Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
douakh

Volvo Penta D3 Styrbox

Rekommendera Poster

Hej allesammans!

 

I förra veckan koppla jag i batterierna i båten och starta tändningen på motorn och det visa sig på att EVC-instrumentet var dött samt att powertrim på båten inte fungera. I dag hade jag en båtelektriker på plats med erfarenhet av Penta-motorer. Vid första försöket då vi vred igång tändningen så starta EVC-instrumentet och det larmade att powertrim behövde service, kort därefter slockna instrumentet och kom inte igång igen. Elektrikern kolla spänning och alla tänkbara säkringar på motorn och hans dom var att troligen har styrboxen pajat. Motorn startar i alla fall.

 

Visst en ny styrbox är tråkiga pengar men om det inte helt konstaterat att det är styrboxen så vill jag inte beställa en ny innan den har blivit testad. Elektrikern hade ingen VODIA-instrument för att koppla upp sig, inte heller visste han någon man kan åka med boxen till för att få den testad.

 

Någon som vet tekniker/mekaniker i Göteborg som man kan lämna boxen till för att koppla upp sig på den och se om den är körd eller ej?

Man vill inte gärna köpa en ny box som sedan visar sig inte göra någon skillnad om felet ligger någon annanstans.

 

Tacksam för svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...