Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Azguz

Byte av spridarhylsa - VP 2003 1987

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Jag behöver byta spridarhylsan på motorn. Kommer inte undan det. Jag har en manual här:
5ae63632e8f0a_hylsamanual.JPG.7c427164678530267e2507085c6bed0f.JPG

 

De tre verktygen som behövs med nummer 884811, 884557 samt 884383. 

Här hittar jag sprängskiss över bränslesystemet:
https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7726000-23-11664.aspx
Varvid jag beställer nya muttrar, brickor och pinnbultar 990968, 955894 samt 980336. 

Totalt strax under 2200 kr. 

Men det är ett par saker jag inte riktigt förstått/hittat än. Enligt manualen ovan är det egentligen 3 saker:
1. Under punkt 8 står det "put a cylinder head screw in the cylinder head as a support for the leg yoke". Jag vill ju inte skada toppen så jag gör detta. MEn någon som vet vilket artikelnummer denna skruva har?
2. Under punkt 9 står det att "replace the o-ring, sealing off between the lseeves and the cylinder head". Det är alltså en o-ring här mellan? Någon som vet vilket artikelnummer den har?
2. Sist i punkt 10 står det följande "adjust the lenght of the sleeve outside the plane of the cylinder head to maximun 1 mm.". Vad menar de med detta? Det står ju att man ska slå den i botten under punkt 9 så vad är det man ska justera? Och därefter under punkt 10 "expanderar" man ju hylsan så den inte går att röra på. Ska man kapa den i efterhand? Förstår inte riktigt hur det ska fungera eftersom hylsorna idag sitter en liten bit ner i blocket. Se bilden nedan:
5ae63971eaff9_hylsainnanslipning.JPG.56e134c0e281d4c4f668c7c5d2a6ff37.JPG

BTW. Någon som vet om det är olja och kylarvätska här som rinner ut om man ryker ut hylsan så man behöver tömma motorn på detta först?

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Btw. det är en sötvattensskyld 2003. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du måste tappa av kylvätskan och montera av cylinderlocket. Justeringen görs på det som sticker ut på lockets undersida. Utan utdorningsverktyget kan man inte göra jobbet.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2018-05-01 på 00:19, sanktanna säger:

Hej.

Du måste tappa av kylvätskan och montera av cylinderlocket. Justeringen görs på det som sticker ut på lockets undersida. Utan utdorningsverktyget kan man inte göra jobbet.

Ingemar


Ok, se där! Det vart ytterliggare ett jobbigt moment. 
https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7726000-21-11524.aspx
Är det bara att lossa de tre bultarna med nr 13 på denna sprängskiss och lyfta locket eller är det krångligare än så? Är det högst troligt att packningen nr 12 behöver bytas samtidigt? Något mer?

Hur sker justeringen egentligen? Svårt att utläsa från allting.. Kommer man se mynningen där hylsan är på insidan alltså? Och där ska den sticka ut max 1 mm?

EDIT:

Det jag menar är det den här mynningen man kommer se? 
5ae966c8147a8_Skrmklipp.JPG.6b2c5a95ef75cafb87257a01234a3a0c.JPG


Och det är den mynningen som max får sticka ut 1 mm? 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta inte illa upp, men med tanke på ditt sista inlägg, be någon göra jobbet åt dig!

 

Även om det kostar en slant blir det nog billigare i längden.

 

I all välmening / Kalle;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Pentax säger:

Ta inte illa upp, men med tanke på ditt sista inlägg, be någon göra jobbet åt dig!

 

Även om det kostar en slant blir det nog billigare i längden.

 

I all välmening / Kalle;)


Mina erfarenheter från hantverkare generellt är att jag alltid gör det bättre. Den jag fick tag på här uppe verkat inte så tillförlitlig heller. En firma behöver inte ha jobbat på en sådan här motor och är lika rudis som en annan. 

Nu har jag aldrig öppnat en diesel utan bara gjort djupare motoringrepp på bensinare för bilar. Första steget är som alltid att efterforska och skaffa sig den teoretiska kunskapen som behövs. 

Vad jag vet så är väl den generella principen för dieselmotorer en injektor som leverera bränsle in i cylindern sen självantänder bränslen på grund av trycket:
Dieselengine.gif.632a0afa918ea90e10bfad3ed683b712.gif

På volvo pentan 2003 från 1987 sitter spridarna inte under kåpan för ventilfjädrarna/rockers utan utanför och på sidan av dessa. Som man kan i praktiken dra ur dem med verktyget, sätta i dem mm utan att ta bort kåpan enligt de instruktioner jag sett. 

