Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fredde795

Färskvatten

Rekommendera Poster

Hej

 

Angående vattentank, hur använder ni vattnet, går det att dricka och använda för matlagning även om man är ute ett par nätter? Jag tänker att man tömmer tanken efter varje användning och fyller på med nytt när man ger sig av.

 

Har inte haft en vattentank i tidigare båtar men nu har jag skaffat en som har tank och är ca 1 år gammal.

 

/Fredrik

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har alltid druckit vattnet, på förra platsen vi hade båt avslutade vi med att fylla vatten så båten var klar när vi kom nästa gång. Detta då vatten inte fanns vid vår brygga. 

Alltid gott vatten! Tanken var rostfri, tror det kan spela in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar utmärkt men håll tanken fylld. Den enda faran är att man skulle få vatten från någon dålig brunn. Men det brukar bara innebära att vattnet inte är gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör med den 30 år gamla originalplasttanken och börjar varje säsong med vattenreningspulver/ tablett och sen fyller på efter behov. Men använder vi inte båten på nån vecka eller två tömmer vi och fyller på med färskt vatten. Och vi använder vattnet både till matlagning och att dricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massvis skrivet om detta ämne de senaste åren, så det känns litet "urvattnat" att åter svara i ämnet... men ok forumets sökfunktion har ju mer att önska.

 

Jag vet ju inte i vilken skärgård du seglar, men generellt sett har de flesta småbåtshamnar och gästhamnar kommunalt dricksvatten i tappkranar på eller nära bryggorna. Kommunalt dricksvatten håller livsmedelskvalitet i vårt land och är riskfritt att dricka och lagra i sin tank.... Om nu tanken, slangarna och pumpen ombord är rena och inte dekontaminerade med någonting.

 

Sällan eller aldrig som dricksvatten ombord blir "giftigt", däremot kan ju vattnet bli stående länge och bli dåligt, det kan bildas utfällningar etc som färgar vattnet och gör att det smakar illa. Man känner det ganska omgående då man brygger te eller snabbkaffe på sådant vatten, det blir en obehaglig bismak.

 

Någon gång emellanåt bör man ju göra ren sin vattentank, och byta slangarna, samt skölja ur pumpen. Svag klorinlösning brukar hjälpa.

 

Man kan ju också få tycka att ägarna till hamnarna kan byta dom där trädgårdsslangarna som är anslutna till tappkranarna, dom kan se minst sagt läbbiga ut, dom brukar ju få lång livslängd och blir drabbade av solens UV-strålning och det kan ju bli vatten stående kvar i dessa, så tappa en stund innan du fyller tanken. Jag vet båtägare som har med sig egen slang...

 

Om man ändock är paranoid på vattnet så kan man installera en filter med exempelvis aktivt kol mellan tank och pump, det finns också tabletter med något bakteriedödande medel att lägga i tanken.

 

Jag har navigerat min båt upp och ned för Bohuskusten i minst 40 år, ja närmare 60 år om jag får räkna med barndomsåren i förrädarnas båtar, och har aldrig drabbats av dålig vattenkvalitet ombord eller i kommunal tappkran. Jag har bara en enkel sil mellan tankar och pump, för att skydda pumpen om det möjligtvis skulle komma med någon partikel som kan skada pumpen, det kan ju trilla ned någonting genom däckspåfyllningen.

 

På Kosteröarna inklusive Ramsö, har man varesig kommunalt vatten eller avlopp, Kosterfjorden är väldigt djup, 200-300 meter, och det skulle vara svårt och väldigt dyrbart att lägga ut vatten- och avloppsledningar på botten. Här är det grävda eller borrade brunnar som gäller. Vattnet kan vara bra, men kan också vara brunt med smak av humus eller salt, det råder för det mesta vattenbrist också. Innan färd dit ut så bunkar vi vatten i tankar och extradunkar på fastlandet, även en och annan pet-flaska fylls på.

