ta rubbing ett varv, första gången på 25 år, så det finns gelcoat att ta av. Om jag inte hittar på något roligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också du kör för "svagt" medel, eller finkornigt rättare sagt. Polish ger en superblank slutfinish men avverkar ytterst lite, rubbing tar mest och cleaner mittemellan, något förenklat. Olika märken kallar sina produkter lite olika, 3M till exempel har flera olika rubbing men ingen cleaner i programmet, några har en "cleaner" som inte ens är ett polermedel utan ett shampo... Så man får sätta sig in lite i hur "sitt" märke namnger och graderar sina produkter. Köper du en grov rubbing måste du polera igen med finare medel för att få bort polerrosorna från rubbingen. För fint medel på en matt yta ger inget resultat.

Vill du vara säker på att få nåt bra köper du sonax bilprodukter, (rubbing-cleaner-polish-vax) dom var bäst för 20år sedan och är sedan dess oändligt beprövade och fortfarande bra. Bäst vågar jag inte påstå, men ingen kan nog skylla på medlet iaf om man misslyckas med dessa. 

Jag nöjer mig med bara cleanern, behöver inte utsällningsresultatet av polish men en normalvårdad båt behöver inte grov rubbing årligen heller anser jag. Sen vax för hand, ju mer det får torka ju lättare torkar man av det. 

 

Men du, om det skvätter när du polerar har du nog för mycket medel också, ett mycket vanligt misstag. En blöt hätta eller pad ger en låg friktion och själva poleringen uteblir nästan (tänk vattenplaning). Det i kombination med ett finkornigt medel, där gissar jag nog att du har ditt problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte mycket medel, men jag sprejar vatten för att det inte ska gå torrt. Det är ett väldigt litet fönster av fuktighet  mellan ”skvätter” och ”torkar innan jag hunnit torka av polishen”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen, jag vet inte hur dina medel fungerar men när jag kör med skumhättan så kör jag tills vattnet torkat. Kvar blir lite damm som dels kommer från gelcoaten dels från hättan. Det torkar jag bort med trasa eller, som i år, med isopropanol (tack Kane, kom för stunden inte ihåg vad det var för sprit). 

Polermedel, oavsett om det kallas rubbing, polish eller något annat, har ofta den egenskapen att det slits ner och blir finare och finare när man jobbar med det. Därför är det bra att ta ett mindre område i taget. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har (försökt) undvika att det går torrt, mest för att det är så förbannat mycket svårare att få bort det med en ”ren torr trasa” som brukar rekommenderas. Men ska testa att torka bort det med nån sprit eller aceton, borde ge ett betydligt mer stabilt resultat (t-sprit brukar ge ränder dock)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det du behöver få bort är så svårt att ta bort så skulle jag gissa att det är gammalt vax. 

Aceton är väldigt starkt och det skulle jag undvika för att bara torka bort gamla polerrester. 

Isopropanol för 130 hos Kjelle för en liter är lättköpt för att prova om man har en sån butik i närheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år fick jag till poleringen faktiskt! Skriver ner lösningen för dels min egen skull och dels andra vilsna skrovpolerare i framtiden. Tre knep ordnade till det: Rubbing för att få bort mer skit, jag spritade bort polermedlet innan vaxning, och polerade av vaxet med maskin. 

 

Grovt sett gjorde jag:

1. Tvätt med Abnet med mjuk borste. Sköljde med vatten och borste. 
2. Sprejade oxalsyra (biltema fälgtvätt). Sköljde med vatten och borste. 
3. Rubbing (International liquid rubbing). Biltemas mjuka skumgummihätta. Låg fart, höll ytan fuktig med sprayflaska. Torkade av hjälpligt med mikrofiber. 
4. Polering (International marine polish). Biltemas mjuka skumgummihätta, inte samma som för rubbing. Låg fart, höll ytan fuktig med sprayflaska. 
5. Avtorking med isopropanol på mikrofibertrasa. Tack för tipset @ChristerN! Här försvann alla ränder. Detta steg gör att det blir betydligt svårare att misslyckas!
6. Vaxning (international marine wax). Strök på med mikrofibertrasa. Torkade någon minut. Polerade av med lammullshätta och låg- till mellanhög fart. Alla ränder försvann. Dammade av hättan emmellanåt. 

 

Resultatet blev riktigt bra den här gången. Nästa år tänkte jag utelämna rubbingen, och hoppas det räcker med polish. 