Så jag fattar helt enkelt inte vad det är jag ska se när jag tar bort kåpan och justera där? Är det hylsans nedre del som ska justeras då är ju cylinderns insida och då lär man ju ta av cylinderlocket för att byta hylsan. Det är ingen specifik vägledning som har sagt att man måste lyfta cylinderlocket för att byta dessa hylsor, men är det det man lär göra alltså?

Det står ju såhär i verkstadsmanualens instruktioner på sidan 10:
"adjust the lenght of the sleeve outside the plane of the cylinder head to maximun 1 mm."

Menar man i själva verket insidan som på den lilla bilden? Då pratar vi ju i cylindern och för att se det lär man väl lyfta cylinderlocket? Det är alltså cylinderlockets sida mot cylindern som avses i "plane och the cylinder head" och att det är hylsans utstick på den sidan som justeras? 

EDIT: Ja, det var jag som misstolka sanktannas inlägg. Det är cylinderlocket som ska av... Då börjar det ju bli astronomiskt egentligen. Jag antar att man bör göra som med annat i de lägena och "plana"?

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man göra detta helt enligt boken lär man ju ta av cylinderlocket för att göra justeringen av hur mycket hylsan sticker ut. Ett alternativ i så fall är ju att själv montera av cylinderlocket och sen lämna in locket till en duktig verkstad(då kan jag även köra ner till orterna med bättre mer erfarna verkstäder) och låta dem göra bytet. Jag har nödvändiga verktyg(som momentnycklar) mm. för att återmontera på rätt sätt och jag har verkstadsmanualen. Med tanke på att verktygen ändå går loss på 2 000 kr kan jag inte tänka mig att det blir särskilt dyrare att lämna in i det läget. Tanken är att isåfall göra det i höst.


Tyvärr hittar jag inga sprängskisser som visar vilka moment som behöver göras vid en avmontering. T ex hur ventillyftaranordningen ser ut i den här motorn. Det väcker även ett par andra frågor. Den här bilden i manualen hjälpte föga för att förstå:
5aebfc42111c4_Skrmklipp.JPG.3f59a193d493f1c73ff1087361f0fc77.JPG

Är det risk med dessa motorer likt bensinare och bilar att det kan ha blivit lite skevt av värme mm så att man måste jämna ut anläggningsytan(plana)? Om man ändå öppnar den är det något annat man bör göra samtidigt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför behöver du byta spridarhylsor?

(Har också en 2003:a men från 1994)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Varför behöver du byta spridarhylsor?

(Har också en 2003:a men från 1994)


Det började puffa ut mellan ena spridaren och hylsan i i slutet av sommaren 2016. Under 2017 tog jag ut den spridaren. Fick tips om att nedre delen av spridaren("nut") ibland får microsprickor och läcker så jag tog ut alla tre och lämnade in dem för renovering där de bytte spetsarna, justerade dem och bytte "nut" på den som läckte. Efter återmontering läckte det ändå varvid jag tog ut dem och gjorde rent på insidan av hylsan. Då såg jag att de var en liten microfrätning på hylsans botten.

Jag gjorde ett försök att slipa ner hylsan(den är ju i coppar) med ventilpasta vilket gjorde att det blev tätt, men det börja igen så fick dra mer när jag var ute och åkte. Det känns så himla osäkert så tänkte göra det "på riktigt" men nu när cylinderlocket lär av blev det ju mer än tänkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Azguz:

Det började puffa ut mellan ena spridaren

Usch, då ska man undvika att titta i motorrummet under drift ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En marinmotorverkstad varnade mig för att ta ur spridarna för provtryckning om de suttit på plats länge. Enligt mekanikern så måste hylsorna ur innan återmontering för att få tätt igen. Å hylsor som suttit länge tenderar att "koxa fast" så att toppen måste av för att kunna knacka ur hylsorna. Efter den varningen så fick spridarna sitta kvar tills det blev en större översyn av motorn några år senare.

 

Nu sitter du ju i situationen att redan ha tvingats plocka ur en spridare så rådet är nog att ta av toppen och lämna in för att se över alla spridarna och få en korrekt återmontering. Rimligtvis bör du ju få garanti på att det blir tätt vid spridarna så att du kan få jobbet omgjort om det fortsätter att läcka. Dessutom kan du ju titta själv på hur delarna är monterade (försöka förstå utsticket de skriver om i verkstadsmanualen) för att ev försöka fixa det själv först.

 

Om du lyfter av toppen så bör du ju kolla justeringen på alla spridarna och titta ner i cylindern på hur slitaget och skicket ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag förstått lite hur det här fungerar och hur det tätar.

