Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Fredde795

Rengörning

Rekommendera Poster

Jag har för första gången köpt en båt som har pentry och toalett. Vad ska man använda för olika typer av medel för rengöring( disk, toa osv.)?

Vill gärna använda något som inte förstår vårt fina vatten.

 

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd samma miljöcertifierade rengöringsmedel som du använder hemma i ditt kök och badrum.

Grönsåpa och klorin brukar finnas ombord i min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan ju vara vettigt att titta lite extra på miljömärkningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ättika utspädd med tre delar vatten i sprayflaska funkar bra i båten och tar bort mögel och kalk. Bra komplement till grönsåpan som jag också har i båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag komplettera detta med att vanligt diskmedel funkar utmärkt för rengöring; förutom såpa och klorin osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-07 vid 08:30 skrev Fredde795:

Vill gärna använda något som inte förstår vårt fina vatten.

Inte Klorin!

"Klorin är uselt eftersom det är giftigt för vattenlevande varelser, precis som alla andra produkter som är baserade på natriumhypoklorit".

Såpa (brun är den som biter bäst), diskmedel, ättika, citronsyra, bikarbonat (mycket bra till sanitetsporslin, fläckar på däck, sur mage mm. Sök).

 

Tragiskt att så många båtägare har så dålig koll på vad som är bra/dåligt för miljön när det bara är att kolla tex Naturskyddsföreningen.

 

https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/gron-guide/stada-utan-giftiga-kemikalier

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för Klorin kan väteperoxid vara ett alternativ. Det är en form av aktivt syre och det sönderfaller i vatten och syre. Har därför sett påståenden om att det inte är miljöfarligt, men jag har inga riktiga belägg för att så är fallet, kanske kan koncentration vid bruk spela roll. Det är frätande och oxiderande åtminstone i starka koncentrationer.

 

Jag har använt det för rengöring av bl.a. bajstankar med gott resultat. Var nåt medel jag hittade i Tyskland som hette Schleimex eller liknande. Man brukar väl använda väteperoxid i pool-sammanhang också.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Abnet är effektivt, drygt och miljövänligt.

https://ieasy.se/abnet

 

Till teak så fungerar såpa bra. Brun är kraftigast. Grön o gul är samma innehåll, bara olika färgämnen (som inte ger spår efter sig).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

Abnet är effektivt, drygt och miljövänligt.

https://ieasy.se/abnet

 

Till teak så fungerar såpa bra. Brun är kraftigast. Grön o gul är samma innehåll, bara olika färgämnen (som inte ger spår efter sig).

Jag kör DETTA, också ett högeffektivt alkaliskt rengöringsmedel, kostar en 50-lapp att få det hemskickat.

För teak är såpa extra bra eftersom det är fett och inte torkar ut teaken naturliga fett. Teak har, trots att många båtägare tror det, inget oändligt förråd av fett. När fettet i teak försvinner så försvinner också styrkan. Svårt nedsmutsad teak rengörs med ett högalkaliskt medel för teak, sen går man på med såpa, olja eller någon speciell teakbehandling.

 

"Riktig" brunsåpa kan man köpa HÄR.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Lintott:

Abnet är effektivt, drygt och miljövänligt.

https://ieasy.se/abnet

 

Till teak så fungerar såpa bra. Brun är kraftigast. Grön o gul är samma innehåll, bara olika färgämnen (som inte ger spår efter sig).

Abnet funkar riktigt bra,  jag har provat flera rengöringsmedel på gamla fläckar på dynorna i vinyl som jag till slut fick bort med Abnet. Men det använder jag bara när jag måste vid vårrustningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, jag bara undrar...hur många reningsverk tar bort kloret ur vattnet som vi har i alla ledningar i vatten som vi dricker?

Jag bara undrar för jag har en "slätstruken" liten kaffesked med klorin i 10 litersdunken som vi har ombord till matlagning. Kaffet smakar precis som vanligt men vi klorinerar sjön så jag undrar:

Är jag miljöbov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga om klor i dricksvattnet, tar reningsverken bort det och i så fall var hamnar det sen? Om inte så borde klorhalten i havet hela tiden öka, konsekvenser?

Ja, det är obetydligt med klor i dricksvattnet, men det är många liter och har varit så i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev trewq:

Intressant fråga om klor i dricksvattnet, tar reningsverken bort det och i så fall var hamnar det sen?

Det omvandlas till salt och kommer inte ut i havet.

Dessutom går många vattenverk över till att rena med UV-ljus eller ozon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häromdagen provade jag ett för mig nytt rengöringsmedel som är baserat på raps och andra oljor och som ska vara ofarligt för huden eftersom det även används till tvätt av händer och ska vara ofarligt att andas in. Ersätter bensin och aceton sägs det och funkar faktiskt fantastiskt bra.

 

Vi har försökt göra rent dynorna i sittbrunnen som efter många års användande blivit ordentligt smutsiga av bl.a sot från motorerna kan tänkas? Och inget har funkat tillfreds förrän nu.

Det finns en variant av det med färdiga dukar sk. wipes som testades i Praktiskt båtägande för några år sen och mina skitiga fendrar blev rena även de.

Wipe & Shine Liquid heter det hur som helst och nu låter det ju nästan som om jag säljer det men jag är bara en nöjd användare som för en gångs skull hittade något som jag tycker funkar  :)

Prickarna på dynan är mögelfläckar men det gråa är gammal ingrodd skit.

20200131_180438 - kopia.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rengöring av badrum i moderna yachts (säg 2005), som har handfat i vit plast med ingrodd gammal smuts, ... går det att få skinande vitt igen, med Wipe & Shine (eller ev. såpa, klorin, rödsprit, kaustikssoda) och grov svamp/borste? Eller tenderar smutsen efter längre tid tränga in i plasten och bli omöjlig få bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rengöringsmedel som imponerat mest på mig förutom Wipe&Shine (som är svårt att få tag på) är 303 Multi surface cleaner. Nu har utgångsläget inte varit lika illa som dynan på bilden i mitt förra inlägg men jag har underhållit samma dynor med 303 Multi surface cleaner och det har funkat bra.
Men ättiksblandning tillsammans med bikarbonat kan också funka, det beror ju som alltid på vad som orsakat fläckar och smuts, det gäller ju att hitta rätt "lösare"
Är det missfärgad plast så kan ju oxalsyra funka, eller "Water line cleaner" som det heter färdigblandat i butiken. Biltema har ju haft en miljövänlig fälgtvätt som innehöll en del oxalsyra med, kolla och läs produktdatabladen på deras hemsida så ser du.
Undvik svampar med grov sida (grön) den repar plasten för dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...