 

Längre version: 
1. Tvätt med Abnet med mjuk borste. Sköljde med vatten och borste. Här kan man nog använda Yes också. Tvättade däcket innan friborden. 
2. Oxalsyra. Hade ingen märkbar verkan, det var inte mitt problem. Men är kanske ett bra steg att ha med. 
3. Rubbing. Biltemas rondeller var mukare än de gula och blå i båtbutikerna, så jag körde på Biltemas. Använde den gula roterande Worksite-maskinen som säljs i flera båtbutiker. Där körde jag på läge 3, den lägsta hastighet som jag att köra på vid belastning, och den högsta som inte stänkte polermedel. Ca 500 varv/min. Strök på medlet med maskinen, avstängd, och sprejade sen vatten över ytan. Efter körningen torkade jag av rubbingen i fuktigt tillstånd. 
4. Samma som rubbingen...
5. Avtorkning med isopropanol. Det här var ett bra steg. Alla försök att "polera bort" polermedlet visade att det var svårt att fåt ill. Bättre då att torka av medlet så gott det gick med trasa och sen sprita båten med ren trasa så allt medel försvann. Går fort. 
6. Vaxning. Det står att man kan polera av vaxet för hand men det var oerhört svårt jämfört med att köra med lammullshättan. Blev det ränder kvar nånstans var det bara att köra lite till där. Låg fart för detta också, men man kan nog köra med högre hastighet och lågt tryck. För hand kunde man gno hur mycket som helst utan att ränderna från utstrykningen av vaxet försvann. Det känns dock lite som att man polerar bort vaxet med maskinen, som att inget blir kvar. 

 

Min Maxi 77 tog 3h för polering+vaxning per sida, inkl prepp. Rubbningen lade på någon timma på det. 

 

Ser många polerade båtar som är fulla med ränder. Nu ser min båt ut som de blankaste, även om det inte var min målsättning.  Inga stråk eller ränder. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra noterat för andra att följa efter. Glad att jag kunde vara till hjälp. Grattis till resultatet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sent ute med svar men, jag kan säga att den bästa tipset till er som vill polera era båtar utan att hålla på trilskas ihjäl er, köp en oscillerande polermaskin, finns ingen anledning idag när maskinerna är så bra att köra roterande, det är nästan omöjligt och tar en extrem tid att få det riktigt bra, oscillerande maskin så slipper ni få hologram, ränder och liknande.

 

sen angående medel, beror helt på vilken nivå man vill ligga på, tyska menzerna funkar bra men kostar en slant, ca 600kr för 1L per steg, men sen finns andra alternativ. Kika in på pingens.se eller slå en pling, dom är riktigt trevliga att prata med och har över 30 år i polerbranschen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Toder:

Lite sent ute med svar men, jag kan säga att den bästa tipset till er som vill polera era båtar utan att hålla på trilskas ihjäl er, köp en oscillerande polermaskin, finns ingen anledning idag när maskinerna är så bra att köra roterande, det är nästan omöjligt och tar en extrem tid att få det riktigt bra, oscillerande maskin så slipper ni få hologram, ränder och liknande.

 

sen angående medel, beror helt på vilken nivå man vill ligga på, tyska menzerna funkar bra men kostar en slant, ca 600kr för 1L per steg, men sen finns andra alternativ. Kika in på pingens.se eller slå en pling, dom är riktigt trevliga att prata med och har över 30 år i polerbranschen 

Oscillerande är helt klart bra om man köper riktiga maskiner.. ska man få bort oxid på djupet så finns det bara roterande om man nu inte har hela våren på sig. 

Varför upplever du att det tar längre tid med roterande?

har polerat många båtar och hologram har jag aldrig lyckats få på gelcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplevde min metod ovan som väldigt robust mot felhantering. Jag fick inga hologram. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev sventable:

Oscillerande är helt klart bra om man köper riktiga maskiner.. ska man få bort oxid på djupet så finns det bara roterande om man nu inte har hela våren på sig. 

Varför upplever du att det tar längre tid med roterande?

har polerat många båtar och hologram har jag aldrig lyckats få på gelcoat.

Varför jag upplever att roterande tar tid är för att jag inte tycker om roterande, oscillerande känns mer naturligt, sen finns det billiga oscillerande maskiner idag på marknaden, om inte annat så kan en begagnad flex 3401 vrg eller ännu bättre XFE som är fritt oscillerande, och är dom utom budget så finns fungerande maskiner runt 1500-2000kr att köpa också. Men jag har aldrig haft problem att plocka oxid på djupet med oscillerande, jag brukar köra en trissa som heter twisted wool, som är 50% syntetisk 50% naturlig ull, som flätats samman, och skapar en ulltrissa som biter riktigt enormt bra. Sedan för medel finns en del att välja på, men naftabaserade brukar jag tycka funkar bäst, t.ex så har Arcticlean tagit fram en produkt som heter Marinepolish som är speciellt framtagen för att lösa oxid på gelcoat. 

Sen ett roligt sista steg alt till vax som jag provade på förra året va ett si02 baserat vax, och resultatet va 4knop högre topphastighet. Ganska intressant. Si02 lägger sig som en vattenavstötande yta på gelcoaten, och det som oftast begränsar hastigheter på skrov är hur fin ytan är, hur fin den än är så kollar du med mikroskop så har du alltid små hålrum. 

Vanligtvis brukar man ju våtslipa/polera upp skrov riktigt blanka och fina för att få en riktigt glatt yta, men med ett antingen ptfe (teflon) baserat vax eller si02 vax så märkte jag enorm skillnad på vattenmotstånd och tjänade 4knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej då förstår jag. Ull använder jag ifall båten är riktigt nedgången och då menar jag inte polerad på 10 år.. ibland åker även ullen på när man har våtslipat en motorhuv eller någon annan panel på en bil..

Har slutat med vax på båtar lägger ett keramiskt lackskydd så håller den sig blank i två säsonger..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...