Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jocar71

Tohatsu 2-takt från 2003

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar på att köpa en Tohatsumotor från 2003 M70C. Jag kommer inte att åka några längre sträckor med den, men vill att den skall vara pålitlig. Mina vänner som är lite mer båtintresserade säger att Yamaha är klart bäst. Jag tvivlar inte på det, men samtidigt är de som är i samma prisklass som Tohatsun kring 10 år äldre. Har ni några bra tankar? Ett par alternativ är en Yamaha 60 från 2000 och en Suzuki DT65 från 97.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsu i mina ögon är lite "osexigt". Vet inte varför egentligen. Men det är ett stort japanskt märke som enligt vad jag hört håller bra kvalitet. De tillverkar även motorer åt Mercury och Mariner eller har gjort åtminstone.

 

Jag tror på motorn förutsatt att den är väl skött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tohatsu är ju en japsmotor som funkar lika bra som dom andra på marknaden,nackdelen är väl mindre återförsäljare i Sverige,om man behöver delar kan det ju ta lite tid,grejat lite med dom och tycker dom är lika bra som dom andra japanska motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rejas och Karluno!

En fråga är även om jag kan förvänta mig några prestandafördelar från en Yamaha 1990 till en Tohatsu 2003? Tänker mest på förbrukning. Med förgasare på båda och samma effektuttag borde kan det väl knappast skilja så mycket? ..eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev karluno:

tohatsu är ju en japsmotor som funkar lika bra som dom andra på marknaden,nackdelen är väl mindre återförsäljare i Sverige,om man behöver delar kan det ju ta lite tid,grejat lite med dom och tycker dom är lika bra som dom andra japanska motorerna.


Jag bytte från Tohatus från början av 2000-talet till en ny Yamaha strax före midsommar i fjol pga att motorn krånglade - dvs den gick inte att köra med.

Sist jag behövde en reservdel till Tohatsun - en huvlås - tog det nästan ett halvår att få tag på reservdelar. Då gick ju motorn att använda, häven om kåpan skramlade.

 

Reparatören bedömde att jag inte skulle få en fungerande snurra på hela sommaren, så jag köpte en  snurra, som man kan få tag på reservdelar till.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...