Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Emilioten

Bygga ny inredning, vart köps bra teakplywood?

Rekommendera Poster

Jag har köpt på mig en gammal snipa med en planlösning som är lite sisådär. jag har tänkt bygga bla en byrå/förvaringslåda längsmed skrovsidan på styrbordsidan.   Har börjat kolla på material och seasea har ju teakplywood men 0.5mm fanér känns väldigt tunt när man skall såga och kapa i det.  Någon med erfarenhet av liknande jobb?    Har en del snickarvana bla byggt en köksö och lite annat småfix men första gången jag ger mig på att arbeta med teak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Emilioten säger:

Har börjat kolla på material och seasea har ju teakplywood men 0.5mm fanér känns väldigt tunt när man skall såga och kapa i det. 

Det är nog ganska normalt idag. Seasea's plywood är inte den högsta kvaliteten men klart prisvärd.

Ska du ha bättre så kolla här: http://www.erlandsson-trade.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt och sågat i den, dock mahognyvarianten. Se till att såga med en sänksåg så du får raka och skarpa snitt. Köpte själv en från Scheppach på Bauhaus för ca 1500 kr. Väl värt, hopplöst annars. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sk japansåg brukar bli bra snitt med annars. Har iofs inte provat den på fanér någon gång men väl på folierade skåp. Blir skitbra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på det här med sänksåg kontra att köra med sticksåg med fint blad. har en bra sticksåg med reglerbar pendelrörelse.  tänker att man använder styrskenor och sågar upponer med sticksågen för minimal flisrisk.  Ser ju en klar fördel med att inte behöva köpa en dyr sänksåg om det nu går att klara sig med en sticksåg o skena

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt med både sticksåg och vanlig cirkelsåg  med långt vattenpass som stödskena. Hopplöst att få det rakt, att få det att inte flisa sig är enklare. Så jag säger sänksåg eller att lämna birt kapandet till ett snickeri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag instämmer (har gjort hela inredningen själv i min båt, mestadels klarlackad ekfanerad björkplywood och massiv ek, samt en hel del modifieringar i vår förra i sapellmahogny).

 

Med sticksågen behöver du antagligen elhyvla den sågade kanten för att få den rak. Men jämfört med vad plywood kostar är en bordssåg billig. Du skulle t.o.m. kunna köpa de riktigt billiga för 1000-lappen, de är ändå bättre än att försöka kapa rakt med sticksåg. Sälj den på Blocket sedan om du inte tror du kommer sakna den.

Alternativet är faktiskt att handsåga om det är plywood och som i ditt fall inte så mycket. Med en bra fogsvans och sågning från rätt håll kan du få mycket fina snitt utan flisning på ena sidan med ganska liten arbetsinsats. Många tänker direkt maskin, men handverktygen fyller fortfarande en funktion. Glöm inte tejpa snittet med maskeringstejp för att förebygga flisning ännu mer oavsett typ av sågning.

 

Nu vet jag inte var i landet du håller till (syns inte i din profil), men jag har väldigt god erfarenhet av att köpa specialträ och skivor från Isaks Ädelträ i Blekinge, http://www.isaksadeltra.se/ . De kan också kapa till och ordna exakt det du vill ha i skivmaterialväg.

 

(När det gäller fanértjockleken så är 0,5mm nog f.ö. ganska "standard")

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En japansåg fungerar bra för mindre saker, klart bättre än en fogsvans. Sticksåg är en absolut nödåtgärd, den river ofta sönder kanterna, en billig cirkelsåg är bättre.

Tejpa med maskeringstejp innan sågning så blir det bättre.

Jag sågar ofta med en billig cirkelsåg när det är opraktiskt med bordscirkeln. Sågar några mm för stort och fräser sedan med handöverfräs (mycket användbar maskin) och en avjämningsfräs mot tex en tapetlinjal. Det ger en perfekt snittyta.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde fina snickerier å byggde orglar till kyrkorna så ritsade jag eftern med lång rakt trälinjal som klämdes fast med tvingar. Sedan sågar man utanför ritsen med en sk ryggsåg-fanersåg med mkt fina tänder å den får inte vara skränk. Man kan tejpa med maskeringstejp över ritsen om man vill.

Sk motor-sticksåg är rena fördärvet. Spelar ingne roll hur fint blad man har. Det slår ur-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan, Ruskpricken säger:

När jag gjorde fina snickerier å byggde orglar till kyrkorna så ritsade jag eftern med lång rakt trälinjal som klämdes fast med tvingar. Sedan sågar man utanför ritsen med en sk ryggsåg-fanersåg med mkt fina tänder å den får inte vara skränk. Man kan tejpa med maskeringstejp över ritsen om man vill.

Sk motor-sticksåg är rena fördärvet. Spelar ingne roll hur fint blad man har. Det slår ur-

Så ska det gå till men ska man handsåga så ska man gärna ha lön för arbetet ;)

I möbelindustrin har man oftast en förritsklinga som går åt fel håll. Då trasas inte snittet sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.bauhaus.se/cirkelsag-gks-55-bosch-bla-med-styrskena.html

 

Kan detta funka eller är det ändå att föredra med riktig sänksåg?  Japansågen ligger faktiskt bäst till i nuläget med prisnivån.  Är ju inte så många och långa snitt jag skall göra.    Man kan ju "såga baklänges med cirkelsågen mot sig.   Det står ju i beskrivningen att det är splitterskydd på styrskenan men är det att lita på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med japansågen, den är ändå alltid bra att ha. En rak bräda gärna i bok fungerar som stöd och anhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt inte att Erlandssons trade är verksamt längre vilket är synd.

Köpte lite list mm från det företaget av hyfsad kvalite , plyfan hade 0,6mm faner.

Mahognyply var av bra kvalite , fick lära mej att ” knivskuret” är att föredra framför ”svarvat” som seasea kör med.

 

Använde japansåg när jag kapade plyfan funkade ok fastän jag inte tejpade .

 

Hopp-hopp såg (pendelsticksåg) är definitivt no no.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev elektrikarn:

Tror faktiskt inte att Erlandssons trade är verksamt längre vilket är synd.

Ser att verkar ha lagt ned. Synd, de hade bra priser.

Seasea har både svarvad och knivskuren(Kaya) mahogny plywood, den svarvade duger där inte ytan ska synas.

Kaninp*tt är ett annat namn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...