Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Jocke80

Bränslepump

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hur vet man om insprutningspumpen i en Volvo penta md40 e dålig? Kan man kolla det på något enkelt sätt?

Redigerad av Jocke80

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt test? Svårt att svara på, särskilt ifall man som jag aldrig ens ägt eller grejat med dieslar.
Skam den som ger sig, går att googla mycket. :-)


Har hittat...
1. Verkstadshandboken för MD40 hos boatinfo.no
[Ser i den att den är 6-cylindrig och att injektorpumpen är "bosch EP/VE 6/11 F" (sid 52) samt att den har glödpluggar (sid 42). Ser även att injektorpumpen inte är lätt att demontera, ligger först i steg nr 17 i beskrivningen av alla demontage (sid 12).
2. En pdf angående funktionen hos olika Bosch VE-pumpar.
[I dess inledning kan man bl.a. se vad beteckningen betyder, EP=tillverkare, VE=distributor type injection pump, 6/11=cylinderantal/plunger-diameter, och F=mechanical governor.]
3. Diverse googlingar som sammantaget säger mig att detta bör överlämnas till proffs!
(I olika forum sammanblandas dessutom injektionspumpen ofta med "lift pump" som ju bara hämtar upp ur bränsletanken.)

Men idé fick jag som "gammal bensinare", dessa har ju tändstift vars utseende avslöjar vad som händer i förbränningsrummet. Finns det nåt motsvarande som är lätt att skruva ur för dieslar, skulle väl vara glödpluggarna i så fall?
4. Presenterar stolt en sajt med "glow plug diagnosis".

Bara funderingar, hoppas de är till hjälp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är gjort så är det första steget att kolla spridarna.

De här pumparna vet jag inget om, men en "vanlig" enkel pump är enkel att kolla. Man ersätter spridaren med en manometer och kollar maxtrycket och att det inte försvinner direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...