Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Orvar2

Utombordare startar ej, felsökning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!
Har en för mig ny motor, en Evinrude 2t 50 hk från 80-90-tal ungefär. Försöker få igång den men lyckas inte. Har kollat att hålla tändstift mot godset och ser tydligt att det kommer gnistor från båda tändstiften. Körde liiite startgas direkt i cylindern och då gick den i typ 1 sekund. Men den startar inte när jag sprutar startgas i luftintaget. Fattar inte hur det skulle kunna vara stopp i förgasaren eller nån annanstans på vägen? Tips emottages tacksamt!

Redigerad av Orvar2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar den på startgas, eller i alla fall puffar till så är det bränslerelaterat, kolla systematisk igenom bränslesystemet, från tank till förgasare,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den puffar till lite då och då, typ en smäll följt av ett litet avgasmoln. Tänkte ju att eftersom det är synlig gnista på tändstiften är det jäkligt konstigt att det inte händer något när jag sprayar startgas i luftintaget. Finns det några särskilda spjäll eller liknande man borde undersöka innan man börjar pilla sönder saker istället? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det färsk bensin?

Har du kollat att det kommer fram bensin till förgasarna?

Pumpat blåsan?

Provat att ökat tomgångsvarvtalet? (asså lyfta spaken vid gasreglaget) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pinfärsk bensin, inte kunnat komma åt att se, blåsan hård som sten, gas på maxpådrag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är blåsan åt rätt håll?

Kanke låter dumt men jag var nära att köra till en verkstad , då jsg plötsligt insåg att slangen satt åt fel håll.

Annars så måste du kanske kolla om förgasarna är rena och att bensinen kommer fram. Du kan även en kolla om bränslefiltret är ifyllt, är det det så kommer bensinen dir, då är det nara förgasarna kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, filtret blir fyllt, så jag antar att jag får ge mig på förgasaren iaf då. Och då antar jag att blåsan sitter på rätt håll också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kunnat konstatera att bensin flödar fram till förgasarna och att vi garanterat har gnista. Likförbannat startar den inte mer än att det "puffar" till då och då och kommer ut tjock blå rök. Kan förgasaren vara så jävla igensatt att det blir stopp där eller kan det vara nåt annat som är fel? När man försöker snurra på skivan uppe på motorn så är det distinkta stopp, så jag antar att det inte är kompressionen det är fel på? Känner att jag är alldeles för ohändig för att vilja montera av förgasarna nämligen, så vill helst hitta en annan lösning om möjligt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Orvar2 säger:

Kan förgasaren vara så jävla igensatt att det blir stopp där...

Ja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Evindude 35 hk från samma tidsperiod, antar att konstruktionen är snarlik.

Jag hade samma fel, först en liten knappt synbar gnista på stiften, som sedan försvann, den gången var det en dyr ingjuten elektronikbox, CDI-boxen tror jag den hette som fick bytas ut.

 

En annan gång var det en finmaskigt filter i bränslepumpen som var delvis igensatt, det kom fram bränsle till förgasaren men inte tillräckligt mycket.

 

Och då igensatta munstycken i förgasaren, det råkade jag också ut för, det var nu rätt många år sedan, minnet kan svika mig, minns inte hur just den förgasaren såg ut, men jag vet i alla fall att jag rev förgasaren och hade köpte en renoveringssats med alla packningar och o-ringar i, blåste munstyckena med en fotpump till att pumpa cykeldäck med, gick bra, motorn försågs med extra engångs bränslefilter innan bränslepumpen och det fungerade bra i några år till efter detta.

(Sedan blev det istället en japansk motor till den båten)

 

Eftersom det är en tvåtaktare så påverkar förtändningen även förgasaren eller om det är så att förgasaren påverkar förtändningen, med en länkarm mellan spjäll och tändplattan under svänghjulet, se till att denna löper lätt och fungerar som den skall.

