Jump to content
Thursday 22 August 2019
Fredde795

Färskvatten

Recommended Posts

Hej

Angående vattentank, hur använder ni vattnet, går det att dricka och använda för matlagning även om man är ute ett par nätter? Jag tänker att man tömmer tanken efter varje användning och fyller på med nytt när man ger sig av.

Har inte haft en vattentank i tidigare båtar men nu har jag skaffat en som har tank och är ca 1 år gammal.

/Fredrik

Vi har alltid druckit vattnet, på förra platsen vi hade båt avslutade vi med att fylla vatten så båten var klar när vi kom nästa gång. Detta då vatten inte fanns vid vår brygga. 

Alltid gott vatten! Tanken var rostfri, tror det kan spela in.

Det funkar utmärkt men håll tanken fylld. Den enda faran är att man skulle få vatten från någon dålig brunn. Men det brukar bara innebära att vattnet inte är gott.

Vi kör med den 30 år gamla originalplasttanken och börjar varje säsong med vattenreningspulver/ tablett och sen fyller på efter behov. Men använder vi inte båten på nån vecka eller två tömmer vi och fyller på med färskt vatten. Och vi använder vattnet både till matlagning och att dricka.

Det finns massvis skrivet om detta ämne de senaste åren, så det känns litet "urvattnat" att åter svara i ämnet... men ok forumets sökfunktion har ju mer att önska.

Jag vet ju inte i vilken skärgård du seglar, men generellt sett har de flesta småbåtshamnar och gästhamnar kommunalt dricksvatten i tappkranar på eller nära bryggorna. Kommunalt dricksvatten håller livsmedelskvalitet i vårt land och är riskfritt att dricka och lagra i sin tank.... Om nu tanken, slangarna och pumpen ombord är rena och inte dekontaminerade med någonting.

Sällan eller aldrig som dricksvatten ombord blir "giftigt", däremot kan ju vattnet bli stående länge och bli dåligt, det kan bildas utfällningar etc som färgar vattnet och gör att det smakar illa. Man känner det ganska omgående då man brygger te eller snabbkaffe på sådant vatten, det blir en obehaglig bismak.

Någon gång emellanåt bör man ju göra ren sin vattentank, och byta slangarna, samt skölja ur pumpen. Svag klorinlösning brukar hjälpa.

Man kan ju också få tycka att ägarna till hamnarna kan byta dom där trädgårdsslangarna som är anslutna till tappkranarna, dom kan se minst sagt läbbiga ut, dom brukar ju få lång livslängd och blir drabbade av solens UV-strålning och det kan ju bli vatten stående kvar i dessa, så tappa en stund innan du fyller tanken. Jag vet båtägare som har med sig egen slang...

Om man ändock är paranoid på vattnet så kan man installera en filter med exempelvis aktivt kol mellan tank och pump, det finns också tabletter med något bakteriedödande medel att lägga i tanken.

Jag har navigerat min båt upp och ned för Bohuskusten i minst 40 år, ja närmare 60 år om jag får räkna med barndomsåren i förrädarnas båtar, och har aldrig drabbats av dålig vattenkvalitet ombord eller i kommunal tappkran. Jag har bara en enkel sil mellan tankar och pump, för att skydda pumpen om det möjligtvis skulle komma med någon partikel som kan skada pumpen, det kan ju trilla ned någonting genom däckspåfyllningen.

På Kosteröarna inklusive Ramsö, har man varesig kommunalt vatten eller avlopp, Kosterfjorden är väldigt djup, 200-300 meter, och det skulle vara svårt och väldigt dyrbart att lägga ut vatten- och avloppsledningar på botten. Här är det grävda eller borrade brunnar som gäller. Vattnet kan vara bra, men kan också vara brunt med smak av humus eller salt, det råder för det mesta vattenbrist också. Innan färd dit ut så bunkar vi vatten i tankar och extradunkar på fastlandet, även en och annan pet-flaska fylls på.

Så se till att din tank och dess slangar är rena, fyll bara på med kommunalt vatten eller sådant vatten som du vet är bra. Ha med dig extradunkar om du skall segla till öar utan kommunalt vatten.

Om du är misstänksam ändå så installera ett filter med aktivt kol.

Du känner lätt om vattnet blir dåligt, lätt bismak om du bara dricker av det, men desto tydligare om du kokar snabbkaffe eller vissa sorter av te på sådant vatten, oslagbart!

