Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
neubert

Ny pump agerar märkligt...

Rekommendera Poster

Hej!

Ligger ute för andra natten och som vanligt har man med sig diverse fix att göra. Idag har jag bytt en 18år gammal Johnsson pentrypump som låtit väldigt illa ett bra tag. Den nya är en spx som också kommer från Johnsson vad jag kan förstå. Skillnaden är att jag gått från 7.5l/m till 13. 

 

Den nya pumpen funkar kanon om man bortser från att den tappar trycket med ca 2-3 minuters mellanrum. Då bygger den upp tryck igen med cirka en -två sekunds gångtid. 

Jaha... läckage tänkte jag och började felsöka. Första tanken då stopptrycket låg på ca 280 kpa vilket är ca 100 mer än den förra pumpen var säkerhetsventilen på vvb. Den var på 4 bar men för säkerhets skull, så den inte läcker la jag papper under ett tag och det var snustorrt.

Har följt varje slang och inte hittat ett enda läckage så vart tar trycket vägen???

Enligt manualen ska pumpen ha inbyggd backventil så det kan ju vara den som är problemet... Någon som känner igen sig eller har någon idé??? 

 

/Den som kommer ligga sömnlös i natt och fundera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har systemet någon hydrofor, dvs. något kärl med luft/vatten där trycket kan byggas upp genom att luften komprimeras?

 

Saknas detta så behövs ett väldigt litet läckage genom backventilen för att trycket ska sjunka från pump av till pump på.

 

Har du en hydrofor så se till att det är luft i den.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det tätt överallt så är det bara backventilen i pumpen mot tanken som kan läcka. Skulle int vara helt otänkbart för en ny pump. Eller att sitter någon skit där. Motionera pumpen så kanske det försvinner. Nästa steg är att blockera pumpens utlopp så att det absolut inte kan vara något annat läckage. Funkar det ändå inte så byt ut pumpen - om du har garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liiiiiiitet luftläckage som gjorde mig tokig. Så om det inte är backventilen så dra åt alla anslutningspunkter igen, hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har jag hållit på hela dagen känns det som...

Har ett expansionskärl men den här inget membran så har plockat isär allt och provat utan kärlet, ingen förbättring så jag satt dit allt igen. Döm av min förvåning så har det funkat sen dess... 

 

Har inte haft en droppe läckage någonstans vilket förbryllar mig så det måste varit anslutningarna till pumpen eller som nån skrev att backventilen behövde motioneras. 

 

Sömn blev det iallafall inte då värmaren sotade igen men nu är även det fixat! 

Ha en trevlig kväll! Jag har suttit i strålande sol hela eftermiddagen och det är fortfarande inte ett moln på himlen! Helt fantastiskt som överväger alla problem i båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det lätt att demontera backventilen på pumpen??   Min pump som bara är använd en säsong beter sig likadant.  Har stor lust att öppna och kolla vad som felar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag kapar tråden. Säg till i så fall.

nu vid sjösättning strular min pentrypump. Spottar och fräser och ger inget bra tryck.

dessutom kan jag inte stänga av ena vattenkranen helt.

Förslag på åtgärd, byta pump och kran? Varför kan det strula efter vintern när jag blåst ur ledningarna med tryckluft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev -PLM-:

Varför kan det strula efter vintern när jag blåst ur ledningarna med tryckluft?

Den frågan vet jag flera som ställt sig. Lösningen verkar vara att förvara pumpen hemma under vintern. Känns överdrivet men det verkar funka.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev tksen:

Är det lätt att demontera backventilen på pumpen??   Min pump som bara är använd en säsong beter sig likadant.  Har stor lust att öppna och kolla vad som felar.

Dom skiljer sig åt litet, de olika fabrikaten, men är iallänhet lätta att skruva isär, notera bara hur packcningar och backventiler sitter, man kan sätta ihop på olika sätt, endast ett sätt är rätt.

14 timmar sedan skrev -PLM-:

Ursäkta om jag kapar tråden. Säg till i så fall.

nu vid sjösättning strular min pentrypump. Spottar och fräser och ger inget bra tryck.

dessutom kan jag inte stänga av ena vattenkranen helt.

Förslag på åtgärd, byta pump och kran? Varför kan det strula efter vintern när jag blåst ur ledningarna med tryckluft?

Säkert skräp som du blåst från mellan käglan och sätet i vattenkranen, att det spottar och fräser beror på att du har luft i ledningaren. Jag brukar i detta skede alltid misstänka vv-beredaren, där det ofta samlas en massa luft.

12 timmar sedan skrev bhemac:

Den frågan vet jag flera som ställt sig. Lösningen verkar vara att förvara pumpen hemma under vintern. Känns överdrivet men det verkar funka.

Nä, inte alls överdrivet! I min gamla nimbus frös iallafall en pump sönder, så jag tog in ersättaren i stugvärmen efter torrsättningen under alla år jag hade den båten. I nuvarande båt sitter det några olika pumpar i motorrummet på ungefär samma plats, här står det vintertid en frostvakt som även värmer upp motorn, torrt och fint, varmt och gott, en och annan kWh förbrukas...

 

Jag brukar blåsa ur endast vv-beredaren med tryckluft på hösten, det står annars någon liter vatten kvar i den. Alla kranar lämnas öppna. Duschmunstycket som sitter på akterdäck, tas in i värmen, det har hänt att det frusit sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan jag ta bort luften? Hur luftar jag vv beredaren?

Många frågor men tycker det borde lufta sig självt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev -PLM-:

Hur kan jag ta bort luften? Hur luftar jag vv beredaren?

Många frågor men tycker det borde lufta sig självt?

Jo så är det.

Om det inte blir avluftat så har kanske en slangkoppling på sugsidan som är otät där det sugs in luft. Kan ju också vara så att vattnet i tanken håller på att ta slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild på den fan som bråkar för mig, Johnson WPs 2.9.

Verkar som att den startar fortare för varje gång jag kommer till båten. ca 1 gång/sec. Har alltid haft filter på den, och absolut inga läckor/tjuvluft.   Märkligt (!)

1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev tksen:

Bild på den fan som bråkar för mig, Johnson WPs 2.9.

Verkar som att den startar fortare för varje gång jag kommer till båten. ca 1 gång/sec. Har alltid haft filter på den, och absolut inga läckor/tjuvluft.   Märkligt (!)

1.jpg

Det du beskriver brukar vata symptom på en läcka på trycksidan, alternativt tryckströmbrytaren.

Kolla alla skarvar och kopplingar efter pumpen och efterdra alla slangklämmor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liknande problem på min båt nu efter vintern, har jabsco par max 4 pump med samma typ av snabbkopplingar som bilden ovan. Båda o-ringarna pos.33 var defekta/sprickor. Efter byte inga problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde val rimligen läcka då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, pumpen startar när trycket sjunker.

9 minuter sedan skrev tksen:

Borde val rimligen läcka då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev tksen:

Bild på den fan som bråkar för mig, Johnson WPs 2.9.

Verkar som att den startar fortare för varje gång jag kommer till båten. ca 1 gång/sec. Har alltid haft filter på den, och absolut inga läckor/tjuvluft.   Märkligt (!)

1.jpg

 Pumpen som jag hade problem med i originalinlägget är en Johnson WPS 3.5 så det är nog snarlika. Det jag tänker på är att du bara haft den 1 säsong och eftersom jag har haft problem så har jag för en gångs skull läst instruktionerna. Där finns det att läsa att man mister garantin om man börjar skruva själv. Kanske ska lämna in den på garanti istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...