 

Sedan hade i alla fall min motor en elektrisk choke, en solenoid som öppnade ett chokespjäll i förgasaren, jag tror det var så att man fick trycka in tändningsnyckeln för att manövrera denna choke, men solenoiden var trasig, så kallstart fick ske genom att lyfta på kåpan och manuellt peta till detta chokespjäll, den där solenoiden hade tagits bort först då den annars hade låst spjället och dess stötstång i normalt ochokat läge.

Vad jag senare förstod var att det var ett vanligt förekommande fel att just solenoiden till choken gick sönder och gav då en synnerligen svårstartad motor, så kolla det, måhända har kanske din motor en annan konstruktion, men att kallstarta en gammal tvåtaktare utan choke lyckas sällan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, har kollat gnistan och den ser väldigt stark och fin ut, så tror inte att felet sitter där. Däremot tycker jag att det är jäkligt konstigt att den inte startar på startgas när vi sprutar in det i förgasaren, som bäst blir det några puffar i tändningsväg. Samtidigt tycker jag det låter extremt att bägge förgasarna skulle vara så otroligt igengeggade. Därför känns det som att det nog skulle handla om något spjäll eller liknande som inte öppnas nånstans...Och det är samma typ av choke här, att man trycker in nyckeln, så ska kolla det också, låter som en typisk bov i dramat.

 

Kan vi få dessa "misständningar" eller "puffar" pga något elfel? Tex att fel tändkabel sitter på fel tändstift eller nåt i den vägen? Kanske en dum fråga, men hade ju varit så jäkla typiskt om det vore nåt sånt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall väl i prakriken gå att sätta tändkablarna fel, men jag vill minnas att det skall framgå rätt så tydligt hur det skall sitta.  Kablarna är väl kanske olika långa eller placerade så att man finner det naturlig att sätta dem rätt. Har du kvar inskruktionsboken? (Kanske finns som pdf-fil på nätet?) Om du skruvar ut tändstiften, hur luktar det då från den luften som pressas ut då du kör runt med startmotorn?

Men som sagts, kolla choke, chokspjäll och länkaget mellan förgasarna och förtädningen.

Är det automatisk oljeinblandning på den motorn eller måste du själv hålla reda på det, jag menar att för mycket tvåtaktsolja i bensinen gör motorn mer än svårstartad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen kan också vara ställd helt åt skogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den inte igång als med startgas (Skall gå åtminstone några sekunder om du sprejar rejält i förgasaren), så gör ett kompressionsprov. Kan även vara som tidigare nämnt, tändningen som står tokfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har stött på samma fel ett par gånger. Tror det är svänghjulskilen som är trasig och svänghjulet ställer sig i fel läge, du får gnista men den kommer vid fel tillfälle. Motorn kan då hosta till precis som du beskriver (eller i gynnsamma fall starta enstaka gånger beroende på hur svänghjulet står). Av med svänghjulet och kolla hur det är med kilen. Du behöver en speciell avdragare för jobbet. 

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med svänghjulskil låter som att det kan vara något! Tack för alla tips!

Kan också nämna att om det är någon med kunskap och tid som vill ta sig till Björlanda för att tackla det här problemet så betalar jag gladeligen vad det skulle motsvara att lämna in på verkstad,(har försökt lämna in den, men ingen har nån tillgänglig tid innan midsommar...) vill helst undvika montera isär saker jag inte förstår mig på :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen alla hjälpsamma medmänniskor!
Problemen fortsätter :)
Fick hjälp av littlebastard4 som försökte lossa svänghjulet för att kolla svänghjulskilen, men svänghjulet satt hårdare än maskinerna orkade med, försökte även på firma som inte heller lyckades få loss det. Hittade istället en likadan motor på blocket som skulle fungera, men monterad på plats på båten så startar den inte. Det är knäpptyst när man vrider på nyckeln. Har använt multimeter och mätt upp 12,4V fram till startsolenoiden, därifrån dött. Bytte till ny solenoid men har fortfarande samma problem. Fram till solenoiden kan jag mäta 12,4V men när man vrider på nyckeln så dyker spänningen ned till 0,2V. Nån som vet vad detta kan bero på? Kortslutning i startmotorn, dålig jord till startmotor eller ärg nånstans? Blir snart tokig, hade ju tänkt sjösätta innan första maj!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...