Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Nille8

Äldre tvåtaktare

Rekommendera Poster

Tänkte bara fråga kort om blandningsförhållande för äldre tvåtaktare: dessa är ju från tiden när vi körde på blyad bensin o bevisligen smörjde det ju lite bättre! 

Har olika blandningsförhållande för de olika snurrorna alltifrån 1-4%, bör man då öka någon procent när man kör på alkylat bensin och nedbrytbar syntet olja? 

 

Mvh Niclas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gamla utombordare skulle ha 4% så om du använder det så går det säkert bra. Enda "skadan" med hög inblandning är ju att det ryker lite mer. Å möjligtvis lite mer miljöförorening men använd en miljövänlig tvåtaktsolja som är biologiskt nedbrytbar så blir det inte så allvarligt.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är denna "äldre" motor?

Blyet som på sin tid smorde ventilerna på 4-taktare hade aldrig någon sådan funktion på 2-taktare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Antar att det beror på definitionen av "äldre", men min Yamaha från -86 ska ha 2% enligt manualen. Har alltid kört på det och det funkar bra.

 

Däremot tänkte jag i år gå över från blyfri 95 till 98 oktan, vad jag har förstått ska motorn gå bättre av det. Fanns ju inte ens 95 när den tillverkades så det låter ju rimligt.

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vill verkligen rekommendera att köra på alkyltbensin. Med lite efterforskningen kan man hitta en land-tapp med alkylat för 20 kr litern här och där. Lagringstålig, sätter inte igen förgasaren över tid på samma sätt som vanlig bensin, luktar oerhört mycket mindre. Och bättre för närmiljön. 

 

Det jobbiga är att få tag på alkylaten, men för t ex en liten motor på en segelbåt räcker kanske en eller två tankar om året. Då kan man köpa färdigpaketerade dunkar överallt.

Redigerad av AndW
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, AndW säger:

Vill verkligen rekommendera att köra på alkyltbensin. Med lite efterforskningen kan man hitta en land-tapp med alkylat för 20 kr litern här och där. Lagringstålig, sätter inte igen förgasaren över tid på samma sätt som vanlig bensin, luktar oerhört mycket mindre. Och bättre för närmiljön.

 

Jag skulle gärna välja alkylat, men där jag bor handlar det om att antingen köpa det på dunk för minst 30 kronor litern eller ta sig till närmsta pump 10 mil bort.

 

Relaterad fråga där: Aspen 2 är ju för luftkylda tvåtaktare, hittar ingen variant för vattenkylda. Jag förmodar att vad man gör är att köpa Aspen 4 och tillsätta egen tvåtaktsolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går att använda bränsle och tvåtaktsolja avsett för luftkylda motorer i vattenkylda men inte tvärtom. Anledningen är att det krävs en olja med högre värmetålighet i luftkylda motorer.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, DanielMalmgren säger:

 Jag förmodar att vad man gör är att köpa Aspen 4 och tillsätta egen tvåtaktsolja?

 

Yes box. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! 

Snurrorna är i åldersordning :Crescent 5hk luftkyld årsm 72, Evinrude 4hk vattenkyld årsm 73, och en Yamaha 8hk vattenkyld årsm 81.

I Yamahan ska inblandning vara 1% men det torde bli för mager smörjning med alkylat så jag kommer dubbla till 2%!

Crescenten tänkte jag köra på aspen 2t med extra 2% olja tillsatt för luftkylda motorer. 

Och Evinruden 4t aspen med med 4% vattenkylnings olja! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, DanielMalmgren säger:

Däremot tänkte jag i år gå över från blyfri 95 till 98 oktan, vad jag har förstått ska motorn gå bättre av det. Fanns ju inte ens 95 när den tillverkades så det låter ju rimligt.

På en 2-taktare märks ingen skillnad mellan 98 som 95. Kompet är lågt, så 98 behövs inte av den anledningen.

98 har ett något lägre energiinnehåll än ren 95, men det kompenseras av att 95 innehåller en del etanol. Så 95 är som 98, men med karburatorsprit på köpet så att säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Eld- säger:

Det går att använda bränsle och tvåtaktsolja avsett för luftkylda motorer i vattenkylda men inte tvärtom. Anledningen är att det krävs en olja med högre värmetålighet i luftkylda motorer.

