Jump to content
Thursday 25 July 2024
Kvinnornasman

Ställa in växlar

Recommended Posts

Hej! Finns som vanligt en manual hos boatinfo.no.
Uppslaget beskriver hur drevet återmonteras.
Steg 10, 11 och 12 beskriver nog det du vill veta?
 
Sajten kräver dator och kan vara litet yxig att hantera men beskrivningen ser alltså ut så här...


 

AQ270.återmontering.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Thomas-1:

Hej! Finns som vanligt en manual hos boatinfo.no.
Uppslaget beskriver hur drevet återmonteras.
Steg 10, 11 och 12 beskriver nog det du vill veta?
 
Sajten kräver dator och kan vara litet yxig att hantera men beskrivningen ser alltså ut så här...


 

AQ270.återmontering.png

Tack, skall kika på detta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför förvirra Martin med en beskrivning av ett 270T-drev. Alltså ett med powertrim. De är väldigt ovanliga. Gör så här. Ställ reglaget i friläge. Skruva på tärningen på reglagekabeln. Dra och tryck kabeln fram och tillbaka. Tärningen ska gå att föra lika långt från hålet i drevets växelmekanism åt båda hållen, när drevet är i neutralläge. Kanske är jag en dålig pedagog, men jag kan inte förklara bättre.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Rollen:

Varför förvirra Martin med en beskrivning av ett 270T-drev. Alltså ett med powertrim. De är väldigt ovanliga. Gör så här. Ställ reglaget i friläge. Skruva på tärningen på reglagekabeln. Dra och tryck kabeln fram och tillbaka. Tärningen ska gå att föra lika långt från hålet i drevets växelmekanism åt båda hållen, när drevet är i neutralläge. Kanske är jag en dålig pedagog, men jag kan inte förklara bättre.

Reflektera inte ens att bilden ovan var på ett 270t-drev. 

 

Jo men jag tror jag förstår vad du menar. Ställa både reglaget samt drevet i neutral sedan kolla så att vajern går att dra lika mycket åt båda hållen. Annars får man justera tärningen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Rollen:

Varför förvirra Martin med en beskrivning av ett 270T-drev. Alltså ett med powertrim. De är väldigt ovanliga. Gör så här. Ställ reglaget i friläge. Skruva på tärningen på reglagekabeln. Dra och tryck kabeln fram och tillbaka. Tärningen ska gå att föra lika långt från hålet i drevets växelmekanism åt båda hållen, när drevet är i neutralläge. Kanske är jag en dålig pedagog, men jag kan inte förklara bättre.

Det där är väl ett vanligt 270, jag har haft en Ockelbo med 270T och även båtar med 270 och ser inget 270T på bilden. Annars hade jag nytta av din enkla beskrivning av inställning, mitt styrbordsdrev behöver justeras, backen hoppar i lite för nära neutral.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Olten:

Det där är väl ett vanligt 270, jag har haft en Ockelbo med 270T och även båtar med 270 och ser inget 270T på bilden. Annars hade jag nytta av din enkla beskrivning av inställning, mitt styrbordsdrev behöver justeras, backen hoppar i lite för nära neutral.

På bilden går reglagekabeln till en ventil innanför akterspegeln. En annan kabel går vidare ut till drevet. Den konstruktionen finns bara på 270T- dreven. På den övre bilden syns 270T-drevets upphängningsgaffel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...