Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patflemming

Nimbus 26 Nova starka och svaga sidor

Rekommendera Poster

Har bestämt att byta upp till mig till en 26 nova av flera olika anledningar.

 

Skulle bli väldigt glad om forumet kan förse mig med tips på vad man bör kolla lite extra på när man är och undersöker ett exemplar. Att en båt som är från -99 till-05 eller tom äldre än så måste ha en välskött drivlina, det förstår jag men vad finns det för andra ev fallgropar man bör se upp med och vad är must-have i en sån här båt?

 

All info = uppskattat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollat sjövattenpumparna på motorn och fråga när de bytt packningar senas på dem, de är helt värdelösa på VP. Annars så hade jag väl kollat om du skall ha en blå båt hur ofta de polerat skrovet, blir lätt blekta om de inte är polerade till varje säsong. 

Annars så är de väl bra att kolla om plottern är ny även bog, ankarspel och kapell hur de är. Det är väl de dyraste sakerna att tänka på. 

Teaken kan vara bra att kolla också, dock så är det bästa mer eller mindre om de inte gjort något med den, för då har man inte slitit på de=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just skrovet hade jag inte blivit skrämd av. Du får lägga lite tid på det och gå över med rubbing och maskin första året. Min bror hade en 26 nova som inte var polerad när dom köpte den på några år. 

 

fin båt, har inte mycket att komma med. Dom hade stora kapellet, det var Najs. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en för 8 år sedan, och vi prioriterade vitt skrov då de blå kräver väldigt mycket, men ser ändå ofta illa ut på nära håll. Försök hitta med nyare ruta, targabåge, stora kapellet, bogprop, toa etc. Vi ville också ha KAD43 då det är mindre elektronik vilket kan bli väldigt dyrt.. Lite långsammare kanske, men funkar utmärkt. 33 eller 36 knop toppfart spelar ingen roll för mig, marschar ca 26 knop med min. Sidodynorna bak saknar jag, och de är rätt dyra.. Vi satte in nya stolar till lite skönare varianter.

Alla 26 Nova har tydligen inte badbryggan och toa vilket jag vill ha i alla fall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Nova26:

då de blå kräver väldigt mycket, men ser ändå ofta illa ut på nära håll.

 

Då har man inte polerat rätt 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev hbengtsson:

 

Då har man inte polerat rätt 🙂

Beror ju på om det blåa tagit slut och man ser rowing mattan igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Beror ju på om det blåa tagit slut och man ser rowing mattan igenom.

Jo, i sådana fall så spelar det förstås ingen roll hur mycket man än polerar :-) 

Men frågan är hur vanligt det är? Kan dock tänka mig att många 70- och 80-talsbåtar (när polering med Autosol var hett) inte har mycket kvar av gelcoaten. 

 

Om vi tar Nimbus - som det i det här fallet handlar om - så tycker jag mig se många fina blå skrov från mitten på 90-talet som verkar ha samma djup i färgen som en 10-15 år yngre båt. Men oavsett så kommer man förstås inte ifrån det faktum att färgad gelcoat kräver mer underhåll för att visuellt se bra ut. Att handla en hink på macken med Hempels båtvax kommer man inte långt med. Då blänker den lite fint vid sjösättning och någon vecka senare så ser det skabbigt ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev hbengtsson:

Jo, i sådana fall så spelar det förstås ingen roll hur mycket man än polerar 🙂

Men frågan är hur vanligt det är? Kan dock tänka mig att många 70- och 80-talsbåtar (när polering med Autosol var hett) inte har mycket kvar av gelcoaten. 

 

Om vi tar Nimbus - som det i det här fallet handlar om - så tycker jag mig se många fina blå skrov från mitten på 90-talet som verkar ha samma djup i färgen som en 10-15 år yngre båt. Men oavsett så kommer man förstås inte ifrån det faktum att färgad gelcoat kräver mer underhåll för att visuellt se bra ut. Att handla en hink på macken med Hempels båtvax kommer man inte långt med. Då blänker den lite fint vid sjösättning och någon vecka senare så ser det skabbigt ut. 

Jag har sett en hel del blåa aquadorer som inte sett trevliga ut rowing mattan har ytat genom det blå tyvärr. Har en bekant som har just det problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

NImbus håller bättre än Aquador i färgen, det är min bestämda uppfattning. Om det sen beror på ägare som tar han dom båtarna mer minutiöst eller kvalitet låter jag vara osagt men precis som Kossor så har jag sett flertalet Aquador med tråkig blå färg.

 

Men, nu startade ju denna tråden för att belysa starka och svaga sidor med 26 Nova och då vore det nice med ännu mer input i frågan.

 

Till exempel har ju några av de tidiga årsmodellerna ingen toalett. Några årsmodeller är förar- och navigatörstol i plast som har en tendens att se tråkig ut. Andra år betydligt mer påkostade stoppade stolar.

 

De senare årsmodellerna har en uppdaterad instrumentpanel med bättre placerad plotter. Många ägare verkar dessutom ofta köpt ny plotter och placerat den på platsen för sjökort, det kan man ju fråga sig varför. Jag gissar att det har att göra med att man mest står och kör och då ser man inte den från början lågt placerade plottern.

 

Vore kul att få veta vid vilka år som "facelift" gjordes.

 

Sen undrar jag om det går att sova en vuxen bak på motorluckan om man har iläggsdynorna och stora akterkapellet?

Redigerad av patflemming

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stark sida med 26 Nova är den låga skrovprofilen i kombination med bra viktfördelning. Till skillnad från daycruiser - eller ännu hellre midcabin - där överbygget roterar runt aktern i vinden som om båten var fastpålad i aktern. Bland de drevbåtar jag kört har jag aldrig direkt saknat bogprop på 26 Nova. Går som på räls i plan också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går absolut bra att sova på motorluckan om du köper eller tillverkar sidodynorna. Vi har ibland ställt upp kylbox och väskor som vi bäddat över... Det blir dock väldigt ljust då kapellsidorna är med fönster. Jag har mallat upp och tänkt göra egna skivor/dynor.

Vi har börjat fundera på att byta upp oss, och vi har en -00 med vitt skrov om du skulle vara intresserad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...