Det handlar också om att förbränningsresterna från oljan skall transporteras ut ut motorn, annars sotar den igen. TC-oljor för luftkylda motorer kräver typiskt högre temp än TCW-oljor för att uppnå detta. Men, idag är många TC-oljor dubbelklassade TC och TCW. Jag gissar att det är en sådan som används i alkylat för 2-T. Jag skulle dock föredra en ren TCW3 olja i en vattenkyld utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, guestsson säger:

Jag gissar att det är en sådan som används i alkylat för 2-T.

 

Så här skriver Aspen själva på sin hemsida:

 

Citat

2. Kan man använda Aspen 2-taktsolja i utombordmotorer? 

Aspen 2-taktsolja är i första hand utvecklad för att möta de hårda krav som luftkylda högprestandamotorer ställer. Utombordare som är direktkylda med sjövatten ställer lägre krav på temperaturtålighet. Det finns så kallade outboardoljor, som i första hand bör användas i sjövattenkylda utombordsmotorer. 

 

Tolkar det som att det säkraste är att använda "riktig" utombordsolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle enbart köra med TCW3 i en vattenkyld utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående alkylat; hade tvåtaktsinombordare på förra båten (segelbåt det också), tankade på macken vid färjeläget i Dalarö. Då tog det samma som för 95 blyfritt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Angående alkylat; hade tvåtaktsinombordare på förra båten (segelbåt det också), tankade på macken vid färjeläget i Dalarö. Då tog det samma som för 95 blyfritt. 

Det säger nog mer om Dalarömackens pris på 95 än om deras pris på Alkylat... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, DanielMalmgren säger:

Antar att det beror på definitionen av "äldre", men min Yamaha från -86 ska ha 2% enligt manualen. Har alltid kört på det och det funkar bra.

 

Däremot tänkte jag i år gå över från blyfri 95 till 98 oktan, vad jag har förstått ska motorn gå bättre av det. Fanns ju inte ens 95 när den tillverkades så det låter ju rimligt.

Om du märker skillnad mellan 95 & 98 oktan på en tvåtaktare med relativt låg kompression så är det nog mest en upplevelse, men det ska inte föraktas. Det bästa är att pröva så vet man, motorn tar ingen skada. Bäst är att använda det oktantal som anges i instruktonsboken (om den finns kvar).

 

Sedan lite fakta om oktantalens variaton, bara för vetandets skull och för att jag reagerade på att 95 oktanig bensin inte skulle ha funnits 1986.

 

Traditionellt i Sverige hade vi tre oktantal att välja mellan från 30- till 80-talet, Regular (93), Medium (97) och Premium (100). Premium blev 99 oktan någon gång på 70-talet tror jag och jag har för mig att det även har funnits 94 och 96 oktan.

 

Tidigt 80-tal började 95 oktanig bensin introduceras och den blev med tiden blyfri och 1986 förbjöds bly i Regular och 95 BLYFRI introduceras.

 

Idag finns väl bara 95 & 98 oktanig bensin?

Har dålig koll, kör mest på biogas.

 

Detta gäller endast Sverige, i andra länder fanns - och finns- andra oktantal.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Eld- säger:

Det säger nog mer om Dalarömackens pris på 95 än om deras pris på Alkylat... 

Priset på alkylat i pump varierar rätt mycket. Har sett alkylat i pump för någon/några kronor mera än vanlig bensin och även för nästan 10:- kronor mera.

 

Priset på alkylat i Dalarö visar kanske mer på ett intresse att erbjuda ett miljöriktigt bränsle till vettigt sjömackspris. De brukar ju vara någon/några kronor dyrare per liter  än på landbacken

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Eld- säger:

Det säger nog mer om Dalarömackens pris på 95 än om deras pris på Alkylat... 

Då låg de c:a 1,20 kr/l över landmacken på 95 blyfritt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Mackey säger:

Traditionellt i Sverige hade vi tre oktantal att välja mellan från 30- till 80-talet, Regular (93), Medium (97) och Premium (100). Premium blev 99 oktan någon gång på 70-talet tror jag och jag har för mig att det även har funnits 94 och 96 oktan.

 

Så långt tillbaka jag kan minnas (typ tillbaka till 80-talet någon gång) så fanns det bara 96 och 98 oktan att välja mellan på vanliga mackar. Tills blyfri 95 dök upp (trodde det var någon gång på 90-talet, men det kanske var tidigare) Trodde inte 95 oktan var någonting som användes innan dess :-)

 

Nu har jag för övrigt kollat upp och det verkar faktiskt finnas alkylat på tapp mycket närmre än jag tror, om Aspens egen karta stämmer så finns det en pump som jag åker förbi på väg till jobbet. Tänkte kolla upp priset där och om det är hyfsat rimligt (åtminstone under 25 spänn) så får jag väl ta och testa det nästa gång jag behöver soppa.

