Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Emilioten

Renovera/fixa grå teakinredning

Rekommendera Poster

Har fått lite fula fläckar inne i ruffen på teaken. Den har stått i 4 år utan avfuktning.   Går det att fixa till så den  blir fin igen? 

Screenshot_20180502-225951_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska jag slipa bara där det är grått eller hela skivan?   läst lite om att man kan tvätta med grönsåpa o sedan lacka. det kanske är för illa däran för att det ska hjälpa i detta fallet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såpa räcker inte för att få bort det grå. Det kanske räcker att bara slipa det grå men troligen inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, bhemac säger:

Såpa räcker inte för att få bort det grå. Det kanske räcker att bara slipa det grå men troligen inte.

Just det, det är tveksamt, du skall nog ta ned hela skivan till trärent, eventuellt betsa och lägga på många lager lack. Personligen tycker jag att sammetsmatt lack är snygg, men det skall ju naturligtvis vara likadan yta som närliggande paneler i båten, annars ser det konstigt ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen skall man va lite försiktig när man slipar.En del plyfa har ett lövtunt fanerskikt. Det blir inte snyggare om man slipar igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som skrivits tidigare, men det tål att upprepas, ytterst försiktig när man slipar, faneret var nog 0,6 millimeter tjockt när det limmades dit, sedan har det slipats innan ytbehandling, med andra ord inte mycket kvar, och slipar man igenom blir det ännu fulare.

 

Jag skulle skrapa av den gråa lacken med en sikel, bara den gråa som är lös.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Pentax säger:

Jag skulle skrapa av den gråa lacken med en sikel, bara den gråa som är lös.

 

Det är bra.

Äldre båtinredning var ofta 0,7mm faner, det brukar tåla lite slipning om man är normalförsiktig.

Numera kan det vara 0,3mm, det tål nästan ingen slipning och kan ofta inte betsas eftersom limmet trängt långt in i faneren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte gett mig på att slipa ner lacken. För stor risk för genomslipning, och ett j-a arbete. 

 

Receptet för det där är värmepistol och en riktigt vass skrapa, lätt slipning i fiberriktningen med 180-papper, betsning, fem lager blank lack med mellanslipning, två lager matt lack. Över hela ytan, annars blir det flammigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nåt bra tips på lack? Jag har fernissa från Biltema som jag kör på grabbräckena utombords 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den duger alla gånger inombords också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa OCH värmepistol på hela ytan. 

Inte bara skrapa. Det sliter på träet. 

Slipa hela ytan. 

 

Betsa allt i original-färgen, hela ytan. Teakbets på teak, mahognybets på mahogny. 

 

Lacka hela ytan. 

 

Att försöka bättra en yta brukar bara göra att det ser värre ut, så ta en hel list, eller hel skiva osv om du vill få det bra. 

 

Lacka går fort. Man köper ett rollertråg och insatser, samt en lackroller och en hygglig pensel. Sedan lägger du på lacken med rollern och efterslätar med penseln i träådrornas riktning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du tipsa om någon bra billig bets?   Biltemas magogny står ju att den fungerar lika bra till teak iaf.  Nu är jag ju ingen träexpert så jag kan inte säga att det är teak men jag antar helt enklet att det är det. Du ser ju själv på bilden bedömer du att det är magogny eller teak? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en mahognyfaner.

Med mahogny och teak finns det flera olika sorter.

 

Jag har strukit med Biltenas lack, är inte direkt överväldigad. Jag skulle strukit med Internationals Goldspar, sidenmatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om det är hela inredningen som TS ska lacka om, är inte fallet så ser det nog lite udda ut att ha en yta sidenmatt.

 

Skulle det vara så att TS föredrar sidenmatt , så är ju den rätta vägen att lacka med högblank till sist eller de två sista varven, då man går på med matt lack.

 

Kanske inte spelar någon roll, det är ju TS som bestämmer, men jag tycker blankt är snyggare, lite mer traditionellt.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Pentax:

Nu vet jag inte om det är hela inredningen som TS ska lacka om, är inte fallet så ser det nog lite udda ut att ha en yta sidenmatt.

 

Skulle det vara så att TS föredrar sidenmatt , så är ju den rätta vägen att lacka med högblank till sist eller de två sista varven, då man går på med matt lack.

 

Kanske inte spelar någon roll, det är ju TS som bestämmer, men jag tycker blankt är snyggare, lite mer traditionellt.

 

;)

Ja precis, jag skrev dit tidigare i tråden att trådskaparen får ju anpassa till hur det ser ut på andra ställen i båten. Men sidenmatt ger mer "orustkänsla".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar lite om ambitionsnivån. Tveklöst blir det bäst om man värmer bort lacken, slipar, betsar (om det är mahogny!) och sen lackar. Men det är en del jobb och tar tid.

Men, det förutsätter att övrig inredning håller samma klass.

Vill man fuska så kan man slipa det grå och lite utanför. Sen provar man ett lacka en bit för att se hur det ser ut. Blir det bar, gör resten och avsluta med ett eller ett par lager lack på hela ytan.

Det finns ett annat fusk, slipa det grå och lägg sen ett lager lackbet eller blanda bets i första lagret lack. Det blir inte Orustkvalitet men ganska hyggligt. Men det blir klart.

