Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndW

Lämplig styrka LED-strip

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vad är bra styrka på LED-strip?  Jag har några mörka garderober i min Maxi 77. Framförallt är de svåra att se i på dagen när man är lite snöblind av solen. Samtidigt vill jag kunna tända på kvällen utan att det bli "för starkt". Nån som har installerat LED-strips och uppnått det jag söker? vad var då lämplig styrka per meter? Spannet är nog rätt stort.

 

Tänkte montera listerna dolt. 

 

Eftersom det är lite klurigt att dimma led-strips utan pwm (och PWM kan störa VHFen och annat om inte rätt hänsyn tas) så tänkte jag forumets erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev AndW:

- - -

Eftersom det är lite klurigt att dimma led-strips utan pwm (och PWM kan störa VHFen och annat om inte rätt hänsyn tas) så tänkte jag forumets erfarenhet.

Sätt dimmern efter strömbrytaren till garderobs-LEDen. Om dimmern stör så kan du väl tåla det den korta stund som du letar i garderoben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många stripes är på ca 5W/m vilket brukar räcka till bra. Satte en lite provisorisk i köket men sen blev det en till (kallvit). Nu är det operationsljus när man behöver. Har några dimmers med fjärrkontroll, övriga är enl bilderna nedan. Inga problem med störningar. Möjligen om man ska lyssna på mellanvåg men då får man släcka.

PWM ska inte störa nuförtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så lite bilder:

 

LED dimmer 2.jpg

LED dimmer 1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag provat den där beiga dimmern med ratt. Gillade den inte då den inte har ett off-läge utan alltid drar ström. Men mest för att ljuset flimrade när man nuddade vid ratten. Dålig kolbana på detta ex kanske.

 

Det är mycket LED-relaterat som har runda kablar och kontakter som den andra dimmern du tipsade om. Är det kån standard eller semi-standardkontakt? Eller klipper du dem och löder in dig på trådarna? Brukar va lite lurigt på runda kablar då ena ledaren brukar vara en strumpa.

 

Har den svarta ett off-läge?

 

För övrigt: jösses vad kräm det är i led-strips....

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta har inget riktigt "off"-läge men drar bara någon enstaka mA.

Många använder DC kontakter men inte alla, klipp och löd.

 

De som jag tycker fungerar bra är de med fjärrkontroll men det ska vara RF dvs radio. Går att köpa extra fjärrkontroller, i förra båten satte jag en fjärr med dubbelhäftande tejp.

Typ DENNA

 

DENNA har vi i köket hemma, har fungerat bra i några år så jag har satt en till köksbelysningen i båten, mycket beronede på att den passade i en panel. Den har ett litet grönt ljus så man hittar den. IR fjärrkontroll, funkar så där men visst, jag slipper att förflytta mig 1,5m när jag sitter i soffan. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har tips på en rulle med varmvit klippbar led-list/tejp? Som kan kopplas rakt in på 12v. Är det Biltemas som gäller?

 

Tänkte montera under diverse soffor och hyllor för att skapa stämningsbelysning.

 

Funkar wago-klämmor eller är det bättre att löda? Fördel wago är ju att man kan ta bort dem enkelt.

 

Den led list vi har nu flimmrar kraftigt när tryckvattenpumpen startar.  Jag antar att det är för att spänningen börjar fluktuera. Hur avhjälps och undviks det?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minuter sedan skrev Skuten:

Nån som har tips på en rulle med varmvit klippbar led-list/tejp? Som kan kopplas rakt in på 12v. Är det Biltemas som gäller?

 

Tänkte montera under diverse soffor och hyllor för att skapa stämningsbelysning.

 

Funkar wago-klämmor eller är det bättre att löda? Fördel wago är ju att man kan ta bort dem enkelt.

 

Den led list vi har nu flimmrar kraftigt när tryckvattenpumpen startar.  Jag antar att det är för att spänningen börjar fluktuera. Hur avhjälps och undviks det?

 

 

Det finns ju flera olika LED-lister, priset brukar avgöra, men det kan skilja i ljusets färg också, billigare LED KAN lysa litet blåaktigt, jag har gamla LED-lister och LED-lampor som gör det, måhända är de nyare bättre och lyser mer åt det varmvita hållet. Biltema är ju billiga, annars har Båtsystem en del sådant som inte är billigt men ser i alla fall i butiken trevliga ut. Om ljuset är för starkt kan vissa av dessa lister dimmas. När det gäller "inomhus" inkoppling tycker jag att Wago-klämmorna fungerar väldigt bra.

 

Spänningsfall när pumpen startar... ja hur är det med batteristatus? Blir det likadant när du ligger med landström eller har motorn igång?

Det låter som om batteriet inte orkar leverera ordentligt. Mät spänningen över dess poler och tappa upp vatten och se hur mycket spänningen sjunker.

Någon kanske föreslår en spänningsstbilisator eller en dc-dc omvandlare för att fixa detta. Kanske det kan vara så att en dimmer jämnar ut spänningen om du dimmat ned litet granna.