 

Så se till att din tank och dess slangar är rena, fyll bara på med kommunalt vatten eller sådant vatten som du vet är bra. Ha med dig extradunkar om du skall segla till öar utan kommunalt vatten.

Om du är misstänksam ändå så installera ett filter med aktivt kol.

Du känner lätt om vattnet blir dåligt, lätt bismak om du bara dricker av det, men desto tydligare om du kokar snabbkaffe eller vissa sorter av te på sådant vatten, oslagbart!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev gusvo085:

Vi har alltid druckit vattnet, på förra platsen vi hade båt avslutade vi med att fylla vatten så båten var klar när vi kom nästa gång. Detta då vatten inte fanns vid vår brygga. 

Alltid gott vatten! Tanken var rostfri, tror det kan spela in.

Ja just det, bättre med rostfria tankar, men plasttankar är bra de också, men de senare kan den första säsongen, om de är nya, ge en lätt bismak av PVC... inget farligt. Även en del slangar kan ge den bismaken då de är nya. Köp därför slangar av livsmedelskvalitet, jag har de senaste åren köpt biltamas blåa och röda slangar, funkar utmärkt, men man får nog dra slangklämmorna litet hårdare om dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Makro:

Vi kör med den 30 år gamla originalplasttanken och börjar varje säsong med vattenreningspulver/ tablett och sen fyller på efter behov. Men använder vi inte båten på nån vecka eller två tömmer vi och fyller på med färskt vatten. Och vi använder vattnet både till matlagning och att dricka.

Det gäller ju också att ha bra omsättning på sitt vatten, så att det inte står för länge i tanken.

Bra om tanken finns långt ned i båten, där är det svalare. Jag har haft vatten i dunkar ute på däck, just för att få det litet varnare, till tvätt, men ser då också att det inte sällan växer grönalger i vattnet.

Jag fyller också innan avgång från hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om man ändock är paranoid på vattnet så kan man installera en filter med exempelvis aktivt kol mellan tank och pump

Eller dricka flaskvatten, det blir troligen billigare. Själv dricker jag flaskvatten för att det är gott, praktisk och för att det är kallt.

 

Kolfilter fungerar men de har en begränsad livslängd och ska bytas ett par gånger per säsong. Ozonrening skulle vara bättre, så renas vårt kommunala vatten. Någon gång ska jag fixa det. Inte för att det behövs utan för att jag då alltid kan fylla vatten direkt i Vänern.

 

Störst problem är ju annars slangarna, gamla och dåliga. Är man försiktig så spolar man en stund innan man börjar fylla. Man kanske inte ska stoppa ner slangen i påfyllnadshålet heller.

 

Använder man inte vattnet under en längre tid, tex vintern, så ska allt vatten ut så att tankar och slangar blir torra. Våtdammsugaren är en bra hjälp. Tryckvattenpumpen brukar jag ta hem, jag vet de vars pumpar frusit trots att de tömt enligt konstens alla regler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver rostfri tank i båten sen 1980.

Har aldrig gjort ren den.

Tömmer innan vinterkylan kommer.

På Våren spolar jag ur tanken i ca 15 min.

Kör med "trädgårdslangar".

Dricker direkt ur kran.

 

På sent 50 tal gick vi in i Mollösund för att bla. fylla vatten.

Då fanns inte vatten "på kajen".

Men jag hittade en brandpost som var "kopplad".

Kollade så att ingen såg me,j öppnade och "knyckte" mitt vatten.

När vi på kvällen, i naturhamn, skulle laga mat upptäckte vi att det var saltvatten i brandposten.:wacko:

 

 

vvs%20maria.jpg

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tråden Test av vanligt vattens hållbarhet.

"Kommunalt vatten" (vatten som är behandlat och renat) håller sannolikt utan problem i tre månader i en någorlunda ren vattentank.

 

Jag har pratat med en mycket välinformerad person - lovade att inte säga varifrån och vem - som berättat för mig att vattnet i Stockholm kan stå i en dunk i sex månader utan andra problem med kvalitén annat än att det kan smaka lite sämre.

