Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Nimbus_Stefan

Problem med Ankarspel Balder 600

Rekommendera Poster

Jag har ett ankarspel av fabrikat Quick Balder 600 med blyad lina som krånglar. Säkringen löser ut så fort jag kör spelet. Det har varit strul sedan jag köpte båten och då var ankarspelet nytt. I perioder har det gått att köra spelet lite men för det mesta löser säkringen ut direkt.

Jag har kontrollerat att det är rätt inkopplat och det ser schysst ut. Jag har bytt från bladsäkring till automatsäkring. Jag provade både 80A och 100A bladsäkring (ska vara 60A säkring enl. spec) men säkringen brinner av. Nu när jag provar några ggr så blir automatsäkringen helt varm. Känns som kortslutning någonstans. Eller? Kan det vara kortslutning i själva elmotorn eller kanske i solenoiden? Jag bara gissar, men någonting är det ju..

 

Finns det någon som kan ge tips på hur man felsöker ett ankarspel eller det kanske till och med finns någon där ute som haft liknande problem? Tacksam för er kunskap och hjälp. Tack!

 

//S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelet verkar gå tungt.

 

Är det elektronisk låsning på spelet?

 

Har varit med om att kabeln till solenoiden för den elektroniska låsningen gått av, tappat kontakt.

Detta resulterar i att spelet ligger med bromsen/låsningen i. Då drar motorn för fullt och blåser säkring.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...