Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Gäst Andreas

Teak?

Rekommendera Poster

Gäst maringuiden.se

Hej, Slipa ner, betsa och lacka är vårt tips. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

JA till 95% Slipa och lacka som sagt var

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst T

Teak har en väldigt speciel lukt, ta en bit obehandlad teak och lukta på den. Lukta sedan på ditt grabbräcke (slipat!!) och jämför. Jag tror inte att du kan missa där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Teak (Tectona Grandis )växer på många olika ställen i världen alla med samma botaniska namn. Luckten varierar från växt platts så det krävs bra näsa och erfarenhet att bestämma art. När du slipat en yta helt ren tag handen och drag över denna ,känns ytan fet så kan du vara säker på att det är någon teak kvalite. Av bilden att dömma är jag säker på att det är teak . Tillverkat teakdeck i 25 år MVH Sven Jönsson

post--1394234240,089_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst A

det är Mahogny och inget annat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SFNI 8059

sedan ska du INTE lacka. för det håller inte samma fina färg och yta som när du använder OWATROL. det är en produkt jag verkligen vill rekomendera. ger en väldigt fint utseende på teak ek mahogny etc. först slipa av allt gammalt, sedan använder du OWATROL D1 för att mätta in träet. sen använder du OWATROL D2 den ger en yta på det hela.. garanterar att det blir väldigt snyggt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fia

Hej! Jag ska själv göra ungefär samma arbete, fast med stora delar av båtens invändiga inredning. Kanske någon kunnig vet om man kan få bort de där fula små svarta linjerna i träet - gammal smuts i dåligt underhållet trä? Kan man bleka? Eller är det så det blir - det syns ju ännu tydligare sedan efter att man lackat eller oljat. MVH fia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SFNI 8059

Hej Fia. jag har samma problem.tror jag. innan jag köpte min båt var den vrak. och då hade det kommit in vatten i källaren så jag har vattenränder längst ner på min teak på väggarna. och det är rätt svårt att få bort. men testa med teak rengörning. finns bilder på vraket på www.svenskabat.tk gå in på hanina af hamburgö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fia

Hejhej! Jo, men inte måste båten ha varit vrak - jag menar på fotografiet av den slipade delen av grabbräcket, tycker jag, att man tydligt ser sådana små svarta ränder som när det blir oljat/fernissat kommer att synas mycket?!Eller? MVH fia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Conny Tunhall

Det är garanterat teak! Ta bort all lack med varmlutspistol sickla (skrapa) ytan med en vass sickel, slipa sedan med 120 papper därefter med 240.Sedan tvättar du av ytan med aceton, sen lackar du med hempel 510 2komponent klarlack, första 2 gångerna med 30% utspädd lack vått i vått,sedan slipar du försiktigt därefter lackas ytterligare minst 4 lager.Du kommer att få en yta som är oerhört stark och som håller sig blank i många år. Vänliga hälsningar Conny.Ps. Jag innehar en nauticat I teak sedan 28 år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...