Planen blir troligen såhär:

Eftersom jag inte ska åka långt idag ska jag se om jag kan ventilslipa platten lite och få det tätt så även om det är i "inloppet" det nog tätar mest mellan hylsan och spetsen. Så kommer jag bara ta dagsutflykter i närområdet denna sommar bara(ingen sthlms skärgård eller vidare). 

I höst/vinter tar jag av cylinderlocket. Antingen själv eller anlitar. Därefter lämnar jag in cylinderlocket någonstans där de kan byta den. Väl inlämnat kan det nog inte arbetet gå loss på mer än vad specialverktygen kostar. Inte astronomiskt mycket mer iaf. Sen återmonterar jag cylinderlocket mm. Troligen anlitar jag för det så det blir rätt draget och med rätt injustering(om rockers och stång måste justeras).

Någon som vet om en firma som kan göra bra jobb för rimlig ersättning gällande VP 2003? Bor i Gävle så kan typ köra uppsala, östhammar, stockholm för att lämna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag tätade det tillfälligt i våras med beständiga o-ringar. Detta för att kunna åka lokala dagsturer i närheten av hemmahamnen. Vågade mig därför inte iväg. 

 

Nu ska båten upp och det här ska fixas permanent. Vad jag förstår ska toppen av för att kunna byta hylsorna eftersom det är enda sättet att se att hylsan inte "sväller ut" för långt in. 

Problemet är att jag inte har någon erfaren firma lokalt utan det lutar åt att jag får ta av toppen och sen åka iväg med den till någonstans där de kan byta detta och sen själv återmontera. Jag känner folk som kan montera och ställa in etc. så det är inte så blodigt allvarligt, men det är korrekt montering av hylsorna hos en firma som har verktygen. 

Jag har dock läst här i många trådar att det finns mycket bös där ute i denna fråga. Därför frågar jag om det finns någon firma typ sundsvall ner mot stockholm/mot västerås som man kan lita på gör ett bra jobb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blitema har en frässats för att fixa till säten för insprutare. Jag använder den regelbundet på Volvo Pentamotorer med gott resultat. I satsen finns en 17mm fräs som passar till 2000- serien och 41-43-

motorerna. Jag har svarvat en styrning som centrerar spindeln i överkant på hylsan, men det kanske är överkurs. Satsen kostar 639:-, och man gör jobbet på plats utan att demontera annat än insprutarna.

Spridarfräs.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-06 vid 21:32 skrev Rollen:

Blitema har en frässats för att fixa till säten för insprutare. Jag använder den regelbundet på Volvo Pentamotorer med gott resultat. I satsen finns en 17mm fräs som passar till 2000- serien och 41-43-

motorerna. Jag har svarvat en styrning som centrerar spindeln i överkant på hylsan, men det kanske är överkurs. Satsen kostar 639:-, och man gör jobbet på plats utan att demontera annat än insprutarna.

Spridarfräs.jpg


hej! Tack för tipset. Jag har suttit och kikat lite på nätet hur dessa verktyg används(finns en hel del instruktioner på youtube). Vad jag kan förstå använder man dessa på ytan i blocket när man tagit ut hylsan och inte i hylsan? Eller menar du att den där 17 mm passar i hylsan(minns inte hur bred den var invändigt). 

Någon som vet varför det är så blodigt med att hylsan inte får expandera ut mer än 1 mm? Det står ju dels det men samtidigt står det "Screw down the flare-tool as far as the shoulder in the injector sleeve allows". Det blir ju "i botten" så att säga. Då deformeras ju den som den gör?

Det finns ju en hel del byten av dessa hylsor på nätet som filmas och visas, men då är det inte just den här motorn specifikt. De byter utan att ta av toppen. 

Vad är risken om den expanderar ut lite mer än 1 mm? Vad kan hända? Det lär ju knappast vara att cylindertoppen slår i den så täcker det mynningen på injektorn så spridarbilden ändras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man fräser botten på spridarhylsan så att den blir plan. Då behöver man inte byta den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Man fräser botten på spridarhylsan så att den blir plan. Då behöver man inte byta den.

 

Ah, ok! Jag ska prova! Upplever dock att det frätt upp längst den del som löper längs spetsen, men rätt svårt att se. Värt och prova iaf! Vet du hur tjockt godset är där nere? Är det lika brett som den kan man ser uppifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man fräser tills ytan i botten av hylsan är ren. I satsen finns en fräs som man jämnar till botten av insprutaren om det behövs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Rollen:

Man fräser tills ytan i botten av hylsan är ren. I satsen finns en fräs som man jämnar till botten av insprutaren om det behövs. 