 

Om man fyller vatten direkt från en brunn eller är osäker på varifrån vattnet kommer kan det vara en bra idé att ha ett filter på slangen för att få bort partiklar och använda någon form av vattenreningstablett eller vattenreningsvätska i tanken.

 

Vi fyller tanken i april, fyller på vartefter det behövs under säsongen och tömmer tanken i oktober.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller man på med kommunalt kranvatten så är det lugnt. Det är ju renat och behandlat och oftast bättre än vattnet du köper i flaskor(världens mest onödiga grej i ett land som Sverige).

Jag har förvisso bara haft båten i 4 år eller så, men den har ju använts av tidigare ägare, men jag fyller på våren, spolar ut allt, sen fyller jag igen. Sen får det vara och jag har aldrig bytt det under sommarsäsongen utan bara använt vattnet(2*140 liter).

Har själv funderat på om man ska göra någon rengöring om det behövs? Finns ju särskilda produkter för det som det här:
https://www.seasea.se/doc/Ren_Tank_produktblad.pdf
Vet själv inte om det är nödvändigt men det är ju inte särskilt dyrt för något man då kanske gör en gång per år

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Superbra forum med så många aktiva och hjälpsamma medlemmar.

 

Eftersom jag inte vet hur föregående ägare har hanterat vattentanken så tänker jag köper något medel för desinficering och rensning av biologisk tillväxt. Jag kommer ha tillgång till Stockholms kommunala vatten på bryggan så det är väl bara testa sig fram vilken metod som passar mig bäst för att hålla vattnet fräscht.

 

Tack för alla tips!

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

         

Postad 1 timme sedan

Fyller man på med kommunalt kranvatten så är det lugnt. Det är ju renat och behandlat och oftast bättre än vattnet du köper i flaskor(världens mest onödiga grej i ett land som Sverige).

 

Bra, helt onödigt är även alla kemikalier man ska köpa för dyra pengar och lägga i vattentanken.

 

Jag har alltid druckit det vatten som lokalbefolkningen druckit, oberoende var jag varit i värden.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Pentax:

världens mest onödiga grej

Typ som båt då?

Flaskvatten köper man dels för att det är praktiskt dels för att det är gott. Hemma har vi ett extremt gott vatten - utan klor och kemikalier. Men man behöver inte åka många mil för att få ett vatten som inte alls är gott.

Jag är vattenmissbrukare, dricker massor med vatten men har också krav på kvaliteten. Nåra flaskor, kallt, gott vatten i kylen är aldrig fel.

Man kan oftast dricka det lokala vattnet utan problem men det är sällan gott. När vattnet stått tre veckor i tankarna på värmen så börjar det bli dåligt. Har man druckit det hela tiden så går det bra. Men de som kom och inte hade vant sig brukade bli lite risiga i kistan.

 

Flaskvatten brukar enbart renas med ozon (men man skriver oftast UV-ljus. Det låter kanske mer hälsosamt?).

Det håller livsmedelskvalitet och har en lagringstid på minst ett år, oöppnat.

 

För väldigt många år sedan lanserade Electrolux en reningsanläggning med UV-ljus, avsedd för bla båtar. I relamen sa man att man kunde ta sitt dricksvatten direkt ur Mälaren. Electrolux hade ju ett antal produkter riktade mot fritidsbåtar som senare försvann.

 

Tanken med ozon-rning i båtar är inte dum, möjligen ofta lite onödig. Men ozonet tar inte bara bort oönskade biologisk mångfald utan även smak och lukt. Någon gång ska jag bygga en ozonrening...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tuesday, May 08, 2018 vid 17:24 skrev bhemac:

Flaskvatten köper man dels för att det är praktiskt dels för att det är gott.

