Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielMalmgren

Kalibrering av varvtalsräknare

Rekommendera Poster

Hej.

Köpte mig en billig varvtalsräknare ifrån Kinda (typ en sån här). Var ju enkel att installera och verkar funka bra, men jag som inte har så bra koll på motorer fattar inte hur den ska vara inställd för att visa rätt, man ska ju ställa in antal gnistor per varv. Med standardinställningen visar den runt 2000rpm på tomgång, vilket jag antar är för högt? Jag har en Yamaha tvåtakt från -86, dvs tre tändstift.

 

Sedan var ju den medföljande sladden mer än lovligt kort, saknas ett par-tre meter för att komma i närheten av instrumentpanelen. Kan man klippa den medföljande sladden och skarva eller får det konstiga bieffekter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tvåtsktare tänder 1 gång per varv och en fyrtaktare 1 gång på 2 varv.

En tre cylindrig tvåtaktare tänder alltså lika många gånger per varv som en 6 cylindrig fyrtaktare.

Nu har du troligen en tändspole per cylinder så om det går kan du kanske ställa om mätaren till att vara för en tvåcylindrig motor (trotts att du mäter på en).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man ställer in är hur många gnistor det är på ett varv, den sitter på en av tändkablarna. Grundinställningen är en gnista per varv, tolkar det som att det är rätt då. Kanske är så högt varvtal på tomgång.

 

Kvarstår väl att fundera på om jag vågar skarva sladden. Mojängen drivs ju enbart av den induktiva energin ifrån tändkabeln, tänker mig att det inte får bli för mycket motstånd i kablarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter fel. Tanka hem nån rpm app till telefonen och spela upp simulerat varvtal, eller på nån webbsida. Jämför. Du borde väl ligga på 700-1000 rpm. Finns även en spp som heter engine rpm som kan mäta rpm med ljud. Men den är inte helt enkel att använda och kostar typ 50 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev AndW:

Du borde väl ligga på 700-1000 rpm

 

Ja, ungefär så tänkte jag också, 2000 kändes alldeles för högt. Men så tänkte jag att varför sitta och gissa, vem som helst som kan lite om utombordare borde kunna säga i sömnen hur många gnistor ett tändstift gör på ett varv :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert bra att skarva kabeln, skulle det inte funka så är dt bara att löda ihop den igen.

--

Är det så att kabeln till instrumentet ska lindas några varv runt en av tändkablarna? Jag har en sådan timmätare på ett elverk.

Om den visar dubbelt så mycket så kanske den tar upp impulser från en annan tändkabel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Det går säkert bra att skarva kabeln, skulle det inte funka så är dt bara att löda ihop den igen.

--

Är det så att kabeln till instrumentet ska lindas några varv runt en av tändkablarna? Jag har en sådan timmätare på ett elverk.

Om den visar dubbelt så mycket så kanske den tar upp impulser från en annan tändkabel?

 

 

Bra poänger! Tänker att det borde finnas en poäng med att kabeln är så löjligt kort, men som du säger är det ju bara att återställa om det blir problem.

 

Precis, den är lindad runt en tändkabel (fem varv, enligt instruktionen). Det är ju typ en decimeter mellan tändkablarna, kan det vara så känsligt menar du? Tror jag satte den på den mellersta kabeln, kanske minimerar risken för störningar om jag byter till någon av de andra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

kanske minimerar risken för störningar om jag byter till någon av de andra...

Kan vara värt att prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man antar att varvräknaren är avsedd för en 4-taktare så är beteendet helt enligt förväntan. Det är endast om den kopplas in på ledningen mellan en central tändspole och fördelare som högre frekvens kan förekomma. Så är dock inte utombordare konstruerade, men kan den ställas in för 2-cyl så ska det funka. En "riktig" varvräknare för utombordare kopplas till AC sidan av generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"This one model can be used on almost any 2 or 4-stroke gasoline engine"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som påtalats...

En tvåtaktare tänder på varje varv. 

En fyrtaktare tänder på vartannat varv. 

Om den är konstruerad/inställd för att visa varv för en fyrtaktsmotor borde den visa dubbla varvtalet. Varvräknaren borde inte kunna känna av om det är två- eller fyrtaktsmotor den är kopplad till. 

