Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Sandstränder i Stockholms skärgård - både stora och små

Rekommendera Poster

Vi är mormor och morfar åt en liten tjej som kommer att vilja bada i sommar. Jag tänkte försöka samla på pyttesmå, små och stora sandstränder för att kunna anpassa årets segling efter vårt barnbarn.

 

Jag vet att en del tycker det är dumt att berätta om platser de vill ha för sig själva, men det finns ju alltid platser som är relativt allmänt kända att dela med sig av.

 

Vi har ingen större erfarenhet av sandstränder eftersom vi inte var ute så mycket med båt när våra barn var i åldern att bara sandstränder funkar. Samtidigt har vi ju sett en massa pyttestränder invid en klippa genom åren utan att minnas var.

 

Hoppas på många tips även om jag förstår att de bästa ställena kanske aldrig kommer fram här.

 

Tack på förhand!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåttarö börjar jag med. En klassiker. Men det är svårt att hitta plats i Östemarsfladen med en segelbåt om man vill landförtöja; förutom längs bryggan längst in då, men då får man vara tidigt på plats, annars får man ha långa linor och vada in till land. 

FC0D4CC8-F16E-4FBA-8AF6-F5E6CA5CCE2A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är i Stockholmstrakten men hos mig ökar antalet platser radikalt om man har jolle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyfter denna omåttligt populära tråd...

 

Söker som sagt platser i Stockholms skärgård med små sandstränder⛱️ där barnbarnet kan plaska runt. Inga storslagna stränder krävs, bara en strimma sand bredvid en lämplig klippa att förtöja vid.

 

Vi har ju sett massor av sådana små stränder genom åren, men mins ju inte var de ligger. 😢 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåttarö, både östermarsfladen och storstrand är fina stränder, ångbåtsbryggan(västra Nåttarö) har liten strand, pir att förtöja, värdshus och liten affär. 

Längre norrut finns Stora björn och ännu längre norrut finns östra Utö med storsand.

Typ vita sandstränder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Askö, om den nu räknas som stockholms skärgård. Lång sandstrand. Det finns en militärbrygga där, men vet inte om man kommer fram med en segelbåt. Kolgjuskär har också en sandstrand och fd militärbrygga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts tidigare, kolguskär! En riktig toppen ö med aktivitet för stora och små.

sågviken/järflotta, man har tillgång till 2 bra stränder på norra och södra, i norra ligger man skyddad för natten!

brandalsund innan Södertälje är fin oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Askö, om den nu räknas som stockholms skärgård. Lång sandstrand. Det finns en militärbrygga där, men vet inte om man kommer fram med en segelbåt. Kolgjuskär har också en sandstrand och fd militärbrygga. 

VIKTIGT att kolla så militära öar/bryggor inte är just militära/skyddsobjekt, kan bli väldigt dyrt och jobbigt.

Sök info i papperssjökort el ring Försvarsmakten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Rob75stal:

VIKTIGT att kolla så militära öar/bryggor inte är just militära/skyddsobjekt, kan bli väldigt dyrt och jobbigt.

Sök info i papperssjökort el ring Försvarsmakten.

 

En artikel i SvD nämns bl.a. Kolguskär som en av de numer f.d. militära öarna som det nu är tillåtet att besöka.

https://www.svd.se/hemliga-oar-blir-tillgangliga

Redigerad av JEC78
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora Björn som föreslås har ju ankringsförbud och dykförbud kring sig..? Svårt att lägga till då. 

 

A79A90CE-A20B-4093-982F-CDC40804289C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Rob75stal:

VIKTIGT att kolla så militära öar/bryggor inte är just militära/skyddsobjekt, kan bli väldigt dyrt och jobbigt.

Sök info i papperssjökort el ring Försvarsmakten.

Askö består både av delar öppna för allmänheten och av ett skjutfält, men jag tror att fd. militärbryggan ligger i den öppna delen. Och det är nog inget skyddsobjekt längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Askö består både av delar öppna för allmänheten och av ett skjutfält, men jag tror att fd. militärbryggan ligger i den öppna delen. Och det är nog inget skyddsobjekt längre.

Askö skyddsområde är avskaffat sedan 2012

Se sidan 7 i  http://www.sjofartsverket.se/upload/Ufs/2012/Ufs 391.pdf

 

Askö skjutfält har tillträdesbegränsningar. Karta över förbjudet område finns här

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/skjutfalt-avlysningar/asko/tilltradesforbud-asko-kolguskar-2018.pdf

@ jan_af_lisoe: Var på ön ligger "militärbryggan"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Peter_K:

Stora Björn som föreslås har ju ankringsförbud och dykförbud kring sig..? Svårt att lägga till då. 

 

A79A90CE-A20B-4093-982F-CDC40804289C.jpeg

Då får man ta jolle eller gummibåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

Askö skyddsområde är avskaffat sedan 2012

Se sidan 7 i  http://www.sjofartsverket.se/upload/Ufs/2012/Ufs 391.pdf

 

Askö skjutfält har tillträdesbegränsningar. Karta över förbjudet område finns här

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/skjutfalt-avlysningar/asko/tilltradesforbud-asko-kolguskar-2018.pdf

@ jan_af_lisoe: Var på ön ligger "militärbryggan"?

Om du tittar på Eniro sjökortet, så ca 200-300 meter till vänster om Godahoppsudden. Det är en väg som syns på sjökortet och den leder till bryggan. Verkar ligga inom det "förbjudna området"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Peter_K:

Stora Björn som föreslås har ju ankringsförbud och dykförbud kring sig..? Svårt att lägga till då. 

 

A79A90CE-A20B-4093-982F-CDC40804289C.jpeg

Har själv inte varit där på några år.

Vi brukade ankra mot en klippa på västra sidan precis ovan "ankaret" och mindre båtar körde upp på stranden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev tompelompe:

Då får man ta jolle eller gummibåten.

Ja och låta moderskeppet driva om man nu saknar ett "Dynamic Positioning" system.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev bhemac:

Ja och låta moderskeppet driva om man nu saknar ett "Dynamic Positioning" system.

Eller - ankar upp ett par sjömil bort där det inte är förbud mot bottenaktiviteter.

Om man nu har en jolle. 

 

Jag gissar att det ligger duktigt med sensorer på botten just där, tyvärr, åkte förbi förra sommaren (via Ryssundet) och såg stranden på avstånd. Den såg väldigt fin ut, så det hade ju varit kalas om det gick att ankra mot ön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...