Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
cocos

Mariner 30hk EFI 2003 Kylproblem

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan!

 

Har en mariner 30 hk efi -03 som inte kyler som den ska.

 

Det jag gjort är att jag bytte impeller, den gamla såg inte dålig ut. va ute och provkörde och de va dålig skvallerstråle, tog upp båten sög där strålen ska komma ut och fick massa salt stenar och fick ut små plastbitar. då blev de bättre stråle inte bra, va ute och provkörde och den varnade sedan för att den går varm, tog ut termostaten och provstarta och de kom ut vatten, spolade med vattenslang in där termostaten ska sitta och byte sedan till en ny termostat. då kom de ingen stråle alls, rev ner växelhuset igen och kolla impelern som såg bra ut montera på allt igen och provstarta ingen skvallerstråle, tog ur termostaten allt är snus torrt provstarta och de kom inge vatten alls. har lossa de gummislangar jag kan se och dom är helt rena ingen skit.. nu är frågan vad ska ja prova på här näst? :(

 

kan tillägga att ja lät båten va igång kanske 2-3 minuter nu senast, men skvallerstråle ska väll hinna komma innan dess? 

Redigerad av cocos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter spontant att du har något som ligger och blockar någonstans i kylslingan.. Kan vara allt från delar av en gammal impeller till sand osv. Detta åtgärdas genom noggrann rengöring av kylkanaler.

Kan även vara så att det suger luft någonstans så inte du får något tryck. 

Det verkar vettigt att börja med en noggrann rengöring, del för del först tycker jag.

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan ja lossa dom 13mm bulten som sitter runt hela riggen för att få ner den då ja tror det är gummibustningen över som är dålig till själva röret från vattenpumpen som syns på första bilden. 

32116578_10156572435050312_3248208299094441984_n.jpg

32163821_10156572435035312_3923593809060954112_n.jpg

Redigerad av cocos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen som har några idéer? har lossat alla skruv men riggen vill inte åka ner ändå? den sitter fast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...