Det är väl få saker som är mera opraktiskt än att gå/åka och köpa flaskvatten som ska transporteras hem jämfört med att vrida på en kran hemma vid diskbänken eller i båten och genast kommer det vatten?

 

Har man inte gott vatten förstår jag om man väljer att köpa flaskvatten.

 

Det dummaste med flaskvatten är att det inte sällan är kranvatten som hällts på flaska och priset går upp 2000 gånger från 15:- kr/m3 till 15:- kronor per halvliter.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett hyggligt flaskvatten hos ICA kostar 5-10kr/liter. En lyx jag anser mig ha råd med.

Jag väljer hellre flaskvatten än öl och läsk. Hemma har jag gott och kallt vatten, där behöver man inget flaskvatten. Men på många orter är inte vattnet acceptabelt.

Flaskvatten anses kosta 250 gånger mer än kranvatten.

http://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/dricksvattenfakta/kranvatten-vs-flaskvatten/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I campingbilen använder jag Biotab https://www.jula.se/search/?query=vattenrening dels för rejäl rengöring varje vår och för att hålla vattnet OK under utflykter på sommaren när det blir varmt i bilen.

I båten kör jag med lagom stor dunk så där har jag inte funderat så mycket över saken, men förmodligen skulle jag göra likadant, men kanske lägre dos då vattnet är i en svalare miljö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tillsätta lite Ättika i tanken med jämna mellanrum är ett gammalt knep för att få bra vatten och stävja tillväxt.

Vi toppar alltid upp till ful tank då vi kommer i hamn.

Ingen fri vattenyta = minskad syresättning och tillväxt.

Vi har kanonfint vatten i vår Saga 310 men vi har också stor omsättning då vi är ute de flesta helger.

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dricker vatten  som förvaras i 5-litersdunkar. Det kan stå i flera veckor i båten  utan att bli dåligt.  Hemma har jag reservvatten i 25-litersdunkar. Vattnet byts en gång i halvåret när och det smakar utmärkt då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I båten har jag kranvatten utan tanke på lagringstid, helt ok. När jag 1-2ggr om året är i Italien tar jag med mig 12 st 1,5 liters San Benedetto hem à 3 kr flaskan eftersom jag gillar smaken och tycker att flaskan är fantastiskt vacker. Tror inte bensinförbrukningen påverkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Unkvatten 

Vattnet i min båt smakar ej gott och luktar  unket. När man gör kaffe blir det extra påtagligt på smaken. 

Jag har säkert bytt vatten 10-20gånger sen i  juli. 

Provade fylla i ett par deciliter klorin sen 10-20liter vatten  satte på kranarna tills det luktade klorin stängde då av och lät det stå ett tag fyllde sedan upp tanken fullt och lät det stå ett tag till. Tömde sedan och fyllde tanken tills vattnet smakade bra ca 3gånger. 

Efter en vecka var det tillbaka samma unkna vatten gjorde då om samma procedur fast med resterande ur klorinflaskan. Men vattnet får dålig lukt igen efter ett tag. 

Tanken är stor 400liter  och anpassad efter  skrovet med skott i, så det går ej tvätta ur den. 

Vattnet  luktar inte när det är nyfyllt, men när det stått ett tag luktar det trotts att man spolat en längre tid i kranarna, så jag tror inte det är slangarna. 

 

Har i tidigare båtar kört klorinvarianten med lyckat resultat i plast och rostfria tankar 

 

Vill inte ha lösa dunkar för dricksvatten då problemet kvarstår och vattnet luktar så illa att man knappt vill spola ur kranarna/duch. 

Även på varmvattensidan som typ håller 80C i beredaren. 

Vad ska jag göra för få bort den dåliga smaken och lukten 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev tugge:

Unkvatten 

Vattnet i min båt smakar ej gott och luktar  unket. När man gör kaffe blir det extra påtagligt på smaken. 

