Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
richardk

Kostnad för att få båten omhändertagen på varv?

Rekommendera Poster

I år har vårrustandet gått ovanligt segt, lusten har inte infunnit sig helt enkelt. Fundrar därför på att byta båt till något mer lättskött och att dessutom låta varv ta hand om av/påmastning, upptagning/sjösättning samt vinterförvaring.  Båtstorlek ca 33-35 fot. 

 

Nån som har någon ide om vad ett sånt upplägg kan tänkas kosta per säsong (i Stockholmstrakten)? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog lite på vad du vill ha. Varmhall är dyrast. Fullservice torde hamna på 70-80K all inclucive. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev richardk:

I år har vårrustandet gått ovanligt segt, lusten har inte infunnit sig helt enkelt. Fundrar därför på att byta båt till något mer lättskött och att dessutom låta varv ta hand om av/påmastning, upptagning/sjösättning samt vinterförvaring.  Båtstorlek ca 33-35 fot. 

 

Nån som har någon ide om vad ett sånt upplägg kan tänkas kosta per säsong (i Stockholmstrakten)? 

Här, om du gör allt utom upptagning och iläggning själv, gårcdet på 18000.

Om du kör hit båten å hämtar sjösatt, utan garanti på att dom kollat att allt e ok, ca 50000-80000. Av å påmastning, rengöring mm anna service kan kosta minst lika mycket.. varmhall..?

Så får du "fullservice" för under 100k. Tar du det 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varje fot/kvm kostar😁. 

Sedan varierar priserna enormt. "mitt i stan" kostar mer givetvis. 

Jag fick varierande priser för min 43 fotare på västkusten, från 85.000 - 175000 på nyckelfärdig båt. 

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses! De där summorna bör ju räcka för en anställd i 3-4 månader! Hur mycket tid läggs på en båt egentligen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Jösses! De där summorna bör ju räcka för en anställd i 3-4 månader! Hur mycket tid läggs på en båt egentligen?

 

Bara om du anlitar någon svart och har hall och reservdelar/servicedelar gratis. Räkna på 500 kr/tim + MOMS så får du se var du hamnar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... landar man på runt 100` per år så kan man nog stå ut med att göra vårrustandet (och höstfixet) själv.. Hade gissat på max ungefär hälften vilket känns mycket även det.

 

Får sätta mig och ringa runt lite imorgon för att få lite bättre koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tydligen stort tryck på vinterplatser inkl service. Det finns ett varv här som trots stort avstånd till tex Sthlm vinterförvarar en del båtar därifrån. De har fullt och kölista.

 

Att ligga kvar i sjön är billigare. Man lyfter sen i juni och tar dit Mackey som tvättar/vaxar på någon timma ;). På sommaren är det lugnt på varvet så de lyfter gärna.

På hösten kommer någon och konserverar.

Det finns nog en affärside här, mobil båtvård, kanske inkl tillsyn under vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns - precis som bhemac skriver - billigare hjälp att få än fullservice på ett varv även om Mackey båtservice ännu inte finns. Lidingö båtservice finns däremot och de gör de jobb man vill ha hjälp med (läs:slippa) ute på plats. Jag frågade en gång när jag stötte på dem vad det skulle kosta att tvätta och vaxa vår 32-fotare och gissningen var 5-7 tusen.

 

Andra sätt att spara tid på - ofta är det tidsbrist som gör vårrustningen tråkig - är att lämna masten på och att inte tömma båten helt på alla prylar. En elektrisk avfuktare gör klimatet i båten helt okey för det man inte orkar bära hem.

 

