Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
  • 0
Rodde

Vad är detta för båt (motorbåt)

Fråga

Hej!

Behöver lite hjälp med att hitta rätt fabrikat och modell på min båt som jag köpte för några år sedan.. Detta för att kunna teckna försäkring.

Förra ägaren hade själv inget uppfattning av verken märke eller modell. :(

 

Informationen jag har kring båten är följande:

L: 5,10m

B: 2,05m

Motoreffekt: 50 - 125hk

 

Tack på förhand för all hjälp ni kan ge!

 

Mvh

Rodde

Båt.jpg

Båt_info.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

"Sargen" under vindrutan påminner om Marieholm Concorde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Vad som talar emot Marieholms Concord är relingslisten och rattens lutning.

Men man kan aldrig vara säker, då formar köptes och såldes efter att modeller lagts ner eller företag konkat, det byggdes en hel del båtar i lador runt om i landet.

 

Men försäkra den som en Concord, försäkringsbolagen har aldrig nekat när pengar ska in till dom.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Kan det vara en Selco?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tackar för att ni tagit er tiden att hjälpa.. Men.. Jag har googlat de namn ni lagt ut och tycker inte riktigt dem passar in på självaste modellen jag har.. Selco'n var nog en av dem som var mest lik min båt. Men tycker ändå inte att den är klockren!

Lägger ut fler bilder på både aktern och fören så kanske det hjälper?!

Båt_bak.jpg

Båt_fram.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det värsta är att jag känner igen den väl, den där hela framrutan utan mittstolpe är så jäkla karaktäristisk. Frågan är vad som hände med Selco vem som köpte formarna och vad den båten då fick för namn. Det finns ju mängder av norska småserietillverkare, det låg väl minst 27 plastbåtstillverkare i varje norsk fjord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Det värsta är att jag känner igen den väl, den där hela framrutan utan mittstolpe är så jäkla karaktäristisk. Frågan är vad som hände med Selco vem som köpte formarna och vad den båten då fick för namn. Det finns ju mängder av norska småserietillverkare, det låg väl minst 27 plastbåtstillverkare i varje norsk fjord.

Det jag ser på Selco båtar är att dem är väldigt spetsiga i fören vilket inte min båt är..(syns kanske inte så bra på bild) samt att Selco båtarna har djupare motor "öppning" eller vad det nu kallas för.. Kan även nämna att jag har 6 roterande stolar i båten, så där finns gott om plats i själva båten. (tycker att dem Selco båtarna ser ganska trånga ut) På båten sitter där även en gammal Volvo Penta 70hk som kan ha varit där från dag ett.. vilket då kan betyda att båten är gjord någon gång på 70-talet eller i början av 80-talet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2018-05-02 vid 22:05 skrev Georg_Ohm:

Det värsta är att jag känner igen den väl, den där hela framrutan utan mittstolpe är så jäkla karaktäristisk. Frågan är vad som hände med Selco vem som köpte formarna och vad den båten då fick för namn. Det finns ju mängder av norska småserietillverkare, det låg väl minst 27 plastbåtstillverkare i varje norsk fjord.

Det är en Selco Selspeed 15, eller Selfleet Rimini som den hette i Sverige.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...