- - -

Vad ska jag göra för få bort den dåliga smaken och lukten 

Jag har de senaste åren fått problem med allt sämre smak på färskvattnet trots att jag bara fyllt med kommunalt vatten. I somras tröttnade jag o skruvade av manluckan på ena tanken. Det var en tunn beläggning på insidan av tanken som helt sonika torkades bort o sen försvann den dåliga smaken på vattnet i den tanken. I samband med upptagningen så gjordes samma procedur på den andra tanken så till nästa säsong så räknar jag med att ha bra vatten i båda mina tankar.

 

Så mitt råd: Om du inte har manlucka så du kan torka ur - såga upp och gör en manlucka så du kan torka ur. Mekanisk rengöring är effektivare än kemisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fyller tanken vid behov och tömmer inför vintern. Dricker vattnet utan oro och problem.  Har rostfria tankar och fyller kommunalt vatten på västkusten. För mig är detta ett ickeproblem men på ostkusten kanske vattnet är sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag fyller tanken vid behov och tömmer inför vintern. Dricker vattnet utan oro och problem.  Har rostfria tankar och fyller kommunalt vatten på västkusten. För mig är detta ett ickeproblem men på ostkusten kanske vattnet är sämre.

Jag har gjort på samma sätt som dig (rostfria tankar) och trodde att jag därmed skulle slippa problem med vattenkvalitén ombord. Men jag misstänker att en del kommunalt vatten numera inte är klorerat utan bara UV-behandlat o därmed inte lika bra för lagning i en tank o därför efter några år ger algbeväxning i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev tugge:

Unkvatten 

Vattnet i min båt smakar ej gott och luktar  unket. När man gör kaffe blir det extra påtagligt på smaken. 

 

...

 

Tanken är stor 400liter  och anpassad efter  skrovet med skott i, så det går ej tvätta ur den. 

Vattnet  luktar inte när det är nyfyllt, men när det stått ett tag luktar det trotts att man spolat en längre tid i kranarna, så jag tror inte det är slangarna. 

...

 

 

Vad ska jag göra för få bort den dåliga smaken och lukten 

 

Det finns bra grejer som används tex. på bryggerier för rengöring där renlighet är A och O för en bra produkt.

 

Nu när det är populärt att brygga öl bör du kunna hitta något som funkar.

VWP är ett sådant medel, men det finns flera.

 

Sedan är det ju ändå lite oroande att du får unken smak på vattnet. Jag tänker att det finns smuts i tanken som du borde lägga möda på att få ut även om det är svårt.

 

Är det vatten från vattenverk du använder borde vattnet hålla sig fräscht länge (flera månader), men obehandlat brunnsvatten kan ju unkna fortare.

 

Så här skulle jag ha gjort.

  1. Rengör tanken så gått det går.
  2. Behandla med rengöringsmedel, typ VWP. Fyll hela tanken och hela vattensystemet.
  3. Använd framöver något preparat för vattenkonservering när du fyller vatten, tex. Aqua Clean (finns i båtbutiker).
  4. Om/när du fyller obehandlat vatten så sätt på ett partikelfilter på fyllningsslangen så att du inte får med smuts in i tanken. En kan det vara idé att ha två filter i serie, ett partikelfilter och ett konflikter.

storabjorn-bild1_large.jpg.0c72d3a0e93127728d6423cb48e099ed.jpg

 

Det kan vara bra att backspola filtret efter fyllning med vatten från tanken som är rent och konserverad. Ta ur filterpatronerna så att de får torka, dumt med beväxning i filtrera.

 

Sedan kan jag inte komma på något mera.

 

Lycka till!

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Lintott:

Om du inte har manlucka så du kan torka

 

26 minuter sedan skrev Mackey:

Är det vatten från vattenverk du använder borde vattnet hålla sig fräscht länge 

Det finns en manlucka som är  i en lucka i en av kojjerna  den är ca 25*35cm

I ena kanten av tanken som är ca 1,3×1,2×0,35  i v-form  med skott i så det är näst inpå omöjligt att komma åt över allt. 