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Mackey säger:

 

Traditionellt i Sverige hade vi tre oktantal att välja mellan från 30- till 80-talet, Regular (93), Medium (97) och Premium (100).

Var det inte Regular (först 94 oktan och senare 93), Premium och Super de hette?

Medium känns också bekant.Någon som har bra minne?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, Mackey säger:

Var det inte Regular (först 94 oktan och senare 93), Premium och Super de hette?

Medium känns också bekant.Någon som har bra minne?

 

Mackey

 

Regular lite olika i beroende på land eller tidsperiod, strax under 90-  94

 

Medium, plus, minns inte fler namn 96 -98

 

Extra, premium, super, 98 - 100. In med en tiger i tanken, någon som minns?

 

Någon som minns Bentyl?

 

Jag har lovar att skriva om att köra på motorfotogen, har inte glömt, väntar på inspiration bara.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-02 vid 12:50 skrev AndW:

Vill verkligen rekommendera att köra på alkyltbensin. Med lite efterforskningen kan man hitta en land-tapp med alkylat för 20 kr litern här och där.

Jag köper på en Skogs och Lantbruksbutik. Vet inte dagspriset men det brukar inte vara så mycket dyrare än vanlig 95. Extra kostnaden för en liten snurra brukar bli försumbar och i tex en roddbåt så slipper man stanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-03 vid 13:34 skrev DanielMalmgren:

Nu har jag för övrigt kollat upp och det verkar faktiskt finnas alkylat på tapp mycket närmre än jag tror, om Aspens egen karta stämmer så finns det en pump som jag åker förbi på väg till jobbet. Tänkte kolla upp priset där och om det är hyfsat rimligt (åtminstone under 25 spänn) så får jag väl ta och testa det nästa gång jag behöver soppa.

 

Har fått svar gällande priset nu, ligger på 22,60 för soppa utan olja. Får väl se till att köra slut på den tank jag har fyllt med 98-oktan nu så jag får testa hur motorn går på alkylat sedan :-)

 

Känns lite som att de skulle behöva marknadsföra alkylaten bättre. Vet inte om jag är ensam om att förknippa Aspen med svindyra dunkar på max 5 liter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Fler sjötappar borde skaffa det också. Det borde vara lättare att lägga på en krona litern på alkylat än på BF95, som alla vet vad den ”ska” kosta, dvs kostar på land.

 

nu har jag köpt en större dunk så en vända till landmacken med alkylatapp ska räcka halva sommaren eller så :9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns på många sjömackar tidigare, men det togs bort pga lågt intresse/åtgång.

 

Kanske är bättre läge nu, men att som mackägare ha en tank bunden till något som inte går åt är dålig ekonomi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaså var det vanligare förut? Det visste inte jag. Dystert :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

98 innehåller inga tillsatser som kan skada gummidetaljer o-ringar membran mm. 

När jag fick hel säsong förstörd med div märkliga fel, se tråden gummit växer, så påpekade sakkunniga utredare inom Preem att felen aldrig skulle uppstått med 98 och de erkände att tillsatser fanns i 95 dock sa de att det höll sig inom gränsvärdet och att nyare motorer bör klara det däremot rekommenderade de 98 till äldre motorer som tillverkades innan det blev blyfritt för att undvika problem. 

 

ang inblandning så kör jag med 1,5 %   1,5 dl per 10 liter ,   castrol syntet  80 tals mercury  går hur länge som helst på tomgång utan skitiga stift. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev nikitalord:

98 innehåller inga tillsatser som kan skada gummidetaljer o-ringar membran mm.

 

Aha, jag visste väl att jag hade läst någonstans att 98 skulle vara bättre än 95 för gamla tvåtaktare! Men om det är tillsatser som är problemet så borde med andra ord alkylat vara ännu bättre? Den ska väl vara allmänt renare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎05‎-‎03 vid 17:24 skrev Pentax:

Jag har lovar att skriva om att köra på motorfotogen, har inte glömt, väntar på inspiration bara.

Mina minnen av fotogendrift är att man startade på vanlig bensin och slog över till fotogen när motorn var varm. Funkade bra så länge fotogen var betydligt billigare än bensin, men sedan var det ju ingen idé...

 

Ett minne från lumpen är att någon fick problem med en folkabuss efter att ha tankat VW-fotogen som fanns militärt. Vet egentligen inte vad detta var för bränsle, men det funkade inte i en VW-buss i alla fall.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...