 

Tack! Brukar du köra torrt eller använder du något fett/olja etc för att klibba till det som lossnar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-05-04 vid 18:42 skrev Lintott:

En marinmotorverkstad varnade mig för att ta ur spridarna för provtryckning om de suttit på plats länge. Enligt mekanikern så måste hylsorna ur innan återmontering för att få tätt igen. Å hylsor som suttit länge tenderar att "koxa fast" så att toppen måste av för att kunna knacka ur hylsorna. Efter den varningen så fick spridarna sitta kvar tills det blev en större översyn av motorn några år senare.

I min värld, en förunderlig rekommendation. Det finns ett verktyg för lösgöringen av spridaren (fråga på VP-verkstad). Verktyget håller ner hylsan under arbetet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev LonelyBird:

I min värld, en förunderlig rekommendation. Det finns ett verktyg för lösgöringen av spridaren (fråga på VP-verkstad). Verktyget håller ner hylsan under arbetet...

Jag är inte tillräckligt kunnig avseende dieselmotorer så jag bara följde deras rekommendation. Motorn gick dessutom bra så det fanns ingen egentlig anledning att skruva ur spridarna, bara lite eventuellt överdriven noggrannhet för att inte få problem framöver. Annars följer jag oftast devisen "if it ain´t broken - don´t fix it".

 

Rekommendationen avsåg en Yanmar om det kan vara någon skillnad jämfört med Penta.

Båten är f.ö. såld (efter att motorn fått en stor översyn) så frågan är avslutad för min del vad gäller just den motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen har du någon klubba för gammla traktorer eller lastbilar i närheten.

Dessa kan ha duktiga mekaniker som har skruvat motorer i många år och hjälpa dig med jobbet.

Jag lämnade in mina spridare till en i Grålle klubben (de har så kallade grålle doktorer).

Han hade verktygen för att byta spridar spets och uster med brickor.

 

I övrigt håller jag dessvärre med om att man ofta kan göra jobbet lika bra eller bättre själv.

Men första gången kan ta lite väl lång tid.

Dessutom är det roligt att lära sig något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där fräsen var ett jättebra tips. Jag har här fräst ner lite försiktigt:

672028749_Foto2018-09-23084231.thumb.jpg.70cab7de1f8c96b8ef941e7c6e71f3f8.jpg

 

Vilket kan jämföras med innan där man ser en lite ojämnhet på platten i cirkeln:
908001224_hylsainnanslipning.JPG.5b00adc5395e7cd4bfc5bd06d2943d9a.JPG


Efter att jag återmonterat allt så verkar det tätt som sig bör. Lät den stå länge på tomgången men det var snustorrt längst mynningen etc. Ska låta det stå nu några dagar och sen ut och prova igen under längre perioder. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Böt spridarhylsa på min buss Volvo B10M och största problemet var att ta bort spridaren satt utav hel*ete höll på några timmar.Lånade ett verktyg på Penta och tog bort kopparhylsan eller rättade sagt halva hylsan då den gick av men fick ut resterande,rengöring i botten,mätte hur långt det var ned till kolven så att inte hylsspetsen går för långt ned och är den för lång så är den bara att kapa kollade även hur långt spridaren gick ned i hylsan ny o ring och i med hylsan inga konstigheter Obs man tar inte av några topplock för att göra denna åtgärd.Dock ett helvete med spridarna då dom kan sitta något otroligt och helst om damasken är bort och det kommer ned skit.Köpte en ny spridare för en tusenlapp av en firma i Skåne och det var den sista han hade.Obs var rädd om bränslerören Volvo skulle ha tusentals kronor för rören dom är lödda.Kollade vad en 6 m hydraul pipa skulle kosta som tålde dubbelt så mycket i tryck och tror det var några hundra kronor bara.Trodde det var ett rör som läckte först men det var spridaren som det var ett litet hål i och strålen såg ut att komma ur röret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns på nätet hur dom byter kopparhylsan hittade dom av en slump på ett forum .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kajja:

Finns på nätet hur dom byter kopparhylsan hittade dom av en slump på ett forum .

Länk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall se om jag hittar den eller dom var några år sedan jag bör spridaren och hylsan .Tror det var på ett skogsforum en svensk kille som böt på lösa toppar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är lite olika på olika modeller. Framförallt är det hur "flaringtool" fungerar. Här är några som byter utan att ta av toppen:

 

Del 2:


Del 3:
https://www.youtube.com/channel/UCxze8knHe1C-YselI1viREQ

 

Men på min modell så fungerar inte verktyget på det där sättet utan det är ett verktyg som pressas ner uppifrån. 

Jag misstänker att man mycket väl kan byta hylsan utan att ta av toppen, men nu när jag fick tips om ett verktyg som kunde ta bort material ordentligt så ojämnheten försvann(försökt med ventilpasta innan och slipa ner) så verkar det blivit tätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...