Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rolle85

Pump för att pumpa ur bensin ur tank

Rekommendera Poster

Vet nån om jula eller biltema har nån elpump för att suga ut bensin i tanken? Har fått vatten i bränslet :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt, undvik elektriska pumpar.

Har du tillgång till tryckluft?

Isåfall är en enkel injektor suverän och säker.

En slan ned i tanken, ett litet hål i slangen, blåspistolens rör in i hålet snett mot utloppet, utloppet i ett annat kärl, jeepdunk eller liknande. Sedan är det bara att blåsa på.

Man kan ju också trycksätta tanken och tömma via ordinarie utgående slang eller rör.

 

Sedan kan nu man använda en manuell länspump som redan föreslagits. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många grejer tål diesel men inte bensin. En elektrisk bränslepump gör det men har inte så stor kapacitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm behöver skcka ner en slang o sen pumpa upp, går de med bränsle primer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM du är snål men arbetsam, så ta bara av själva kopplingen till motorn på den vanliga slangen och pumpa. Lär ju ta en halvtimma på en 50 liter, men det är ju bara att nöta på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns ju ofta olika lösningar på problem och det här är en lösning som är olik att tömma tanken, fyll på tanken med något istället.

 

Hur stor tank?

Hur mycket vatten?

Hur mycket bensin?

Fast tank eller möjlig att få lite lös.

Storlek på båt?

 

Varför frågar jag, jo...

Enklast är ju att få bort ganska mycket vatten och hälla i sprit (K-sprit eller E85) som får blanda sig med resterande vatten/bensin. K-sprit och E85 innehåller etanol som blandar sig med både vatten och bensin. K-sprit kan blanda sig med cirka 25 % vatten och E85 med cirka 20 % vatten. Minns inte om det är volym eller viktsprocent.

För att vara på den säkra sidas så låt säga 10 % för E85 (som redan kan ha fångat in lite vatten) och 20 % för K-sprit.

  1. Luta tanken (eller båten om den är liten) så att det bildas ett hörn eller en vinkel där vattnets samlas.
  2. Sug ur vattnet som ligger i botten på tanken.
  3. Gör en bedömning av hur mycket vatten som finns kvar.
  4. Låt säga att det är ½ liter vatten kvar.
  5. Då behöver du fylla på med 5 liter E85.
  6. Skaka om det går eller gunga båten eller rör genom en manlucka.
    Detta är egentligen inte nödvändigt, men det känns bra...
  7. Låt stå ett dygn.

Klart att köra!

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, Mackey säger:

Det finns ju ofta olika lösningar på problem och det här är en lösning som är olik att tömma tanken, fyll på tanken med något istället.

 

Hur stor tank?

Hur mycket vatten?

Hur mycket bensin?

Fast tank eller möjlig att få lite lös.

Storlek på båt?

 

Varför frågar jag, jo...

Enklast är ju att få bort ganska mycket vatten och hälla i sprit (K-sprit eller E85) som får blanda sig med resterande vatten/bensin. K-sprit och E85 innehåller etanol som blandar sig med både vatten och bensin. K-sprit kan blanda sig med cirka 25 % vatten och E85 med cirka 20 % vatten. Minns inte om det är volym eller viktsprocent.

För att vara på den säkra sidas så låt säga 10 % för E85 (som redan kan ha fångat in lite vatten) och 20 % för K-sprit.

  1. Luta tanken (eller båten om den är liten) så att det bildas ett hörn eller en vinkel där vattnets samlas.
  2. Sug ur vattnet som ligger i botten på tanken.
  3. Gör en bedömning av hur mycket vatten som finns kvar.
  4. Låt säga att det är ½ liter vatten kvar.
  5. Då behöver du fylla på med 5 liter E85.
  6. Skaka om det går eller gunga båten eller rör genom en manlucka.
    Detta är egentligen inte nödvändigt, men det känns bra...
  7. Låt stå ett dygn.

Klart att köra!

 

Mackey

Kör du med e85 så förstör man insprutningen på nyare fyrtaktare. Det är i alla fall vad jag fått höra utav Yamaha dealers. Det skall inte vara vatten i bensinen. Vattnet måste ut, i alla fall om det är en nyare Yamaha. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Crabmeat säger:

Kör du med e85 så förstör man insprutningen på nyare fyrtaktare.

Ja, viktigt!

Du - och ingen annan heller - får inte köra på ren E85. Det finns mig veterligen ingen båtmotor som är godkänd för 85 % etanol och resten bensin.

