Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Par

Fendrar Flipper 640 dc

Rekommendera Poster

Jag har köpt en Flipper 640 dc, som har fendrar som inte passar i förvaringsfacket bredvid förarplatsen.

Är det någon som vet vilka fendrar som passar? Jag kan ju visserligen mäta förvaringsplatsen, men det kanske inte skulle ge lika bra passform som original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte köpa original då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall nog inte köpa fendra efter förvaringsfacket. Man skall köpa fendrar som klarar av att skydda båten. Dvs - fendrar skall va stora. Sen får manhitta en plats att förvara dem på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thallatha:

Man skall nog inte köpa fendra efter förvaringsfacket. Man skall köpa fendrar som klarar av att skydda båten. Dvs - fendrar skall va stora. Sen får manhitta en plats att förvara dem på.

I princip håller jag med dig. Men kompromissa måste man ibland göra. Fendertar är väl det mest svårstuvade ombord. Varför skall man förvara en himla massa luft ombord?

Tänk om man nu när man utveclat airbags även för motorcyklar, kunde konstruerara en snabbt uppblåsbar fendert till båtens alla sidor..?

 

Jag gillar kulfendertarna, men då är ännu mer svårstuvade.

 

Prakiskt båtägande testade fendertar för inte så länge sedan, och Biltemas fick bra betyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är den lösningen jag har nu, men tidigare ägare tipsade om att de hade föredragit original men inte lyckats skaffa det, så jag tänkte göra ett försök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tänk om man nu när man utveclat airbags även för motorcyklar, kunde konstruerara en snabbt uppblåsbar fendert till båtens alla sidor..?

En RIB menar du :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Par:

Det är den lösningen jag har nu, men tidigare ägare tipsade om att de hade föredragit original men inte lyckats skaffa det, så jag tänkte göra ett försök.

 

Det finns väl knappast "originalfendrar". 

Båtar och båttillbehör hänger inte ihop på det sättet. Du får väl helt enkelt köpa en fender som går in i stuvutrymmet. Det finns hur många storlekar som helst.

 

https://www.marineonline.se/fendrar/?gclid=Cj0KCQjwrLXXBRCXARIsAIttmRMcXEk_1iFpPfvAvB0LmR3_TDfpomZM_rzmRqzaASTUTSgJM7foKUoaAp24EALw_wcB

 

10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I princip håller jag med dig. Men kompromissa måste man ibland göra. Fendertar är väl det mest svårstuvade ombord. Varför skall man förvara en himla massa luft ombord?

Tänk om man nu när man utveclat airbags även för motorcyklar, kunde konstruerara en snabbt uppblåsbar fendert till båtens alla sidor..?

 

 

https://www.marineonline.se/fendrar-uppblaasbara.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nära till någon återförsäljare av Flipper? I så fall ka de säkert hjälpa dig/sälja fendrar i rätt storlek till dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tyvärr inte i närheten. Men jag kanske skulle ringa någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mätt utrymmet på båten - det kan rymma fendrar upp till 14 x 55 cm.

Det är något för små fendrar för båtstorleken enligt de tabeller jag kan hitta.

Tex Ocean Classic fender rekommenderar deras 14 cm fender till båtlängd 15-20 fot och min båt är 21 fot. För båtlängd 15-30 fot rekommenderas 16 cm tjocklek (typ H3).

 

Så jag nöjer mig nog med befintliga fendrar tills vidare och lagrar dem i ett annat utrymme. 

Tack för alla råd och synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prinskorvar!

En fenderts tjocklek beror ju på hur din (och grannens) skrovsida/sidor ser ut, hur skrovsidans vinkel gentemot vattenytan är, detta liksom fribordens höjd.

För att göra det mer komplicerat är det fler parametrar som styr, var och hur du lägger till. Med fören mot kaj räcker det iallamänhet med just "prinskorvar" om de nu fyller ut skrovets invinkling.

Skall du lägga till mot vresiga bergssidor eller stora betongkajer kan detta ställa andra krav.

 

Det där med "originalfendertar" har ju det reagerats på i denna tråden.

Många båttillverkare säljer ju mer än svindyra fendertar med båtbyggarfirmans logotyp på.

Exempelvis kan du får en hel uppsättning med bra fendertar till samma pris som Nimbus tar för bara fendertlinorna... Jag har dock aldrig sett att Flipper har fendertar med sin logotyp på, men jag ser inte så himla bra på nära håll. är mer långsint... långsynt i alla fall.

Köp även fendertskydd, "strumpor" till fendertarna, så ser gamla slitna fendrar nya ut, och de gnisslar mindre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att du vill hitta fendrar i rätt storlek för din båt. Jag har själv en Flipper 640 DC och i det anpassade utrymmet för fendrar får jag in (om jag minns rätt) tre stående och en liggande över. Så man sparar ju en massa utrymme till annat på det sättet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, jag undrade varför de hade gjort ett utrymme för 3 fendrar! Tänkte inte på att man kan lägga en ovanpå.

 

Tack för det påpekandet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp 4 små som passar utrymmet och komplettera med 1 eller 2 större, förslagsvis kulfendrar. De små funkar säkert 9 av 10 gånger och en kula eller två är jättebra komplement när du behöver bygga lite på bredden. De behöver ju inte vara vansinnigt stora, de bygger bra bredd ändå. Kanske en kula och en stäv/stegfender? De är inte dumma alls och kan ju även användas som vanlig fender på sidan. Lite variation är aldrig fel. Det finns ju olika typer för att de passar olika situationer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Köp 4 små som passar utrymmet och komplettera med 1 eller 2 större, förslagsvis kulfendrar. De små funkar säkert 9 av 10 gånger och en kula eller två är jättebra komplement när du behöver bygga lite på bredden. De behöver ju inte vara vansinnigt stora, de bygger bra bredd ändå. Kanske en kula och en stäv/stegfender? De är inte dumma alls och kan ju även användas som vanlig fender på sidan. Lite variation är aldrig fel. Det finns ju olika typer för att de passar olika situationer. 

Tror att du är inne på något bra här!

 

Att ha 4st för enkla situationer och sedan någon/ett par extra lite större för utsatta lägen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Tror att du är inne på något bra här!

 

Att ha 4st för enkla situationer och sedan någon/ett par extra lite större för utsatta lägen...

 

Det är en bra lösning - praktisk och flexibel. Jag har sett många bra användningar av kul och stävfendrar, men själv har jag hittills bara knutit ihop några vanliga fendrar för att få liknande effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...