Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej allihopa!

 

Mitt första inlägg här.

Vi diskuterade båtar en dag på jobbet och jag gav uttryck för att om jag nånsin skaffar en båt så blir det en träbåt, helst snipa, varvid en kollega säger att han har en stående i ett båthus som jag kan få! Vi åkte och tittade på båten och jag blev ganska nöjd med vad jag såg, fick inte en känsla av att det skulle bli ett helt omöjligt projekt att ta sig an iaf.

 

Nu till båten. Den är preparerade för att glasfibra, även om virket fortfarande är av prima kvalitet. Någon mindre spricka i en del av borden under vattenlinjen, men inget jag är tveksam till att sväller igen efter exponering för vatten.

 

Båtens gångbord, fördäck och akterdäck är dock utbytta till plywood. Hur åtgärdas detta för att få ett snyggt resultat? Kan man lägga ett nåtat däck ovanpå plywooden? Eller är det bäst att ta bort och lägga spont under och byta ut gång orden till massivt virke?

 

Båten saknar även motor. Vad för motor är lämplig att sätta i båten? Någorlunda tyst (i den mån det går) och pålitlig vill jag ha.

 

Utöver de större detaljerna så är det mer mindre detaljer som bör åtgärdas. 

 

Den förre ägaren sade att han hade tänkt glasfibra båten pga att den var ämnad att bli fiskebåt som skulle nyttjas om höstarna och våren och därav exponeras för is i vattnet och behövde ett starkare skrov.

Båten är helt blästrad, så ingen ytbehandling är kvar på skrovet. 

Kan jag slipa båten och sedan behandla med owatrol? Min bror blev sur på mig då jag sade jag skulle vilja förnissa båten och sade att det gör bara människor från Lidingö :D;) 

 

Har massvis mera med frågor och lär ställa många på vägens gång! Men avvaktar tills jag fått hem båten. Vilket är nästa projekt.

 

Ursäkta om jag använt någon träbåtsbåtsterm fel, detta är ganska nytt för mig. Bifogar några bilder på båten.

 

Mvh David

20180426_130830_HDR.jpg

 

20180426_130746.jpg

20180426_130810.jpg

20180426_131203.jpg

20180426_130739.jpg

20180426_130830_HDR.jpg

20180426_130830_HDR.jpg

Redigerad av Dunte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan absolut lägga nåtat däck på plywooden. Låter bra. 

 

Jag hade varken fernissat eller plastat båten. Det är en bruksbåt, och jag hade köpt tio liter rå linolja och dränkt in båten med, låtit allt suga in lääänge, sedan hade jag strukit båten med ”roslagsmahogny” som är en blandning av trätjära, terpentin och linolja. Både in- och utsida. 

Snyggt, praktiskt och luktar gott. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Peter_K säger:

sedan hade jag strukit båten med ”roslagsmahogny”

Ger på håll lite Lidingö-stil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten så skaplig som du säger och verkar som det ser ut på bilderna, så är det ju synd att plasta den.

Du kan absolut lägga ett nåtat trädäck ovanpå plyfan.

Elmotor.

Fernissa - detär ju ett annat ord för lack/lacka

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, elmotor är ju absolut tystast :D

Men eftersträvar till viss mån att bevara en tidsenlig känsla över båten också.

Nån liten 2 cylindrig puttrare typ.

Skulle vilja ljudisolera motorlådan så bra som möjligt och lägga motorn på nån form av bussningar som hämmar vibrationer. Vad är viktigt att tänka på vid installation av motorn?

 

Jahaa, jag trodde fernissa var någon mjukare variant av lack som liksom skulle följa träets rörelser. Sluter ett lack helt in träet? Hämmar det båtens förmåga att svälla vid sjösättning?

Hur är det med owatrol? Förstått att det ska vara något som är mer arbetsvänligt än att fernissa?

Kanske man kunde köra roslagsolja på skrovet och bara lacka däcket? Känns rent spontant som att en lackad yta är lättare att rengöra..?

 

Redigerad av Dunte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så här...

Du vill ha tidsenligt ljud, varför då inte tidsenligt utseende också..? Den här typen av båtar var bruksbåtar, fernissa och Owatrol ger ”Liidingö-stil” på den. Helt fel i mina ögon. Tjära är kanske lite brutalt, men absolut tidsenligt. Roslagsmahogny är elegantare, men inte fel. 

 

Lackat däck ger halt däck. Jag hade lagt teak-ribb, nåtat, låtit gråna. 

 

Rengöring; såpa, vatten och mjuk skurborste. Kan det bli enklare?

 

Tänk framtid också. En lackad båt skall mattslipas och lackas varje år. Roslagsmahogny är bara att skrapa eventuellt löst och lägga på tunnt nytt. Enkelt och bevarar båten bättre än lack. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörande trärena båtar så finns det en mäng olika vägar att gå... jag lade två varv båtsmörja( roslagsmahogny) på min Jôlle... sedan Benarolja.. En lite mjukare och tåligare lack som håller länge... men du kan även som du själv säger välja owatrol...  Roslagsmahogny som läggs på år efter år blir med tiden svart... detta gör jag varje år inombords på min Jôlle...

