Jump to content
Monday 22 July 2024
Sign in to follow this  
Olten

Mer 280DP drevfrågor

Recommended Posts

Hej.

 

Jag saknar den bakre distansbrickan (tidigare linavskärare) på bägge mina drev! Så har det nog varit länge (tidigare ägare) och det verkar verkar gå bra.

Men jag har fått besked vid beställning av lite förbrukningsdelar till dreven att dessa distansbrickor måste sitta där. Hur kan det fungera utan? Och vad gör brickan förutom att inte längre skära av linor??

 

Mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brickan håller isär propellrarna. Har du tittat så att de inte sitter fast på propellrarna? Det händer ibland!

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Rollen:

Brickan håller isär propellrarna. Har du tittat så att de inte sitter fast på propellrarna? Det händer ibland!

Funderade på det och provade efter att haft dom liggande i ättiksbad några dagar. Satt fast så jag trodde nog att dom tillhörde propellrarna. Ska prova igen, ser nämligen ut som brickorna där.

Tack för tipset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, gjorde ett i mitt tycke guldfynd angående Pentas propellrar hos fritt läsbara verkstadsmanualen hos boatinfo.no.
[Uppslaget sid 128/129 i min länk presenterar olika varianter, dels beroende på propellerns "hublängd" och dels beroende på drevets åldersmässiga utförande. (Eftersom boatinfo.no kan vara yxig att läsa så har jag saxad ihop en bild nedan.)]


Finns tydligen två varianter av "hub-längd" samt två varianter av "drev-åldersutförande"?
Knappast konstigt ifall viss förvirring kan uppstå angående distansbrickor/linavskärare med hela fyra  kombinationsmöjligheter!?
Vete katten men presenterar ändå stolt...
 

dpc.s280.png

Edited by Thomas-1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

Hej, gjorde ett i mitt tycke guldfynd angående Pentas propellrar hos fritt läsbara verkstadsmanualen hos boatinfo.no.
[Uppslaget sid 128/129 i min länk presenterar olika varianter, dels beroende på propellerns "hublängd" och dels beroende på drevets åldersmässiga utförande. (Eftersom boatinfo.no kan vara yxig att läsa så har jag saxad ihop en bild nedan.)]


Finns tydligen två varianter av "hub-längd" samt två varianter av "drev-åldersutförande"?
Knappast konstigt ifall viss förvirring kan uppstå angående distansbrickor/linavskärare med hela fyra  kombinationsmöjligheter!?
Vete katten men presenterar ändå stolt...
 

dpc.s280.png

Intressant, jag har ju kona med centerbult.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bild på en av yttersta propellerna, är det denna distansring som sitter där??

DSC_8930.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är singelpropdrev som har olika navlängd. A- propellrar är till dieselmotorer upp till AD41. B-propellrar är för bensinmotorer och kraftigare dieselmotorer. Alla duoprpdrev har ett gängat hål i bakre axeln, de nyare har en grövre skruv. Muttern till främre propellern låses med vikbricka på tidigare drev. De senare har en självlåsande mutter typ "Nylock" 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...