 

Det var bra att detta påtalades, det var ju anledningen att jag frågade hur stor tank du har, hur mycket bensin du har i den och hur mycket vatten som fonns i tanken.

 

I Sverige är det vanligt med 5 % etanol i 95 oktanig bensin, men det kan vara 10 %.

I andra länder är det ofta/alltid 10 % etanolinblandning (sk. E10), så många motorer är godkända för 10 % etanolinblandning. Yamahas utombordare tror jag har godkänts för 10 % etanol väldigt länge.

 

Kolla om din motor är godkänd för E10. Är den det så kan du blanda i E85, men inte mer än 5-7 % av den mängd bensin som finns i tanken. Det förutsätter att du inte brukar tanka E10, men brukar du göra det borde du inte få vatten att bli kvar i tanken.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Mackey säger:

Ja, viktigt!

Du - och ingen annan heller - får inte köra på ren E85. Det finns mig veterligen ingen båtmotor som är godkänd för 85 % etanol och resten bensin.

 

Det var bra att detta påtalades, det var ju anledningen att jag frågade hur stor tank du har, hur mycket bensin du har i den och hur mycket vatten som fonns i tanken.

 

I Sverige är det vanligt med 5 % etanol i 95 oktanig bensin, men det kan vara 10 %.

I andra länder är det ofta/alltid 10 % etanolinblandning (sk. E10), så många motorer är godkända för 10 % etanolinblandning. Yamahas utombordare tror jag har godkänts för 10 % etanol väldigt länge.

 

Kolla om din motor är godkänd för E10. Är den det så kan du blanda i E85, men inte mer än 5-7 % av den mängd bensin som finns i tanken. Det förutsätter att du inte brukar tanka E10, men brukar du göra det borde du inte få vatten att bli kvar i tanken.

 

Mackey

Man skall inte blanda in E85 i tanken på nyare utombordare när det är vatten i tanken. Man tömmer tanken på vatten och installerar vattenavskiljare om det inte redan finns.  Bara för att man kan köra på 10% etanol, betyder inte det att man kan köra med vatten i tanken.

 

När jag köpte min första F60 för 10 år sedan, så gav mekanikern(Rilly) på Skenejärn mig klara instruktioner kring detta. Han verkade kunnig och hade erfarenhet av förstörda insprutningar. Hans order var klara: Kör inte med vatten i tanken. Är det vatten i tanken, töm tanken. Blanda inte in ksprit, för även om kspriten löser vattnet, så ger det fortfarande samma effekt på insprutningen med enda skillnad att vattnet kan passera vattenfiltret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, man ska inte köra med vatten i tanken 

Det var därför jag skrev att man ska suga ut vattnet i botten på tanken och sedan lösa problemet med kvarvarande vatten.

 

Om det inte funkar att ha vatten löst i etanol i en båtmotor skulle ju i princip ingen båtmotor fungera. Det är ju etanol i dagens bränslen och detta bränsle kommer att ta upp ev. vatten som kommer in i bränslet.

 

Om TS återkommer får vi säkert klarhet i både mängden vatten och vilken motor hen har.

 

Det enda vi vet i dagsläget är att bensinen i TS tank är mättad med vatten eftersom den inte tar upp mera vatten. Vad kan det bli? Orkar inte räkna, men ca. 93 % bensin och 7 % etanol med vatten.

 

Har man tankat E10 blir det väl sådär 86 % bensin och 14 % etanol med vatten.

 

Är en modern motor så känslig att denna vattenmättade bensin bör destrueras?

Någon som vet?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda en enkel elektrisk bensinpump. Jag har faktiskt alltid en sån på slangen mellan tanken och filtret på min båt, Enkelt att lufta vid filterbyte. Klart det tar tid att tömma tanken med en sån, men hur brådis är det då? Att fixa fram tryckluft, eller andra konstruktioner kan ta mycket längre tid, så jag rekommenderar elektrisk bensinpump, en bok, och en rejäl mugg kaffe :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömde ut så mycket jag kunde, fyllde på med ny bensin och då går den igen.

Inför nästa säsong, hur gör ni andra. Det är en 2-takts motor med förgasare.

tanken är på 136l.

tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Rolle85 säger:

Tömde ut så mycket jag kunde, fyllde på med ny bensin och då går den igen.

Inför nästa säsong, hur gör ni andra. Det är en 2-takts motor med förgasare.

tanken är på 136l.

tack

 

Jag tömmer det som är kvar på hösten, försöker anpassa så den inte är så stor volym, detta tömmer jag i bensinbilen och kör upp.

Tankar ny bensin i båten på våren.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...