 

Fair Winds S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Späd ut linoljan med terpentin (50/50) så tränger det in lättare i trät och mättar. Många strykningar första året, sedan bara någon enstaka per säsong. En klassisk blandning är ju också linolja, terpentin och tjära (33/33/33), men det blir ju mörkare snabbare. Även utan tjära blir båten svart efter några år, men det sitter på ytan, så det går att slipa bort. 

 

Ovatrol har jag inte använt själv, men en bekant använde det på en grind för att testa, efter konstens alla regler. Det var mycket jobb första året men ganska enkelt sedan. Och är det ordentligt gjort så verkar det stå sig mycket bra. Men det är ju bara på friborden i så fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Många har föreslagit att späda med terpentin och tjära. 

Lutar kanske mot roslagsolja, men det är ju dock en tid tills ytbehandling är aktuell.

 

Det översta bordet på båten är i mahogny, tror jag, och är skarvat akterut med ett annat träslag.

Båten har tydligen haft en överbyggnad förr och någon form av duk på däcket, vilken antagligen låst in fukt vi aktern som fått det översta bordet att murkna där. Bör jag försöka byta hela bordet eller bara laga en ny skarv och lägga mahogny istället för furu? Tycker inte det ser särskilt snyggt ut med 2 olika träslag som möts. 

Ett nåtat däck ovanpå plywooden har jag bestämt mig för, eventuellt skarndäck och mittfisk i annat träslag för vacker effekt.

 

Om någon har en Volvo penta, Albin eller liknande som de vill bli av med så kontakta gärna mig.

 

Tänkte starta en Instagram som är dedikerad projektet när jag drar igång på allvar. Länkar här då, så kan den som vill följa projektet.

 

Mvh David

Redigerad av Dunte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så himla bra på träbåtar och dess skötsel, men ovanstående tips ser väldigt relevanta ut. Kompisen har en stor träsnipa och den behandlar han invändigt varje år med terpentin/linoljeblandning som ovan, och har denna olja i en stor insektsspruta han bär på ryggen och handpumpar ut oljan i ett rör med munstycke. Men visst hade det varit snyggt med sisådär 17 lager båtlack på friborden!

 

Motor, ja visst är det mysigt med någon lågvarvig förbränningsmotor.

Men dagens miljötänk föll även min tanke åt elmotor och en juste batteribank.

Kanske även ett snyggt tak/regnskydd över båten med en försvarlig mängd solcellspaneler!?

Ja solcellspanelerna och batteribanken kan ju även behöva driva en överdimensionerad elektrisk länspump, eller länspumpar i pluralis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Ja solcellspanelerna och batteribanken kan ju även behöva driva en överdimensionerad elektrisk länspump, eller länspumpar i pluralis.


Killen som köpte min havsfidar, hade haf en segelbåt i trä innan. Enligt honom hade den förra båten flutit - på batterierna.

Skall man ha en förbränningsmotor i "e pene sniba" ska det naturligtvis va en tändkulemotor.
 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Thallatha säger:

Skall man ha en förbränningsmotor i "e pene sniba" ska det naturligtvis va en tändkulemotor.

Just det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändkulemotorer är visserligen charmiga, på sitt sätt, typ när man besöker någon marknad och några entusiaster står och tuffar på med sina. När man har 4 barn med sig och skall på utflykt med båten och står och värmer kulan med blåslampa, not so much :)

Både el/solpaneler och tändkulemotor är för högt flygande tankar. Dyra investeringar och mycket arbete. Är själv fartygselektriker och skulle inte ha några större problem med att installera allt, men nej. 

En marindiesel är nog det som kommer att bli drivmedlet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaddådå, elmotor är bra, tändkuledunk finns på CD-skiva eller som mp3-fil.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Dunte säger:

En marindiesel är nog det som kommer att bli drivmedle

Tyvärr ganska dyra, jag har en 9hk med backslag mm, den ska vara värd ca 10papp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej,

Har också fått en snipa som förefaller vara i hyggligt skick som jag nu har börjat med att försöka få i ordning.

 

Som svar på några av dina frågor kommer här några svar utifrån egen uppfattning erfarenhet.

 

Som motor skulle jag satsa på en stående Yanmar 2 cyl. 14 hk. med beteckning 2QM15G

En ny kostar styvt 90.000 men räddningen är nära. Köpte min begagnad men är helt genomgången och nyrenoverad av en man i södra Sverige. Prislapp 26.000. Han har som sysselsättning att renovera marinmotorer. Honom kan jag varmt rekommendera. Allt har funkat perfekt. Han heter Leif och du finner honom på tel.nr. 070-295 95 77

 

Avseende ytbehandling instämmer jag med ovan inlägg. Rå linolja och balsam terpentin I flera strykningar tills dess träet har sugit färdigt Torka av med trasa någon timme efter varje strykning. I sista strykningen använder du kokt linolja. Lite daltjära I de första strykningarna förbättrar konserveringen av träet. Dessutom luktar det ju skärgård.

Bästa linoljan, terpentinen och daltjäran hittar du hos Claessons Trätjära – www.claesson.com

 

Lycka till Återkommer med lite mer tips senare

Fredric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...