Fundera också på att om lusten att vårrusta plötsligt inte infinner sig så kan det ju vara något i livssituationen som ändrats. Då kanske det inte hjälper att sälja bort vårrustningen, eller så är det just det som behövs för att livspusslet ska kunna läggas.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl helt enkelt insikten att jag tillbringat de senaste 30-35 vårarna under presenning som gör att man börjar längta efter att faktiskt få uppleva våren som gör att lusten för just vårrustningen inte är lika stor längre. Samtidigt kan jag ju inte tänka mig en båtlös sommar  så därför som jag börjar kika på alternativ. Och till er som då tänker "hyr båt istället" så är inte det ett alternativt. Gillar att kunna vakna på morgonen och se att det är segelväder idag och bara spontant sticka ut. Vill inte planera för att "vecka 32 ska det seglas, skitväder eller ej"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kan vara att sänka ambitionsnivåerna. Vaxa, tvätta, slipa, m m, handlar om utseende, inte om hållbarhet. Det enda som verkligen måste göras är de säkerhetsrelaterade sakerna, som att inspektera detaljer som slits och där det kan gå illa om de går sönder. Om inget behöver bytas ut går en sån koll snabbt. Underhåll av motor bör inte handla om så många timmar heller, och just den delen bör gå att leja bort till en betydligt mindre summa än vad som snackats om tidigare i tråden. Om allt är friskt bör hela vårrustningen gå att klara av på 1-2 helger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väl tyvärr vänt mig vid att ha finish på grejorna, dessutom allt utom skrovet är trä så håller man inte efter det så resulterar det bara i massa extrajobb senare att få ordning på det. (Därav funderingarna på båtbyte.. )

Men visst, sänka ambitionsnivån är ju en väg. Och det misstänker jag att man måste göra hursomhelst även om man lämnar bort allt..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev richardk:

Det är väl helt enkelt insikten att jag tillbringat de senaste 30-35 vårarna under presenning som gör att man börjar längta efter att faktiskt få uppleva våren som gör att lusten för just vårrustningen inte är lika stor längre

Förståeligt, så gör det ev. roliga själv och lej bort det tråkiga samt som raol säger, sänk ambitionsnivån. Om du idag lägger "hela våren" antar jag att du menar cirka fyra helger = 80 timmar.

 

Hälften kan du säkert "spara bort" genom att lämna mera saker i båten, hoppa över vissa moment vart annat år och låta bli att masta av.

Lej bort 20 timmar av det tristaste jobben för kanske 20 000:- kr.

Nu har du 20 timmar kvar för egen - förhopningsvis rolig - vårrustning, lite mera överkomligt.

 

27 minuter sedan skrev raol:

Ett alternativ kan vara att sänka ambitionsnivåerna. Vaxa, tvätta, slipa, m m, handlar om utseende, inte om hållbarhet.

Håller med om att man kan sänka ambitionsnivån, men inte om fortsättningen.

Tvätta och vaxa gör man både för att skydda gelcoaten mot nedbrytning och för att det ska bli snyggt. Man kan tvätta slarvigt och vaxa så att det blir fult, men man bör böra det.

 

30 minuter sedan skrev raol:

Om allt är friskt bör hela vårrustningen gå att klara av på 1-2 helger.

Det håller jag också med om och om man är flera i familjen - eller vänner -  som hjälper till blir det en rätt trevlig aktivitet samtidigt som det går fortare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bor ju på västkusten - längst ut i väster

 

Jag har haft båten i sjön över vintern i många år. Det har många fördelar.

Grejar mycket med båten vintertid. Då slipper man balansera på stegar när man skall upp/ner i båten. Det är ju inte helt ofarligt. Vissa vintrar har jag varit ute ganska mycket på småturer i närområdet. 

Sen jag lät installera ny motor för några år sen, har jag lejt bort det tråkigaste båtjobbet - att serva motorn. Brukar ta upp båten på land några dar/en vecka i slutet på Maj/början på Juni. Det brukar va gott och varmt ute - kan ju anpassa efter väderleken. Kranföraren är inte så sressad när alla andra sjösatt och det finns gott om plats och pallbockar i hamnen.

 

Vid ett tillfälle (på 50 år) har jag även lejt bort vaxning och polering. Hade en del andra jobb jag ville få gjort - flytta och sätta igen bottengenomföringar tex.

Nåt år tex i fjol, har  jag avstått från att ta upp. Det var nåt annat jag prioriterade i stället, kommer bara inte ihåg vad. Kostnaden var 1 knop saktare när jag gick för maskin. Å andra sidan blev det ju heller inga kostnader för upptagning, vax, bottenfärg mm.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

EN Bekant lämnade till fullservice.

Motorbåt 35 fot. "ALLTING" gjordes, till och med kylskåp, skafferi och vin- och barskåpet var fyllda efter önskemål. Ett av åren hade de installerat i VHF-radio, men glömt att ansluta antennen, ett annat år hade de missat att det letat sig in en havsfiskelina i propelleraxelns packbox. Men tog betalt det glömde dom inte.

