Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
frewi9

Brytarlöst tändsystem

Rekommendera Poster

Tänkte köpa brytarlöst tändsystem till min aq145a. Ser att det finns några att välja på: 123ignition, Hot-spark på drevdelar.se och Pertronix bland annat.

Någon som har erfarenhet? bäst kvalitet mellan dessa, eller finns det andra som rekommenderas?

Jag har ingen erfarenhet om detta alls så all info tas tacksamt emot.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan flera år en 123ignition i en av mina entusiastbilar som har en B20-motor (eller till stor del i alla fall). Har fungerat hur bra som helst.

Ett problem jag hade var att originalfördelaren var glapp men 123 ersätter ju fördelaren också (fast det kanske de akdra gör också).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har googlat fram några produktbeskrivningar...
123ignition     Hot-spark     Pertronix


IngemarE:s tips ovan om 123ignition är nog bra men onödigt dyrt?
Det alternativet skiljer sig från de andra två genom att hela fördelaren byts ut, de andra två behåller fördelaren och ersätter bara brytarspetsar/kondensator.


Alla systemen ovan ersätter dock de jäkla mekaniska brytarna!
(Sådana slits snabbt, behöver rätt ofta planfilas och justeras. Justeringen är petnoga och utförs först som grundinställning med bladmått, därefter gärna med elektriskt specialinstrument som visar "dwelltime".)

Instämmer inte i Ingemars farhåga om att fördelaraxelns glapp gör att hela fördelaren måste bytas. [En sliten lagring får axeln att slänga okontrollerat hit&dit, kanske flera tiondels millimeter. En mekanisk brytare är vanligen inställd på 0,35-0,45 mm - rent av noggrannare ifall elektriskt specialinstrument använts. Några tiondels millimeter axelssläng blir då rätt katastrofalt vinkelmässigt vad gäller tändningsförställning i vevaxelgrader räknat eftersom brytaren styrs av en nock.]


MEN, och här kommer äntligen min poäng med detta inlägg...
Med en beröringsfri vinkelavkännare (Hallelement, fotocell, whatever) så blir eventuellt axelglapp plötsligt mindre betydelsefullt. Nu är det inte längre axelnockens måhända litet slängiga mikrometerläge som styr tändnings-ögonblicket via nockpositionen - utan snarare vinkeln. Vilket jag menar gör att även rätt slitna fördelare gott kan fungera många år till!
(Förmodligen är denna principskillnad i förtändningsstyrning - mikrometerprecision slängig axel vs beröringsfri vinkelmätning - orsaken till att två välrenomerade firmor valt att behålla fördelaren och  istället  bara bytt ut själva brytaren.)


Tja, så kan jag fundera.

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1,

Kan faktiskt vid lite eftertanke hålla med om din analys om betydelsen av glapp i fördelaren. Inte osannolikt att mina glappa fördelare skulle fungerat bättre i det avseendet efter konvertering.

 

Men trots att jag byggt den bilen själv nästan från grunden var jag i detta läge så lovligt trött på att köpa "bättre begagnade" fördelare som ändå glappade att jag valde att lägga en extra peng på 123 och betalade för enkelhet. En vridomkopplare på undersidan för att ställa upp till 16 olika tändkurvor (beroende på vilken kam man har o.s.v.) var också smidigt.

 

Sedan är ju allt relativt. 123 är billigt jämfört med ett system jag har i en annan av bilarna från Computronix. Men på den hade jag även behov av att byta tändspolen m.m.

https://allisonsautomotive.com/products/computronix_distributorless_ignition_system_for_the_124_and_131

 

Slutsatsen är nog att de billigare alternativen troligen är "good enough" medan 123 är dyrare men lär vara ett säkert (onödigt säkert ?) kort.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kör Pertronix på min Mercruiser med utmärkt resultat. Trots glapp fördelaraxel. Tändinställningen hoppar inte (en grad hit eller dit) som den gjorde med brytarspetsarna! 

 

Kolla att du har rätt resistans i tändspole och förkopplingsmotstånd eller resistanskabel för hallgivaren som du köper. Om resistansen är för låg så blir ditt brytarlösa tändsystem inte långlivat. 

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade hoppats på bra svar,  men dessa svar var något utöver det vanliga! 🙂vilket angagemang. Enormt tacksam! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...