Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pacmyc

Askerladden plastbåt, bottenfärg?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag tog över en gammal Askerladden båt (vet ej modell men ca 4-5m lång med utombordare från slutet av 80-talet) förra våren.
Båten hade inte varit skött och ej bottenmålad på länge.
Förra våren bottenmålade jag med biltemas kopparoxidbaserade färg (art 30636).
Båten höll sig jättebra hela säsongen och jag hade inga problem med påväxt.
Båten togs sedan upp på hösten och har legat upp och ner vänd under hela vintern (oskyddad).
Nu till våren har den vita bottenfärgen blivit i princip gul. Jag tänkte tvätta av den och måla på ett nytt lager för säsongen, men när jag började

tvätta den med trasa och enbart vatten så nästan rann den gamla färgen av.
Där färgen runnit av helt ser ytan precis likadan ut som de omålade ytorna ovanför vattenlinjen. Är detta ren plast eller gelcoat?
Nu blev jag osäker på om jag bör måla med epoxiprimer innan jag bottenmålar den igen?
Det är en gammal båt som inte är värd mycket och jag vill helst få i den i vattnet så fort som möjligt med minimal arbetsinsats, men jag vill ju inte heller att båten tar mer stryk än nödvändingt. Dessutom känns det ju inte särskilt miljövänligt när den största delen av föregående säsongs bottenfärg bara rinner av..?
Jag bryr mig inte hur den ser ut, utan det är funktionen som är det viktiga.
Båten används i östersjön och körs aldrig i hastigheter över 20 knop.

Tar tacksamt emot tips / idéer.

20180217_120032.jpg

Redigerad av pacmyc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som gelcoat. Plast brukar vara lite genomskinlig och ljusgul och man ser oftast de små trådarna i plasten ("glasfiberarmerad plast"). 

En gammal båt som man inte vill lägga mycket jobb pch pengar på brukar man inte rekommendera epoxy på.

Jag gissar att du har målat direkt ovanpå tidigare vaxad gelcoat. Då släpper färgen oftast ganska snart. Ska du få färgen att fästa, följ tillverkatens rekommendationer som oftast innebär lätt slipning, tvättning med aceton och sedan en primer innan du lägger på bottenfärgen. 

Eller så slår du bara på ett nytt lager bottenfärg i år också och åker båt och är glad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rengör från gammal färg, snabb slipning med 180 korns slippapper och sedan botttenfärg. Gör det inte mer komplicerat. Självpolerande bottenfärg(om det är sådan du har) skall släppa lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...