Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndW

Bra pytsar för spackel och annat

Rekommendera Poster

Vet nån var man kan köpa bra små pytsar för att blanda gelcoatspackel eller andra tvåkomponentsgrejer. Kravspecen är:

 

-storlek: 0.5-10 dl

-rund eller oval form

-raka sidor som slutar i 90 grader mot botten

-billig

-lätt att få tag på

 

En siaglassburk är rätt bra men jag äter sällan glass :/

Båtbutikerna säljer insatser till rollertråg men blandningsburkar eller små burkar att hälla över en portion färg i har jag aldrig sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick tag i riktigt bra graderade blandningsburkar av en billackerare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det faller på punkten ”lätt att få tag på” :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt raka sidor, men jag kör med engångspappmuggar och en våg för att mängda komponenterna. 

Funkar bra för små mängder. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Peter_K säger:

Inte helt raka sidor, men jag kör med engångspappmuggar och en våg för att mängda komponenterna. 

Funkar bra för små mängder. 

Engånskaffekoppar har jag haft.

Men jag vet att jag till olika ändamål använt glasburkar som det varit rom i, ja "fiskägg" alltså, även små burkar som det varit gele i stämmer kanske litet in på din beskrivning.

De ryska plåtburkarna som det varit fiskrom i duger inte, störande högt pris på dessa också.

Sedan finns det ju pepparkaksburkar av plast, praktiska, men dom är ju betydligt större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan, Peter_K säger:

Inte helt raka sidor, men jag kör med engångspappmuggar och en våg för att mängda komponenterna. 

Funkar bra för små mängder. 

Det var ju bra. Jag har bara tänkt på plastmuggar, men de har ju nästan aldrig slät sidor och icke-platt botten. Pappersmugg är bäst hitills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, AndW säger:

Jag har bara tänkt på plastmuggar, men de har ju nästan aldrig slät sidor och icke-platt botten.

Jo kaffekoppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konservburkar i plåt tex från tonfisk, vita bönor etc etc använder jag. Jag samlar på mig ett gäng under vintern, perfekt att blanda mindre mängder färg i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, AndW säger:

Det var ju bra. Jag har bara tänkt på plastmuggar, men de har ju nästan aldrig slät sidor och icke-platt botten. Pappersmugg är bäst hitills.

Nackdelen med plast är ju att om man har otur så smälter plasten av det du blandar i muggen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Tyckte väl att det borde finnas en enkel lösning på detta lilla problem.

 

När vi ändå har expertisen samlad - finns det nåt sätt att späda gelcoatspackel så det blir mer som målarfärg? Jag har spackel som jag blandar till rätt kulör och köper ogärna enkilosburkar för att blanda till småslatta (dessutom svårt att hitta gelcoat icke-spackel i rätt kulörer) Härdaren får ju spacklet mer lättflytande så det kanske finns nåt annat man kan blanda i som gör det lite mjukare? 

 

Har varit lite för duktig med spacklandet på ett ställe och slipat genom hela gelcoatlagren så jag skulle behöva bygga upp tjocklek över en större yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pappmugg  är ju ett bra förslag, men jag kan bara tillägga att det tydligen finns en båtbutik som säljer dylika ting: 

https://www.watski.se/Blandningsmugg-Varvfrpackning-Bulk-11qs7

De borde också sälja lämplig spatel för ytterligare 5 kr, jag hade köpt det - ibland. 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

För lite större blandningar är plastdunkar perfekt. Typ en tom dunk spolarvätska.

Skär den i två bitar på ”längden” strax ovanför handtaget så får du en mindre lite som en bricka och en större med handtag. Lätt att rengöra också då tex polyester inte fastnar utan går lätt att få lös när den härdat...

För mindre blandningar tar du 1 liters flaskor och delar,  då får du en tratt över också..

/ Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast återanvänder jag samma burk tex en honungsburk. Överbliven plast får stelna. Plast och härdar mäter jag upp med vanliga huhållsmått, dl, msk osv.

Till spackel brukar jag däremot använda engångs kaffemuggar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här kommer saker som funkar:

 

- SIA glass, 0,5 liter. Käka glassen och njut av att plastburken funkar ypperligt för blandning av epoxi/epoxyspackel. Dessa burkar är återanvändningsbara. När det härdat, bara att knacka ur. Finns i alla ica/coop butiker. 

 

- Köp kräftor i genomskinlig hink i fiskaffärn. Samma som ovan, mina har överlevt 10+ blandningar av epoxi. Man kan även köpa lösa burkar i fiskaffärn. Dom glor konstigt bara:-)

 

- Turkisk youghurt från ica/coop. Samma sak. Återanvändningsbara. 

 

Samtliga ovan har de viktoga egenskaperna:

 

- skarpa hörn i botten. Blandpinnar kommer åt i hörnen. 

 

- plan botten. 

 

För att mäta bas/härdare: engångs snapsglas i olika storlekar från ica/coop

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kartong (bredvid bra-att-ha-lådan) där jag slänger tömda förpackningar. När kartongen blir full rensar jag ur en del dubbletter och har på så vis alltid ett varierat sortiment. Glasslådor är favoriten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-04-30 vid 17:05 skrev Georg_Ohm:

De ryska plåtburkarna som det varit fiskrom i duger inte, störande högt pris på dessa också.

 

Såg det först idag....ha...ha...ha...en var bra!

 

Annars glassburkar. mäter upp gör jag med en måttsats i plats, torkar ut med hushållspapper. Tar man T-röd medan det är flytande så löser det, annars aceton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...