Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bobba

2-taktsguru?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Har en 2-cyl 9,9hk Evinrude 2-takt från slutet av 90-talet som håller på och bråkar med mig. Startar alltid på första försöket och går som ett skott på allt över tomgång. Men just tomgången får jag inte till. Kall går den helt ok men varm går den ryckigt och dör efter 10-30 sekunder om man inte ger lite stödgas då och då. Har haft isär förgasaren och blåst rent och satt ihop utan någon som helst skillnad. Testat blandningsskruven som enligt vad jag förstår ska påverka bränsleblandningen på tomgång men tycker att hur jag än vrider på den så gör det ingen skillnad. Just detta kanske är en ledtråd...? får känslan att det gå lite fett på tomgång...? Köpte motorn begagnad med felet så kan inte säga vad som har utlöst det heller. Har även bytt tändstift utan någon märkbar påverkan. Fräsch soppa likaså. 

 

Efterlyser tips på felsökning, alternativt tips om var man lämnar en dylik maskin till någon som verkligen är 2-taktsguru... i Stockholmsområdet...

 

 

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgången justeras med tomgångsskruven genom att du ställer den minsta öppningen på spjället. Förgasare justeras när motorn är varm. Nu är jag mest rädd för att du har "skruvat bort dig" :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev modifieradvega:

Tomgången justeras med tomgångsskruven genom att du ställer den minsta öppningen på spjället. Förgasare justeras när motorn är varm. Nu är jag mest rädd för att du har "skruvat bort dig" :unsure:

Jag kan mycket väl skruvat bort mig, det har hänt förr 🙂 Den enda skruven jag har vart på justeringsmässigt är den som enligt Seloc ska vara blandskruv för tomgång, och den har ingen som helst inverkan på gången. Hur kan det komma sig? Borde inte den ändra bränsle-luftblandning och därmed ändra varv och karaktär på tomgång en? Har jag missförstått funktionen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, gå in på Youtube och sök på "chrysleroutboarddude evinrude carburetor adjust how to". Där har du mr 2-stroke himself. Varning bara, är man nörd som jag, kan man lätt fastna flera timmar bland klippen 😆

 

Mvh Sjöberg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inhopp. Jag har kollat en del Youtubeklipp, bl.a. de du refererar till Sjöberg, men min motor är nyare än de flesta som är med i dessa videos. Jag har t.ex. inte justerskruven för bränsle/luftblandning i fronten. Min förgasare ser ut såhär:  https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1996&hp=9.9&model=E10REDD&manufacturer=Evinrude&section=Carburetor

 

Skruven jag vart på men som inte gör någon skillnad ö.h.t. på tomgången är #15 "NEEDLE VALVE, SLOW SPEED".

Borde inte denna justera blandningen på tomgång och därmed ändra karaktär och rpm?

Kan det vara något i min förgasar som är blockerat? Jag hade inget renoveringskit när jag hade isär och rengjorde utan satte ihop med samma flottör, packningar etc. Kanske ska göra om och göra rätt...?

Kan någon tidigare ägare kompenserat något annat problem med att höja tomgången så mycket att motorn egentligen aldrig går på tomgång längre och därmed påverkas av justerskruven?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...