Men ska rengöra nu i vinter så gott det går. 

 jag fyller med kommunalt vatten i Stockholm. 

Och brukar spola av båten innan så friskt vatten kommer ur slangen. Skölja rent runt påfyllningen innan denna öppnas. 

Synd att m an inte kunde bifoga lukter. Så ni kunde få avgöra vad det luktar 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag vill ta allt mitt färskvatten direkt ur Vänern så köpte jag en UV-renare. Den är inte riktigt installerad men väl provkörd. Det fungerar över all förväntan. Lukt och konstig smak är borta. Ett enkelt men inte helt vetenskapligt test med odling på Agarplatta visar på mindre tillväxt än med vanligt kranvatten, alltså, färre bakterier.

Sjövattnet pumpas via partikel och UV-filtret ner i tanken men man ska också kunna köra runt och rena vatten i tanken. 

UV-renaren klarar 20lit/min, UV-lampan drar 25W och renaren kostar 3000kr.

Behöver man rena ännu mer så finns det RO-filter men dessa drar mer energi.

Fler och fler kommuner renar sitt dricksvatten endast med UV.

 

1 timme sedan skrev tugge:

Vad ska jag göra för få bort den dåliga smaken och lukten 

Du har bytt alla slangar antar jag, det brukar vara där man börjar. Sen är det rengöring av tanken men där måste man vara försiktig, i synnerhet om det är en tank av plast. Den får absolut skrubbas, då får man mikrorepor där bakterier kan få fäste. I många fall har nog tidigare ägare förstört tanken med kemikalier och skrubbning.

Man ska vara väldigt försiktig med kemikalier i tankarna. Ska man rengöra idag så börja med det som heter "Ultra rent vatten". Det är imponerande bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev tugge:

 

Det finns en manlucka som är  i en lucka i en av kojjerna  den är ca 25*35cm

I ena kanten av tanken som är ca 1,3×1,2×0,35  i v-form  med skott i så det är näst inpå omöjligt att komma åt över allt. 

Men ska rengöra nu i vinter så gott det går. 

 jag fyller med kommunalt vatten i Stockholm. 

Och brukar spola av båten innan så friskt vatten kommer ur slangen. Skölja rent runt påfyllningen innan denna öppnas. 

Synd att m an inte kunde bifoga lukter. Så ni kunde få avgöra vad det luktar 😁

Vi fyller också stockholmsvatten eller österåkervatten och igår drack jag gott vatten som fylldes i augusti.

 

Har du möjligen sett mitt vattentest?

Tre månader gammalt vatten förvarat i öppen flaska smakar gott och är tjänligt som dricksvatten.

 

Du borde inte få problem med dålig smak.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Du borde inte få problem med dålig smak.

Jag vet ju inte hur länge tidigare ägare låtit vattnet stå i tanken. 

Dom kanske inte brukat båten på flera år och tanken stått halvfull med vatten.. 

Det kanske blivit någon beväxning eller liknande i den. Dom kanske skurat tanken med en toaborste vad vet jag

Om det skulle göra någon skillnad. 

 

Slangarna är inte bytta men jag funderar på det. 

Tror dock inte smaken kommer från slangarna då vattnet smakar bra och är luktfritt vid nyfylld tank. 

När vattnet stått ett par veckor luktar det trotts att man spolat i 2min ur kranen. 

 

Skulle vara kul och ta ett prov på mitt vatten. 

Vart lämnar man in det och vad kostar det. 

Bor i stockholm 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev tugge:

Skulle vara kul och ta ett prov på mitt vatten. 

Kul vet jag inte men bra. Sök på nätet, det finns flera som gör det och det kostar några hundra.

Vattenprovet kan ge en hint om var problemet sitter.

Det kan vara så att det står lite gammalt vatten någonstans med en bakteriehärd som sen kontaminerar nytt vatten efter några dagar.

Det finns medel som ska döda bakterier som man kan hälla i tanken, låta stå och hälla ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...