Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Emilioten

Bottenfärg utan grundfärg

Rekommendera Poster

Har kört med biltemas bottenfärg ett par säsonger till min lilla båt och det har väl fungerat okej om man bara tvättar av den 1 gång under säsongen. 

 

Nu ska jag bottenmåla min större båt 6.5*2.3m gammal plastsnipa.  

Har tidigare inte använt någon grundfärg på min lilla båt så jag vet inte om ja tycker det är värt att lägga 1000 spänn på grundfärg o sen bottenfärg på det, enda syftet är ju att slippa nån större påväxt av havstulpaner. det segar ju annars ner båten rätt duktigt men med en maxfart på 7knop är ju inte det något att oja sig för tokmycket. 

 

Vad tycker ni, hur resonerar ni vid val av bottenfärg/ grundfärg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har slipat bort all bottenfärgen för att den är så fruktansvärt dålig och har släpt på många ställen - som det alltid har varit när man köppte en gammal båt - tycker jag att det är missriktad sparsamhet att inte lägga på en epoxygrundfärg.

Snålheten bedrar alltid visheten.

Om du bara skall bara skall måla på befintilg bottenfärg så finns det ju ingen anledning att lägga på en grundfärg. 

Det finns specialfall - men sånt tror jag inte gällerför din del.

Skulle möjligtvis va om man fuskar och lägger på grundfärg på de fläckarna där bottenfärgen har släppt från gelcoaten - som ju ofta sker om man inte har nån grundfärg under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...