Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Olten

Mer 280DP drevfrågor

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag saknar den bakre distansbrickan (tidigare linavskärare) på bägge mina drev! Så har det nog varit länge (tidigare ägare) och det verkar verkar gå bra.

Men jag har fått besked vid beställning av lite förbrukningsdelar till dreven att dessa distansbrickor måste sitta där. Hur kan det fungera utan? Och vad gör brickan förutom att inte längre skära av linor??

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brickan håller isär propellrarna. Har du tittat så att de inte sitter fast på propellrarna? Det händer ibland!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Rollen:

Brickan håller isär propellrarna. Har du tittat så att de inte sitter fast på propellrarna? Det händer ibland!

Funderade på det och provade efter att haft dom liggande i ättiksbad några dagar. Satt fast så jag trodde nog att dom tillhörde propellrarna. Ska prova igen, ser nämligen ut som brickorna där.

Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, gjorde ett i mitt tycke guldfynd angående Pentas propellrar hos fritt läsbara verkstadsmanualen hos boatinfo.no.
[Uppslaget sid 128/129 i min länk presenterar olika varianter, dels beroende på propellerns "hublängd" och dels beroende på drevets åldersmässiga utförande. (Eftersom boatinfo.no kan vara yxig att läsa så har jag saxad ihop en bild nedan.)]


Finns tydligen två varianter av "hub-längd" samt två varianter av "drev-åldersutförande"?
Knappast konstigt ifall viss förvirring kan uppstå angående distansbrickor/linavskärare med hela fyra  kombinationsmöjligheter!?
Vete katten men presenterar ändå stolt...
 

dpc.s280.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

Hej, gjorde ett i mitt tycke guldfynd angående Pentas propellrar hos fritt läsbara verkstadsmanualen hos boatinfo.no.
[Uppslaget sid 128/129 i min länk presenterar olika varianter, dels beroende på propellerns "hublängd" och dels beroende på drevets åldersmässiga utförande. (Eftersom boatinfo.no kan vara yxig att läsa så har jag saxad ihop en bild nedan.)]


Finns tydligen två varianter av "hub-längd" samt två varianter av "drev-åldersutförande"?
Knappast konstigt ifall viss förvirring kan uppstå angående distansbrickor/linavskärare med hela fyra  kombinationsmöjligheter!?
Vete katten men presenterar ändå stolt...
 

dpc.s280.png

Intressant, jag har ju kona med centerbult.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild på en av yttersta propellerna, är det denna distansring som sitter där??

DSC_8930.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är singelpropdrev som har olika navlängd. A- propellrar är till dieselmotorer upp till AD41. B-propellrar är för bensinmotorer och kraftigare dieselmotorer. Alla duoprpdrev har ett gängat hål i bakre axeln, de nyare har en grövre skruv. Muttern till främre propellern låses med vikbricka på tidigare drev. De senare har en självlåsande mutter typ "Nylock" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...