 

Ja då för att undvika hänsyftningsfel, "ligger med landström" observera att det är en gement "l" i landström, om det hade varit fru eller frk Landström (med versalt "L")  hade man ju kunnat misstänka koppleri, på annat sätt än med Wago...🙄

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 hours ago, Georg_Ohm said:

Det finns ju flera olika LED-lister, priset brukar avgöra, men det kan skilja i ljusets färg också, billigare LED KAN lysa litet blåaktigt, jag har gamla LED-lister och LED-lampor som gör det, måhända är de nyare bättre och lyser mer åt det varmvita hållet. Biltema är ju billiga, annars har Båtsystem en del sådant som inte är billigt men ser i alla fall i butiken trevliga ut. Om ljuset är för starkt kan vissa av dessa lister dimmas. När det gäller "inomhus" inkoppling tycker jag att Wago-klämmorna fungerar väldigt bra.

 

Spänningsfall när pumpen startar... ja hur är det med batteristatus? Blir det likadant när du ligger med landström eller har motorn igång?

Det låter som om batteriet inte orkar leverera ordentligt. Mät spänningen över dess poler och tappa upp vatten och se hur mycket spänningen sjunker.

Någon kanske föreslår en spänningsstbilisator eller en dc-dc omvandlare för att fixa detta. Kanske det kan vara så att en dimmer jämnar ut spänningen om du dimmat ned litet granna.

 

Ja då för att undvika hänsyftningsfel, "ligger med landström" observera att det är en gement "l" i landström, om det hade varit fru eller frk Landström (med versalt "L")  hade man ju kunnat misstänka koppleri, på annat sätt än med Wago...🙄

Tack. Hoppas du vet att dina svar är uppskattade av oss på andra sidan skärmen!

 

Ja den kraftigt flimmrande (blinkande!) Ledlisten har samma problem även när landström(!) är inkopplad. Övrig belysning har inte samma problem. Jag skall  kontrollera batteristatus och pröva en dimmer.

 

Priserna på ledlister varierar väldigt kraftigt. Här skiljer meterpriset med faktor 5 även jämfört med Biltema! Undra om det är skräp eller "same same"?  https://fyndiq.se/product/14236594-led-slinga-strip-5-m-varmvitt-ljus-fo/?q=12v led strip&search=enter

 

 

Redigerad av Skuten
Stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det är ju så att lysdioder kräver en rätt låg spänning, bara några volt, eller egentligen är det strömmen som passerar lysdioden som är avgörande. 12 volt måste då tas ned till en lägre spänning så att en låg ström kan passera lysdioderna.
LED-lister eller LED-lampor har därför en inbyggd spänningstqbilisator som tar ned spänningen, eller snarare strömmen till rätt nivå. Om den stabilisatorn är av äldre eller billigare typ reagerar den negativt på yttre störningar såsom spänningsfall från en startande pentrypump. Det kan även vara så att den även alstrar radiostörningar som kan störa ut FM-radio eller värre VHF-radion.

Så du kan ju testa en modernare LED-list och se om du trivs med färgtemperaturen samt se om den är lika känslig för spänningsfall.

Tack för uppskattningen!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, det är ju så att lysdioder kräver en rätt låg spänning, bara några volt, eller egentligen är det strömmen som passerar lysdioden som är avgörande. 12 volt måste då tas ned till en lägre spänning så att en låg ström kan passera lysdioderna.
LED-lister eller LED-lampor har därför en inbyggd spänningstqbilisator som tar ned spänningen, eller snarare strömmen till rätt nivå. Om den stabilisatorn är av äldre eller billigare typ reagerar den negativt på yttre störningar såsom spänningsfall från en startande pentrypump. Det kan även vara så att den även alstrar radiostörningar som kan störa ut FM-radio eller värre VHF-radion.

Så du kan ju testa en modernare LED-list och se om du trivs med färgtemperaturen samt se om den är lika känslig för spänningsfall.

Tack för uppskattningen!

Jag har monterat några LED-lister hemma och de är inte byggda på det sättet du beskriver. Min HideaLite 24V-list har gupper om sex LEDar i serie för minska behovet av reglering. Min 220V list har sextio LEDar i serie.

Så om man köper en 12V list slipper man en DC/DC omvandlare. 

Sedan finns det strömmatade LEDar. De behöver en DC/DC omvandlare som styr strömmen. Men de börjar bli omoderna.
Så LEDar finns av många sorter. 

 

Här är en trevlig list som kan klippa i 5cm upplösning,

https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/ljus-i-meter/ledstrip-12v/ledstrip-r-ip67-_-61497#variantlist

 

Biltema funkar säkert men de anger ingen lyseffekt eller klippupplösning. Måste nog kolla in dem i butiken. 
Jag skulle dock inte rekommendera att montera en hemma-LED för 12V direkt på båtsystemet. Spänningsvariationen kan förstöra LEDarna. Som ni säger kan en spänningstabilisator kan då vara lämplig. 
Den här är trevlig men kostar en del.
https://www.mekonomen.se/bil/outlet/marin-outlet/el-och-belysning/spanningsstabilisator-pa100340sv


Personligen så har jag valt att bygga in en Low Drop DC/DC omvandlare.

https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/1963aff.pdf

Eget kretskort tyvärr.