1 timme sedan skrev gusvo085:

Vi har alltid druckit vattnet, på förra platsen vi hade båt avslutade vi med att fylla vatten så båten var klar när vi kom nästa gång. Detta då vatten inte fanns vid vår brygga. 

Alltid gott vatten! Tanken var rostfri, tror det kan spela in.

Ja just det, bättre med rostfria tankar, men plasttankar är bra de också, men de senare kan den första säsongen, om de är nya, ge en lätt bismak av PVC... inget farligt. Även en del slangar kan ge den bismaken då de är nya. Köp därför slangar av livsmedelskvalitet, jag har de senaste åren köpt biltamas blåa och röda slangar, funkar utmärkt, men man får nog dra slangklämmorna litet hårdare om dessa.

24 minuter sedan skrev Makro:

Vi kör med den 30 år gamla originalplasttanken och börjar varje säsong med vattenreningspulver/ tablett och sen fyller på efter behov. Men använder vi inte båten på nån vecka eller två tömmer vi och fyller på med färskt vatten. Och vi använder vattnet både till matlagning och att dricka.

Det gäller ju också att ha bra omsättning på sitt vatten, så att det inte står för länge i tanken.

Bra om tanken finns långt ned i båten, där är det svalare. Jag har haft vatten i dunkar ute på däck, just för att få det litet varnare, till tvätt, men ser då också att det inte sällan växer grönalger i vattnet.

Jag fyller också innan avgång från hamn.

36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om man ändock är paranoid på vattnet så kan man installera en filter med exempelvis aktivt kol mellan tank och pump

Eller dricka flaskvatten, det blir troligen billigare. Själv dricker jag flaskvatten för att det är gott, praktisk och för att det är kallt.

Kolfilter fungerar men de har en begränsad livslängd och ska bytas ett par gånger per säsong. Ozonrening skulle vara bättre, så renas vårt kommunala vatten. Någon gång ska jag fixa det. Inte för att det behövs utan för att jag då alltid kan fylla vatten direkt i Vänern.

Störst problem är ju annars slangarna, gamla och dåliga. Är man försiktig så spolar man en stund innan man börjar fylla. Man kanske inte ska stoppa ner slangen i påfyllnadshålet heller.

Använder man inte vattnet under en längre tid, tex vintern, så ska allt vatten ut så att tankar och slangar blir torra. Våtdammsugaren är en bra hjälp. Tryckvattenpumpen brukar jag ta hem, jag vet de vars pumpar frusit trots att de tömt enligt konstens alla regler.

Haver rostfri tank i båten sen 1980.

Har aldrig gjort ren den.

Tömmer innan vinterkylan kommer.

På Våren spolar jag ur tanken i ca 15 min.

Kör med "trädgårdslangar".

Dricker direkt ur kran.

På sent 50 tal gick vi in i Mollösund för att bla. fylla vatten.

Då fanns inte vatten "på kajen".

Men jag hittade en brandpost som var "kopplad".

Kollade så att ingen såg me,j öppnade och "knyckte" mitt vatten.

När vi på kvällen, i naturhamn, skulle laga mat upptäckte vi att det var saltvatten i brandposten.:wacko:

vvs%20maria.jpg

• Haha 1

Kolla tråden Test av vanligt vattens hållbarhet.

"Kommunalt vatten" (vatten som är behandlat och renat) håller sannolikt utan problem i tre månader i en någorlunda ren vattentank.

Jag har pratat med en mycket välinformerad person - lovade att inte säga varifrån och vem - som berättat för mig att vattnet i Stockholm kan stå i en dunk i sex månader utan andra problem med kvalitén annat än att det kan smaka lite sämre.

Om man fyller vatten direkt från en brunn eller är osäker på varifrån vattnet kommer kan det vara en bra idé att ha ett filter på slangen för att få bort partiklar och använda någon form av vattenreningstablett eller vattenreningsvätska i tanken.

Vi fyller tanken i april, fyller på vartefter det behövs under säsongen och tömmer tanken i oktober.

Mackey

Fyller man på med kommunalt kranvatten så är det lugnt. Det är ju renat och behandlat och oftast bättre än vattnet du köper i flaskor(världens mest onödiga grej i ett land som Sverige).

Jag har förvisso bara haft båten i 4 år eller så, men den har ju använts av tidigare ägare, men jag fyller på våren, spolar ut allt, sen fyller jag igen. Sen får det vara och jag har aldrig bytt det under sommarsäsongen utan bara använt vattnet(2*140 liter).