 

...om jag tänker rätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Om den är konstruerad/inställd för att visa varv för en fyrtaktsmotor borde den visa dubbla varvtalet. Varvräknaren borde inte kunna känna av om det är två- eller fyrtaktsmotor den är kopplad till. 

 

Grundinställningen är att den räknar en gnista som ett varv (1 spark per revolution), vilket jag tolkar det mesta av vad som sagts ovan som att det borde bli rätt på en tvåtaktare. Dock påstår den ju att motorn gör 2000rpm på tomgång vilket inte känns korrekt. Så frågan då är ju om jag borde ställa om den till 2 sparks per revolution (vilket ju rimligtvis borde halvera vad den visar, men känns helt fel på en tvåtaktare om jag förstår saker rätt) eller om det helt enkelt är en fråga om störningar.

 

Så fort jag får tid (dvs så fort frugans lista med saker som behöver fixas i trädgården är avklarad) ska jag testa att sätta den på en annan tändkabel och se om det gör någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl ingen motor som kör ”two sparks per revolution”..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Peter_K:

Det finns väl ingen motor som kör ”two sparks per revolution”..?

 

Det kanske det finns i Kina :-D

 

Det finns inställningar för ända upp till "eight sparks per revolution". Och så finns det även "one spark per two revolution", kanske är den som är rimlig för en normal fyrtaktare då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag kommer att tänka på är att många mindre fyrtaktsmotorer använder "wasted spark".

 

Istället för att använda en dyr tändfördelare som skickar ut gnistan till den cylinder som just då ligger i kompressionstakten så skickar motorn även ut en gnista till den cylinder som ligger i avgastakten. Resultatet på en tvåcylindrig motor blir att den ena gnistan tänder bränsle/luft och gör nytta, och den andra gnistan försöker antänder avgaser. Men eftersom man inte kan förbränna avgaser så fungerar detta system ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2018-05-10 vid 16:10 skrev Peter_K:

Det finns väl ingen motor som kör ”two sparks per revolution”..?

Jodå, visst finns det: https://en.wikipedia.org/wiki/Wasted_spark

Såg nu att detta redan kommenterats.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan notera att jag nu har flyttat ner till den nedersta tändkabeln. Skarvade även på ett par meter kabel så jag kan ha displayen där man faktiskt är när man kör. Kanske var dumt att göra två ingrepp på en gång, för när jag sedan testade hade jag plötsligt en rpm vid tomgång på runt 1300 istället och jag vet ju inte vilken förändring som faktiskt gjorde skillnaden. Tycker fortfarande det känns för högt. Antar att det skulle halveras om jag ändrar till inställningen two sparks per revolution, men det känns ju fortfarande fel.

 

Antar att det straffar sig att köpa billig Kina-skit. Å andra sidan har jag ju inte lagt mer än en hundralapp :-D

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1300/2=650 känns ju även det lite fel.

Borde ligga på 850 tycker jag.

Borde stå i instruktionsboken vad varvet skall ligga på.

 

Det finns ju motorer som skickar dubbla gnistor till varje cylinder (Typ Alfa twin spark).

Då oftast med två tändstift men finns säkert undantag.

Tanken var att man då får bättre förbränning.

Är ju inte otroligt om denna teknik komit på båtmotorerna.

 

Även om det är billig kina skit så tror jag nog den visar rätt.

 

Du skulle kunna prova med att skärma av givarkabeln genom att ha någon typ av plåt mellan tändkablarna. Kan ju vara värt att prova om varvtalet då sjunker ytterligare. Borde räcka med att hålla plåten där för hand och läsa av varvtalet.

Alternativt minska antalet varv du lindar kabeln.

 

Bör ju vara så att ju fler varv du lindar ju starkare signal får du.

Om du lindar färre varv så kommer störningssignalen inte att vara tillräckligt stark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-10 vid 16:10 skrev Peter_K:

Det finns väl ingen motor som kör ”two sparks per revolution”..?

I en Wankelmotor är det väl tre per kolv och varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev FIATX19:

Alternativt minska antalet varv du lindar kabeln.

 

Aha. I instruktionen stod det bara att man skulle linda minst fem varv, så jag tänkte att ju mer desto bättre, tror jag fick runt den typ sju varv.

 

Instruktionsboken är lite svårläst efter att jag glömde den i båten över vintern häromåret. Men jag kan ju se om det går att utläsa. Tack för tips :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...