Den klipper topparna så att LEDen bara för 12V och får förluster.

Den kan inte reglera upp vid spänningsfall men kostar bara några kronor.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-04 vid 23:22 skrev bhemac:

Och så lite bilder:

 

LED dimmer 2.jpg

LED dimmer 1.jpg

Den svarta har on-off läge, funkar bra. Den undre fungerar bra, i mitt tycke oxå, använder den i salongen med 4 led-spottar. Isärtagen och  monterad i en plugg. Jag använder endast Led 2700 K, vilket är ett trivsamt ljus. Jag har även led-lister 2700 K, vattentäta som fungerar bra med båda dimrarna. Ingen av dessa stör övrig el ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för  alla svar. Trevliga hidealite produkter.

 

Var/hur "Kina-shoppar" man billigt i dagens läge?

 

PostNord dödade väl Aliexpress och ebay.co.uk är väl tull och annat strul nu efter Brexit? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte vattentät varmvit LED-stripe

https://www.ebay.com/itm/DC12V-1M-5M-SMD-5050-RGB-white-Waterproof-300-LED-Flexible-3M-Tape-Strip-Light/153532384795?var=453520621064

 

som anslöts till en radiostyrd LED-dimmer som ryms ovanför takpanelen

https://www.ebay.com/itm/12V-Dimmer-Controller-RF-Wireless-Remote-Switch-Controller-for-LED-Strip-Light/323870387659?hash=item4b682dedcb:m:mhA7-5kXJLy1AcNt6QhJvXg

 

Det kopplades in strömbrytare - dimmer - LED. När strömbrytaren slås av så drar dimmern ingen ström. När det är tillslaget så kan ljusstyrkan regleras med dimmern. Dimmern har "minne" så den står kvar i tidigare ljusstyrkeläge när den slås på igen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minutes ago, Lintott said:

Jag köpte vattentät varmvit LED-stripe

https://www.ebay.com/itm/DC12V-1M-5M-SMD-5050-RGB-white-Waterproof-300-LED-Flexible-3M-Tape-Strip-Light/153532384795?var=453520621064

 

som anslöts till en radiostyrd LED-dimmer som ryms ovanför takpanelen

https://www.ebay.com/itm/12V-Dimmer-Controller-RF-Wireless-Remote-Switch-Controller-for-LED-Strip-Light/323870387659?hash=item4b682dedcb:m:mhA7-5kXJLy1AcNt6QhJvXg

 

Det kopplades in strömbrytare - dimmer - LED. När strömbrytaren slås av så drar dimmern ingen ström. När det är tillslaget så kan ljusstyrkan regleras med dimmern. Dimmern har "minne" så den står kvar i tidigare ljusstyrkeläge när den slås på igen.

Intressant! Tack för länkarna.

 

Grejerna är ju nästan gratis.

Man handlar från en .com adress men det står att det skickas från Kina.

- tillkommer tull och administrativa kostnader?

 

Kan inte se någon info om huruvida led-stripen går att kapa av?

 

Redigerad av Skuten
Stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Skuten:

Intressant! Tack för länkarna.

 

Grejerna är ju nästan gratis.

Man handlar från en .com adress men det står att det skickas från Kina.

- tillkommer tull och administrativa kostnader?

 

Kan inte se någon info om huruvida led-stripen går att kapa av?

 

Jag handlade dessa innan Postnord började administrera Kinaförsändelserna med moms.... Det går kanske att hitta samma artiklar från leverantör som skickar via annat EU-land. För sådana här småprylar blir Postnords expeditionsavgifter löjligt höga i förhållande till totalpriset.

 

Det finns klippanvisning på LED-stripen, vill minnas det är var tredje diod. Mina är kapade för att passa med längden.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Lintott said:

Jag handlade dessa innan Postnord började administrera Kinaförsändelserna med moms.... Det går kanske att hitta samma artiklar från leverantör som skickar via annat EU-land. För sådana här småprylar blir Postnords expeditionsavgifter löjligt höga i förhållande till totalpriset.

 

Det finns klippanvisning på LED-stripen, vill minnas det är var tredje diod. Mina är kapade för att passa med längden.

Okej!

 

Ja eventuella chock-avgifter vill jag verkligen undvika. Det kryllade inte av prylar som skickas från EU-land tyvärr, hittade någon enstaka. Undra om man verkligen är säker på att slippa avgifter då? Man beställer ju ändå från sidan Ebay som inte är EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du handlar på wish så tillkommer inget, eBay gör det på. Ser ofta samma grejor på både eBay & Wish men priset skiljer där men i slutändan är det ganska lika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...