Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har fått tag på en gammal båt som jag nu ser över och på sikt tänkt renovera. 

Nu är jag inte jätteerfaren av båtrenoveringar, faktiskt nybörjare...men ser fram emot att lära mig för att framöver kunna göra lite allt efter som det finns behov och tid finnes. Det lär bli någon form av dokumentation när jag väl kommer igång....

 

Det är en del sprickor i båten. Vad ska man göra åt sprickor så som dem på bilderna?

Är det bara att slipa ut lite i sprckorna, fylla i gelcoatspackel och slipa? Eller bör man göra något mer? Eller kanske rent av låta dem vara?  Kan det vara något underliggande problem eller det är bara... relativt naturligt av ålder och slitningar?

 

Ytan är något knottrig på sina ställen. Är detta gelcoat eller målat? Kan man göra något för att inte nya strukturen ska skilja för mkt? Den nya lär väl bli slät, eller kan man göra en knottrig?

 

received_10155263500477161.jpeg

received_10155263501112161.jpeg

received_10155263503417161.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickorna är för att båten flexat av påfrestningarna. Vill du inte få nya sprickor måste du förstärka de ställena. Eller så lever du med dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kan leva med dem så länge de inte är något som medför större slitage, försvagning eller åldrande av båten. Men hur vet jag det? Det är egentligen den viktigaste frågan för mig.

 

Men... att jag oxå i det fallet de inte medför ngn större risk för åldrande/försvagning skulle kunna tänka mig att laga dem utan förstärkning även om vissa risk finns att de återkommer. Mer av estetiska skäl chansa på att d funkar.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...