Sen finns det en del som väljer att lacka en sådan här yta vit.

Bets blandar man själv, det blir bättre och billigare.

Biltemas lack fungerar utmärkt, underarbete och hur man lackar har större betydelse.

Högblankt är traditionellt, så gjorde de på Orust förr. Sidenmatt är dock mer kostnadseffektivt i produktion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast... nja... det beror vad man menar med ”traditionellt”. 

Traditionellt linoljefernissades inredningen, dvs ströks med många tunna lager kokt linolja, och det blir sidenmatt. Högblank lack kom först på typ 50-talet. Det är inte så praktiskt i en inredning eftersom varje repa syns väldigt väl. 

 

Att göra saker halvdant för att spara tid... om du inte har tid att göra något ordentligt, varför tror du då att du har tid att göra om det..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Att göra saker halvdant för att spara tid... om du inte har tid att göra något ordentligt, varför tror du då att du har tid att göra om det..? 

Nej det är ingen vinst. Däremot kanske man kan få ett acceptabelt resultat.

En bekant hade en stor motorbåt med mycket solblekt mahogny. Skulle han göra det ordentligt så hade han inte hunnit sjösätta det året så han lackade med med bets i lacken. Trots allas protester. Men det blev ganska hyggligt och han kunde åka båt hela sommaren. Året därpå var han för sjuk för att göra något.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast i det här fallet är det intedning, och jag hade hellre skitit i att göra något, eller gjort det ordentligt.

Inget emellan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

jag hade hellre skitit i att göra något, eller gjort det ordentligt.

Troligen jag också men i detta fallet är det TS val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför göra idag det du ska göra om i morgon.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Varför göra idag det du ska göra om i morgon.

 

Mackey

Nu blev det filosofiskt. 

Borsta tänder är sådant man måste göra om, och där ser jag inga problem med att göra det, även om jag måste göra det igen. 

Eller vaxa båten. 

Eller bottenmåla. 

Eller dammsuga. 

 

Men - att göra något som ger halvdåligt resultat och kanske gör det svårare att få det bra när man har energin att göra det rätt - det är fel. Bättre då att skita i det helt tills man har energin att göra det ”på riktigt”, inget blir sämre av det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev bhemac:

 

 

 

Sen finns det en del som väljer att lacka en sådan här yta vit.

 

 

 

 

Jag har haft två båtar där själva skotten har varit vita - i nån lite bruten kulör.

Måla med vitt (antikvitteller Stockholmsvitt tex) är ju ett alternativ om man skulle slipa igenom.

Vita skott och tex lackade mahognylister, men man måste nästan ta ett helhetsgrepp, eller ha en plan framåt för hur man vill förändra färgsättningen innombords.

Jag blev så förtjust i den ljusa inredningenatt jag skulle kunna tänka mig att måla om i en helt ok båt, bara för att slippa från det mörka och dystra. Speciellt om båten "salong" ligger djupt ner.

När jag lackar är en halvblank/sidenmatt yta en självklarhet för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Thallatha:

Måla med vitt (antikvitteller Stockholmsvitt tex) är ju ett alternativ om man skulle slipa igenom.

Vita skott och tex lackade mahognylister, men man måste nästan ta ett helhetsgrepp, eller ha en plan framåt för hur man vill förändra färgsättningen innombords.

 

Det funkar och är en bra "plan B". En klassisk inredning är ju mahogny upp till "brösthöjd" och vitt ovanför samt lister och detaljer i mahogny. Det blir riktigt snyggt, i synnerhet om mahognyn är betsad engelskt mörk. I båtar med dåligt ljusinsläpp blir det mindre källarkänsla.

 

Ett alternativ till att måla vitt är att sätta vit perstorp el likn. Väldigt arbetsbesparande om man kan lossa listerna.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till är ju att lägga på ett nytt fanérskikt. Det finns ark i olika träslag, tjocklek och storlek på t.ex seasea. De tunnaste klipper du med sax. 

Vetenskapen om hur man limmar det nya fanerskiktet till det gamla överlåter jag till de mer erfarna rävarna här då jag aldrig gjort det själv. Har dock en bänkskiva som är genomslipad på ett ställe så jag är lite nyfiken själv på att prova. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Ett alternativ till är ju att lägga på ett nytt fanérskikt. Det finns ark i olika träslag, tjocklek och storlek på t.ex seasea. De tunnaste klipper du med sax. 

Vetenskapen om hur man limmar det nya fanerskiktet till det gamla överlåter jag till de mer erfarna rävarna här då jag aldrig gjort det själv. Har dock en bänkskiva som är genomslipad på ett ställe så jag är lite nyfiken själv på att prova. 


Är det värt det jobbet på en gammal båt!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Thallatha:


Är det värt det jobbet på en gammal båt!?

 

Då är det nog enklare att måla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Thallatha:


Är det värt det jobbet på en gammal båt!?

Jag trodde det innebar mindre jobb än att slipa trärent utan att slipa igenom osv... Men jag kanske har fel? Har som sagt inte gjort det själv. Måla är självklart enklast om man nöjer sig med det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...