Har själv funderat på om man ska göra någon rengöring om det behövs? Finns ju särskilda produkter för det som det här:
https://www.seasea.se/doc/Ren_Tank_produktblad.pdf
Vet själv inte om det är nödvändigt men det är ju inte särskilt dyrt för något man då kanske gör en gång per år

• Like 1

Tack för alla svar! Superbra forum med så många aktiva och hjälpsamma medlemmar.

Eftersom jag inte vet hur föregående ägare har hanterat vattentanken så tänker jag köper något medel för desinficering och rensning av biologisk tillväxt. Jag kommer ha tillgång till Stockholms kommunala vatten på bryggan så det är väl bara testa sig fram vilken metod som passar mig bäst för att hålla vattnet fräscht.

Tack för alla tips!

/Fredrik

Postad 1 timme sedan

Fyller man på med kommunalt kranvatten så är det lugnt. Det är ju renat och behandlat och oftast bättre än vattnet du köper i flaskor(världens mest onödiga grej i ett land som Sverige).

Bra, helt onödigt är även alla kemikalier man ska köpa för dyra pengar och lägga i vattentanken.

Jag har alltid druckit det vatten som lokalbefolkningen druckit, oberoende var jag varit i värden.

:D

5 timmar sedan skrev Pentax:

världens mest onödiga grej

Typ som båt då?

Flaskvatten köper man dels för att det är praktiskt dels för att det är gott. Hemma har vi ett extremt gott vatten - utan klor och kemikalier. Men man behöver inte åka många mil för att få ett vatten som inte alls är gott.

Jag är vattenmissbrukare, dricker massor med vatten men har också krav på kvaliteten. Nåra flaskor, kallt, gott vatten i kylen är aldrig fel.

Man kan oftast dricka det lokala vattnet utan problem men det är sällan gott. När vattnet stått tre veckor i tankarna på värmen så börjar det bli dåligt. Har man druckit det hela tiden så går det bra. Men de som kom och inte hade vant sig brukade bli lite risiga i kistan.

Flaskvatten brukar enbart renas med ozon (men man skriver oftast UV-ljus. Det låter kanske mer hälsosamt?).

Det håller livsmedelskvalitet och har en lagringstid på minst ett år, oöppnat.

För väldigt många år sedan lanserade Electrolux en reningsanläggning med UV-ljus, avsedd för bla båtar. I relamen sa man att man kunde ta sitt dricksvatten direkt ur Mälaren. Electrolux hade ju ett antal produkter riktade mot fritidsbåtar som senare försvann.

Tanken med ozon-rning i båtar är inte dum, möjligen ofta lite onödig. Men ozonet tar inte bara bort oönskade biologisk mångfald utan även smak och lukt. Någon gång ska jag bygga en ozonrening...

Tuesday, May 08, 2018 vid 17:24 skrev bhemac:

Flaskvatten köper man dels för att det är praktiskt dels för att det är gott.

Det är väl få saker som är mera opraktiskt än att gå/åka och köpa flaskvatten som ska transporteras hem jämfört med att vrida på en kran hemma vid diskbänken eller i båten och genast kommer det vatten?

Har man inte gott vatten förstår jag om man väljer att köpa flaskvatten.

Det dummaste med flaskvatten är att det inte sällan är kranvatten som hällts på flaska och priset går upp 2000 gånger från 15:- kr/m3 till 15:- kronor per halvliter.

Mackey

Ett hyggligt flaskvatten hos ICA kostar 5-10kr/liter. En lyx jag anser mig ha råd med.

Jag väljer hellre flaskvatten än öl och läsk. Hemma har jag gott och kallt vatten, där behöver man inget flaskvatten. Men på många orter är inte vattnet acceptabelt.

Flaskvatten anses kosta 250 gånger mer än kranvatten.

http://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/dricksvattenfakta/kranvatten-vs-flaskvatten/

I campingbilen använder jag Biotab https://www.jula.se/search/?query=vattenrening dels för rejäl rengöring varje vår och för att hålla vattnet OK under utflykter på sommaren när det blir varmt i bilen.

I båten kör jag med lagom stor dunk så där har jag inte funderat så mycket över saken, men förmodligen skulle jag göra likadant, men kanske lägre dos då vattnet är i en svalare miljö.