Detta var någonstans i lysekilstrakten och den firman var 30% billigare än de på norra Orust.

 

Min båt kostade lika mycket som en av dessa helservicar under tre säsonger, men hamnhyra, försäkring i- och uppläggning (i egen trädgård förvisso), gästhamnsavgifter, amortering, diesel, förbrukningsdelar, tre byten av gasolflaskor och jag tror även att vi kunde klämma in några krogbesök och tre årsprenumerationer på Praktiskt Båtägande och kostnaden för tre säsongers parkeringstillstånd i den kostnaden.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast kan man bara få hjälp med upptagning/sjösättning och av/påmastning och båten placerad i hyfsad hall skulle man ju kunna fortsätta göra övrigt underhåll själv men kanske göra det mesta under höst o vinter? Bara slippa trassla med täckställning och presenningar vore ju skönt! Skulle ju kunna frigöra en hel del tid nu under våren när man har massa annat man vill/behöver göra annat också (trädgård mm). Som sagt, får ringa runt lite i veckan och höra vilka möjligheter som finns och vad kostnad blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga genvägar, ska man ha båt måste man kunna och hinna med underhållet,

alternativt ha ett välfyllt läder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sälj båten köp en utan träöverbyggnad, vinterförvara med masten. Det vore väl en utmärkt genväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårigheten i det hela tycker jag är, vilken nivå vill man ha. Visst, man vill ha högsta möjliga standard/nivå, om tid och pengar inte spelar någon roll. Tyvärr för dom flesta av oss, är det just dessa 2 faktorer som har störts inverkan på resultatet/nivån. 

Det går att få en 35 fotare rubbad och polerad för 10.000. Samma båt kan också kosta 50.000..

Som nämnt, med en timpris på 500 - 1000/timme så tickar det snabbt iväg.

Här ett skönt exempel från min "verklighet" hur pengar o tid kan ticka iväg:

Ett jobb som jag själv gjorde på en dag (ca 8 timmar). Ville en marina ha betald för 20 timmar för att utföra.. Javvist, dom måste räkna in förberedelser, kanske särskilda inköp, avslut, rengöra verktyg, kaffepaus... osv osv. MEN marina företag lever rätt så gött på blåögda båtägare. så e det bara, kanske beroende på när på året man gör en förfrågan dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev BerraS:

marina företag lever rätt så gött på blåögda båtägare

Eller båtägare som har alldeles för mycket pengar.

Samtidigt är det ganska få båtägare som lejer bort vårutrustningen. Att inte göra det själv är ju osvenskt.

I andra länder är det ofta inte alls dyrt att få båten fixad. Det finns en marknad så kanske kommer det fler företag som gör sådana jobb och annat, tex vinterkonservera motor, provtrycka/justera spridare.

Undrar vad det skulle kosta att låta en marina tvätta bilen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Undrar vad det skulle kosta att låta en marina tvätta bilen?

Haha, förmodligen 5-10 ggr mer än vad man kan få en handtvätt av bil för i Sthlms förorter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kane:

Haha, förmodligen 5-10 ggr mer än vad man kan få en handtvätt av bil för i Sthlms förorter.

Eller, "återkom i slutet av juli" just det då har vi semester. Det får bli i augusti 🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Kane:
4 timmar sedan skrev bhemac:

Undrar vad det skulle kosta att låta en marina tvätta bilen?

Haha, förmodligen 5-10 ggr mer än vad man kan få en handtvätt av bil för i Sthlms förorter.

 

Vad får dom som handtvättar bilar för betalt och vilken anställningsform har de och hur bor de!?

En intresant iaktagelse är att generellt vill vi ha bra betalt för de jobb vi gör, För de jobb vi vill att andra skall göra för oss, vill vi helst inte betala.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev snoy:

Det finns inga genvägar, ska man ha båt måste man kunna och hinna med underhållet,

alternativt ha ett välfyllt läder.

 

Vad är det för lag som säger det!?

Men det finns människor som är 3 ggr superpedanter och så finns det människor som skiter fullständigt i hur båten ser ut och ser helt andra värde i livet än att ha en superblank båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...