Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Emilioten

Vart köper man billigast batteri och hur mkt behöver jag?

Rekommendera Poster

Det finns ju som bekant en uppsjö av batterier på marknaden men vilka skall man välja?  

 

Min situation är som följer,   

 

En gammal plastsnipa med volvo pentamotor med generator. 

 

Har 3st lanternor (topp samt SB och BB)  av vanlig 10w fabrikat.  Tänkt att ansluta ett kylskåp som drar max 1,5a/h

Jag tänkte använda det batteri som sitter i båten endast som startbatteri. sedan med hjälp av en batteriomkopplare använda 1 eller 2 förbrukningsbatteri.

en solcellspanel på 50W skall införskaffas.  Jag vill ha möjlighet att vara ute och ligga iaf 3 hela dagar utan att behöva köra med båtens generator. 

 

Detta blir ju lite grovt uppskattat det förstår jag med men ungefär hur stor batterikapacitet behöver jag?  samt vart köper jag biligaste lösningen.  

Mkt tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kylskåpet drar 1.5 A, så förbrukas 36 Ah per dygn. 50 W solpanel ger kanske 1-2 A i snitt under åtta timmar. Säg 15 Ah/dygn. Vill du kunna vara ute i tre dygn med batteri och solpanel som enda energiresurs, så behöver du kunna dra ur åtminstone 50-60 Ah. 170-200 Ah batteribank vore väl lagom då.


Solpanel kan du köpa t ex på Seasea. 50 W för ca 600-700 kr. Regulator PWM 10 A för ett par hundra.

Batterier på Biltema, kanske. 2 st 86 Ah à 999 kr. Lite strömbrytare, kablar och kanske lådor till batterierna, och nåt hemmabyggt fäste för solpanelen, en tusenlapp till.


Så 4000 kr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

50 W solpanel ger kanske 1-2 A i snitt under åtta timmar.

Man brukar räkna att en solpanel ger i snitt ger fyra gånger sin märkeffekt per dygn så 15-16Ah/dygn är rimligt.

--

De flesta kompressorskåp drar runt 1A/timma, en mindre box runt 0,7A. Eller så säger man att 50W solpanel räcker för att hålla igång en snål box och 100W (eller hellre 2x50W) håller igång ett normalt, hyggligt kylskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din kyl drar 1,5 A i snitt så går det åt 36 Ah varje dygn.

  • Utan solceller förbrukar du då ett 70 - 80 Ah batteri varje dygn, du bör inte ladda ur mer än till hälften.
  • Med en 50 W solcell som ger 15 - 16  Ah varje dygn blir nettoförbrukningen 20 Ah varje dygn. Då förbrukar du ett 40 Ah batteri varje dygn. På tre dygn förbrukar du alltså ett 120 Ah batteri så 2 x 70-80 Ah kommer att räcka.

Det kan löna sig att isolera kylen lite extra, då får du ner förbrukningen ner mot 1 A tror jag.

 

Vi har 3 x 80 Ah och en 50 W solpanel som vi (nästan) ständigt ser till att den är riktad mot solen och det klarar vi oss evigt länge med inklusive kyl (ca. 1 A), plotter, vindinstrument, autopilot, ev. lanternor och lite husbehovsförbrukning. En 50 W panel som riktas mot solen ger lika mycket laddning som en 100 W panel som monteras horisontellt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och var köper du batteri?

Kolla på Batterilagret.se eller Batteriexperten.se.

I förra båten hade jag ett Isothermkylskåp på 42 liter, och en 50W solcellspanel, funkade bra med komplement av en timmas motorgång varje dag. Men kunde ligga stilla två till tre dygn utan att det laddade ur sig om solen sken iallafall litet. Batteribanken var rätt stor, 240Ah.

 

I den båten, liksom i den jag har nu, har jag traktionära vanliga syra/blybatterier, jag vet att sådana är hopplöst gammalmodiga, men relativt billiga. Det är batterier avsedda för golfbilar, nu har jag två seriekopplade 6voltsbatterier på 260Ah, alltså 12 volt och 260Ah, samt inalles 250W solcellspanler. Besättningen uppmanas att ladda telefoner och datorer hela tiden, titta på Tv, lyssna på radio och gärna glömma ljuset på på toan. Jag har mer ström än vad jag behöver. (Sedan har alla lampor ombord ersatts av LED).

Men man får många Ah per hundralapp om man köper golfbilsbatterier. Observera att dom säljer golfbatterier också som är någonting helt annat, dom är till självgående golfvagnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte senast Tudor Dual Marine 80 Ah för 750:- kr hos Sundbybergs Bildelar efter tips här på MG. De kanske är dyrare nu, köpte förra våren. Kan vara värt att fråga.

 

Generellt är det smart att fråga pris på batterier hos företag som handlar med bilreservdelar. Har de inte önskad typ av batterier kan de ofta ta hem dessa till ett bättre pris än båtaffären.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte för några år sedan ett nytt Excide AGM på en firma som säljer bildelar. Priset var något bättre än på båtaffären och firman låg bra till. När jag skulle betala var priset högre än det de uppgivit och svaret från affären var att det var en miljöavgift de la till på alla batterier :( .

Har aldrig sett det varken förr eller senare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har bra batterier och ofta bra priser. På vissa har de dessutom en väldigt bra garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kommer ersätta ett gammalt startbatteri med ett AGM batteri till min Volvo Penta MD7A. Ett AGM batteri borde även hålla längre än ett vått batteri.
Har inte provat ännu men det blev detta:
Hjertmans: Multimarine AGM-batteri 60Ah 12V, 990kr

 

Edit: ändrat "blybatteri" till "vått batteri"

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev per_62:

Ett AGM batteri borde även hålla längre än ett blybatteri.

 

Bara ett förtydligande från Mr Besserwisser: AGM-batterier är även de blybatterier :P

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...