Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
sicco

Isolator till bogpropellerbatteri?

Rekommendera Poster

Har en ganska nyinköpt båt som i slutet på förra säsongen fick problem med bogpropellern. Vid tilläggning en dag så snurrade den inte utan det var bara relät som smattrade. Efter lite felsökning så kom jag fram till att batteriet (som sitter i fören) var helt slut och vägrade tom ta laddning öht. Ett nytt batteri löste problemet men grundproblemet fanns fortfarande kvar, varför hade batteriet blivit så dåligt? 

I elcentralen i båten sitter något som ser ut som en batteriavskiljare och från den går rätt klena kablar till fören. Vad är syftet med avskiljaren? Det är bara en kabel in och en ut för pluskabeln... 

Misstänker att den kan vara trasig (hur kan man mäta upp det?) och skulle kanke behöva köpa en ny men vad och varför? Förstår inte riktigt dess funktion och hittar inget på nätet (har kollat hela...) som har samma koppling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig verkar det som om bogis-batteriet inte får laddning. Vad händer om du sätter på en laddare på husbatterierna (som jag misstänker du har)?

Får du då någon förhöjd spänning på bogis-batteriet? 

Om du får det så funkar laddningen förmodligen. 

Om inte så har du kört bogis-batteriet utan laddning och då är det inte så konstigt att det säckar ihop. 

Sen är det "bara" att mäta sig fram till vad som saknas. Kanske har du något som ligger och drar ström från batteriet?

I din situation skulle jag kanske, om batteriet inte får laddning, sätta dit ett skiljerelä från Biltema och dra nya kablar. Relät kostar inte mycket och är lätt att installera. 

Som jag har förstått det så behöver kablarna för laddning inte vara så grova då du inte tar ut så många A ur batteriet när du kör bogisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gamla bogbatteriet vägrar ta laddning, har testat med två olika laddare hemma. Så det är rätt dött och måste ha varit utan laddning rätt länge. 

Hittar inga konstigheter förutom den skumma batteriavskiljaren http://www.foreandaftmarine.com/85-2401a.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljerelä öppna väl när motor går och sluter när den inte går? Då funkar det med laddning men samtidigt så är det just när motorn går som man kör med bogen. Är inte risken då att man får strömrusning från förbrukningsbanken om bogbatteriet börjar bli dåligt? När spänningen dippar på bogbatteriet när man kör, ca 300A, så blir spänningsfallet åtskilliga volt och det kan gå åtskilliga A i de tunna kablarna. Mistänker att det är det som har hänt nu, bogbatteriet blev dåligt, strömmen ökade laddkablarna men det var inte kablarna som gav upp, det var isolatorn. Efter det så slutade laddningen att funka och jag körde batteriet i bott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte i höstas, kommer inte ihåg siffrorna nu men det såg skumt ut över isolatorn. Hade ett ganska stort spänningsfall och det svajade en del också 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, sicco säger:

det kan gå åtskilliga A i de tunna kablarna.

Men då sjunker också strömmen så tunna kablar är att föredra i detta fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Strömmen styrs väl av spänningsfallet och resistansen i kabeln, dessa ändras väl inte om det går ström i kabeln? Eller menar du att den strömmen avlastar bogbatteriet så att dess spänning inte sjunker så mkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resistansen är konstant, ökar strömmen så ökar också spänningsfallet. Bogbatteriet kommer att lämna det mesta av strömmen, troligen allt. Men när bogproppen inte körs blir det bara lite spänningsfall i kabeln och batteriet laddas. Ganska finurligt.

Rätt dimensionerat kan man koppla ihop start och bogbatteriet utan skiljerelä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, tanken har slagit mig att skippa avskiljare men jag är fortfarande förvirrad av isolatorn som sitter där, det är som sagt bara en sladd in och en ut. Sitter det dioder i dessa? Blir det då som att koppla en diod i serie på pluskabeln? Då tillåter den laddning men förhindrar att man drar ström från bogen till förbrukningen. Blir ju dock spänningsfall fram till bogen och laddningen kommer ske på för låg spänning, eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...