Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
goetheiby

Epoxibehandla skrovet?

Rekommendera Poster

Köpte mig en segelbåt i höstas och har inte hittat någon böldpest på den än.

Frågan är om man borde oroa sig för att sjösätta den i sommar utan att epoxibehandla den eller om man tror att den klarar sig galant en sommar till?

Har helt enkelt dåligt med tid för jobbet i år..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att det skulle uppstå böldpest på den?

Hur gammal är den?

Vilken sort är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det en äldre båt? Har den legat i över vintern?

 

Spontant så känns oron för böldpest ganska överdriven.  Självklart finns en risk (särskilt på äldre båtar) men de flesta lyfter ju upp skutorna över vintern och de torkar ur någorlunda.

 

Epoxi är förstås aldrig fel men om båten är fri från böldpest idag så skulle ju inte jag oroa mig för att sjösätta en säsong till i vart fall.

 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är från 79 så den har några på nacken och den har ju alltid levt i norden så den har säkerligen legat på land alla vintrar, inklusive denna vintern. Jag undrar för det verkar ju vara ett himla hets och tjat kring böldpest och man blir ju per automatik paranoid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan, goetheiby säger:

Båten är från 79 så den har några på nacken och den har ju alltid levt i norden så den har säkerligen legat på land alla vintrar, inklusive denna vintern. Jag undrar för det verkar ju vara ett himla hets och tjat kring böldpest och man blir ju per automatik paranoid


Det där med böldpest är betydligt överdrivet.

Har visserligen själv haft en båt som hade drabbats partiellt, men hade jag inte gjort nåt åt det hade den hållt mig  ut. Det finns naturligtvis en del båtar som är väldigt drabbade, och en pastbåtsbyggare sa att det alltid beror på fusk vid tillverkningen.

 

Såg problemet innan jag köpte båten och det hade en speciell orsak.Den nerslipade delen av relativt hårt drabbad - i övrigt inga problem alls.

 

5ae9da1ef0edf_Gecatenbortslipad.jpg.717500fbc0d0881504a9e6fa4ed39d08.jpg

Ser du inget tecken på problem så kan du segla lungt vidare: Blåsor som är vätskefyllda och som luktar ätika när man petar sönde dom.

Man skall inte åtgärda nåt som inte behöver åtgärdas:

Sen är det ju så att med alla gamla båtar som jag köpt, att bottenfärgen var i ett bedrövligt skick.

Har slipat ner bottenfärgen till gelcoaten på de flesta. Fast kanske efter ett par år. Då är det läge att lägga på en epoxygrundfärg för att få ett fäste för bottenfärgen: Epoxygrundfärgen skyddar ju för vatteninträngning i skrovet också. Min nuvarende båt - en norsk fjord 28 fot, byggd 1979. Inte tillstymmelse till nån "böldpest".

 

thumbnail_post-106994-0-37332400-1462591343.jpg.ed65e90719aae8fb1ef1aaf53e00ed1e.jpg

 

 

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker nog den där hetsen och tjatet om böldpest har avtagit ganska markant, för att  inte säga försvunnit.

Vad gäller din båt, kan man med stor säkerhet säga att har den inte fått böldpest nu, så lär den heller inte få det i framtiden.

Du kan lugnt sjösätta, ägna dig åt viktigare saker och helt glömma böldpestproblematiken.

 

Jag däremot, hade böldpest på min båt, som jag åtgärdade på ett lyckosamt sätt. Men det är en helt annan och mycket längre historia.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del säger att böldpest kom i samband med miljöplasterna i början av 80-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, bhemac säger:

En del säger att böldpest kom i samband med miljöplasterna i början av 80-talet.

En av de båtar jag haft böldpest på var en segeljolle från 1970 eller 1971. Blåsorna visade sig efter några år men jollen flyter och seglas fortfarande. 

Det finns roligare saker än att jaga dessa blåsor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, bhemac säger:

En del säger att böldpest kom i samband med miljöplasterna i början av 80-talet.


Min storfidar var byggd 1970 och "böldpesten" berodde på att det stod vatten runt överdelen på barlastkölen. Detta berodde på att gubbarna på varvet sparat några minuter på ackorden genom att bara efterfylla med sand i stället för att blanda till en ytterligare en skvätt  med sand och plast vid sandgjutningen av kölen.

Så en del beror nog inte enbart på miljöplasterna.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sommar till efter 38 gör ingen skada, särskilt då den möjliga skadan inte är klart synlig.. Du kan sedan (låta) fuktmäta i lugn och ro då du tagit henne upp efter sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena igen allihopa,

 

jag har sjösatt och plötsligt glömdes allt med plastpest och därikring bort!

 

Ha en fin sommar!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...