Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pidde

Kylskåp Isotherm

Rekommendera Poster

Mitt kylskåp är precis dött, har 14,2V då den ligger hemma på landström men då den får ström händer inget. 

Vrider på termostat men inget händer. Skåpet är från 2005 så det känns surt att kasta, några förslag till felsökning ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl mätt spänningen framme vid kylskåpet?

Lyser lampan när du öppnar dörren?

 

Är det med eller utan ASU?

Om det är ASU-modellen så kolla att kabeln som är till elektroniken sitter ordentligt i sitt uttag på baksidan. Vill minnas att det skall sitta en hängsäkring på pluskabeln också, den kan ju löst ut.

 

Oavsett modell kan du ju även kontrollera att du har spänning fram till och även efter termostaten.

Sedan kan motorn som driver kompressorn fastna, försök att vrida igång den med fläken, akta fingrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ingen ASU och har 12V fram till skåpet men då jag mäter på lamphållarna inne i skåpet har jag bara 4,4V . Fläkten är ny då den gamla saknade en vinge🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du 4,4 V vid skåpet/lampan är ju något fel...

Pröva att spänningsmata med ny kabel direkt från batteriet.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid skåpet är det 12V men det går in 2 två blåa kablar till lampan och jord samma som batteri och där har jag 4V. Men mäter jag röd svart i kylen är det 12V 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Pidde:

Vid skåpet är det 12V men det går in 2 två blåa kablar till lampan och jord samma som batteri och där har jag 4V. Men mäter jag röd svart i kylen är det 12V 

Ja dom blå är till lampan, går från plus till dörrströmbrytaren, till lampan, och sedan till minus.

Det är lätt att tro att den lampan inte lyser med den låga spänningen. Det skulle vara intressant att veta om motorn stannat, och om kylskåpet drar ström? kan du inte försöka vrida runtt den med den nybytta fläkten? Kolla även att fläkten kan gå fritt så att den inte tar i någonstans.

Jag misstänker alltså att motorn står stilla, drar en massa ström och då orsakar ett spänningsfall på 8 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

drar en massa ström och då orsakar ett spänningsfall på 8 volt.

 

Inte om det är en datorfläkt.

Det brukar finnas en plint vid elektronikboxen som sitter vid själva kompressorn. Mät där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

 

Inte om det är en datorfläkt.

Det brukar finnas en plint vid elektronikboxen som sitter vid själva kompressorn. Mät där.

nä, det har du rätt i.

De äldre typerna har en fläkt på axeln på motorns baksida, senare modeller har "datorfläkt" det finns väl inga sådana gamla kompressorer kvar ute, så du har säkerligen en fristående datorfläkt.

Kolla alla anslutningar vid elektronikboxen samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes och det var den jag bytte pga trasig vinge. Om man mäter på fläkt ut så är det 0V och fortfarande 4,4V på den blåa till lampan, verkar som elektroniken boxen är rökt då jag ohm mät alla kablar och det ser bra ut. Noterade att den kostade 2700😖

 

verkar läge för ny kyl, eller någon som har någon plan B?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det när du spänningsmatade med andra kablar direkt från batteriet?

Ingen skillnad?

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

matade med fina 6mm2 kablar direkt från batteri, ingen skillnad nu har jag 12,86V (ingen landström igång) och på lamp kablarna de blå har jag 3,8V och 0V ut på stiften till kylfläkten.

 

ser så där bra ut. Not😠

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skåp?

Är det ett Isotherm så vet jag av egen erfarenhet att Thermoprodukter är väldigt bra på att hjälpa till.

 

Vår kyl pajade när vi var på väg ut på semester och vi fick hjälp med felsökning på telefon samt även kontakt med en reparatör som hade en ny orginaltermostat att sälja. Den var ju onödigt dyr jämfört med andra lösningar, men just då var den väldigt billig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vad är det för skåp?

Är det ett Isotherm så vet jag av egen erfarenhet att Thermoprodukter är väldigt bra på att hjälpa till.

 

Vår kyl pajade när vi var på väg ut på semester och vi fick hjälp med felsökning på telefon samt även kontakt med en reparatör som hade en ny orginaltermostat att sälja. Den var ju onödigt dyr jämfört med andra lösningar, men just då var den väldigt billig.

 

Mackey

Håller med. Finns några få företag som ger den supporten och de är värda att få omnämnanden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det stod ju i rubriken att det är ett Isotherm-skåp.

Ring Thermoprodukter så får du hjälp.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om skåpet är från 2005 är chansen stor att det är en mekanisk termostat.

 

om du provar att bygla över den (relativt lätt ingrepp)

så ser du om kompressorn startar.

en standard servicetermostat är inga jättepengar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev elektrikarn:

om skåpet är från 2005 är chansen stor att det är en mekanisk termostat.

 

om du provar att bygla över den (relativt lätt ingrepp)

så ser du om kompressorn startar.

en standard servicetermostat är inga jättepengar...

 

Tänk på att det tar någon/några sekunder innan kompressorn startar efter att termostatingången kortslutits.

 

Fortfarande är det ju konstigt att det bara är ca. 4 V vid lampan. 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Fortfarande är det ju konstigt att det bara är ca. 4 V vid lampan. 

 

Skulle ju kunna vara avsedd för LED

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från termostaten kommer två sladdar som är inkopplade i kontakter på styrenheten.

 

Koppla en sladd mellan dessa två kontakter. (Termostaten kan du koppla bort under tiden.) Nu ska kompressorn starta.

 

Startar den så så är det fel på termostaten. 

 

Startar den inte så ring Thermoprodukter.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas en burk med koplingsplint, vilka anslutningar til termostaten brukar vara märkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

pratade med Isotherm idag och man skall bygla mellan C och T men stendött även då, så min databox är nog kass 2700 suck. 

Skall googla lite imorgon med blir nog en ny kyl om inte någon har en elektronikbox liggande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad gör elektronikboxen? Om kompressorn går så blir det kallt. termostaten kan starta och stoppa kompressorn genom att slå av och på strömmen. Kan man klara sig utan den? 

Försök tvinga igång kompressorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva kompressorn går på växelström och det är detta som elektronikboxen gör så utan den är det ganska värdelöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...