Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobbo166

Sat telefon från utlandet och utländskt inköpt EPIRB?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Om det förekommer en affärsresa, rent hypotetiskt, till ett annat land, hypotetiskt sett USA.

 

Om man hypotetiskt köper en EPIRB där och en Iridium 9555 eller 9575 Extreme. Beg eller ny.

Funkar grejorna sedan vid återkomst? 

På hjertmans.se står att EPIRB ska registreras med VHF anropssignal och MMSI nr. Hur blir det med i ovanstående scenario?

Satellittelefonen borde inte vara några problem? Om ett abonnemang eller kontantkort skulle inköpas i annat land, kan det användas globalt? Iridium har ju prefix +8817, är väl samma oavsett var inköpt abonnemang eller kontantkort?

Nån som vet vad som menas med "unlocked" på amazon.com annons för Iridium 9555? Det finns bara en slags hårdvara som används globalt mig veterligen? Är väl inte som iPhone att de kan låsas? Finns det flera operatörer?

Någon som kan bekräfta att det ej går att ringa satellittelefonen om saldot tar kort på kontantkortet? Det är inte som med mobiler, de kan då ej ringa ut men kan ta emot samtal.

Om man trycker röd nödknapp på Iridium 9575 men saldot är slut, vad händer då?

Frågar eftersom abonnemangen är obegripliga, även om tryggare. Lutar därför åt kontantkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, tobbo166 säger:

Om man trycker röd nödknapp på Iridium 9575 men saldot är slut, vad händer då?

Nödsamtal går alltid att ringa. 

Ska du ut på havet så brukar INMARSAT ha bäst täckning. En ISATPHONE PRO är prisvärd.

Den kan du köpa utomlands eftersom identiteten ligger på "simkortet".

En Epirp eller PLB ska ha svenskt MMSI. Det går att få bytt om grejorna köpts utomlands men brukar kosta så pass mycket att det troligen inte lönar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Sat telefon:

Så om jag köper en amerikansk telefon och detta SIM kort:

https://www.amazon.com/BlueCosmo-Iridium-Prepaid-Satellite-Service/dp/B01DCLNUM8/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1525034464&sr=8-3&keywords=bluecosmo%2Bprepaid%2Bcard&th=1

 

Så är jag "good to go" från Sverige t/r Karibien (tex)? Finns ingen anledning att köpa SIM kortet (kontant, abb etc) från Sverige egentligen? Bara dyrare?

ARC handboken anger att Iridium är bättre än Inmarsat. Ingen aning personligen, vet bara att de verkar ha korrekta synpunkter, och att Inmarsats iSatPhone är sämre än iSatPhone2. iSatPhone2 laddar ner med 1200 baud. Iridium med 2400 baud. Inmarsat kör mot 3 satelliter i hög bara med fix position så inget bra bland skyskrapor men funkar på havet. Funkar inte nära polerna, ointressant för mig. Iridium kör mot ca 63 satelliter på lägre höjd och har 100% global täckning. Kommer skaffa Iridium.

Kommer kombinera Iridium 9555/9575 med RedPort Optimizer och en extern antenn, att använda vid nerladdning av Grib filer.

 

Epirb:
Hörde att man kan köpa utomlands och programmera om. De jag hittar på Amazon, kollade frågor på produkten, tex:
https://www.amazon.com/ACR-GlobalFix-2844-Category-Release/dp/B002RMCWFU
De vill inte programmera om i USA.

Så kollar om man kan göra för billig penning i Sverige. Annars får det bli nån av jättarna: Hjertmans, Erlandssons mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, tobbo166 säger:

ARC handboken anger att Iridium är bättre än Inmarsat

Det finns olika synpunkter på det, de jag har hört med föredrog Inmarsat. Inmarsat kör med tre geostationära satelliter men Iridiums satelliter "flyger" över jorden därför kan man få vänta på att en satellit dyker upp och framförallt kan man tappa samtal. Läs mer HÄR och kolla vad andra säger. Det verkar finnas som vanligt lite olika uppfattning.

Jag känner fö två par som köpte begagnade telefoner i UK till bra pris. USA brukar vara billigt men man riskerar tull och moms.

Fundera även på HF/MF, det är ett bra komplement där man kan prata med andra båtar. En bra kortvågsmottagre ska man ju ändå ha.

 

När man köper en EPIRB så ska mycket riktigt MMSI numret in. Men EPIRBen har ett sk UIN nummer som ska registreras i Sverige för att nödmeddelandet ska gå fram via satellit. Utan det är den ganska värdelös. Vem som helst kan tydligen inte regga det. Prata med Corland eller någon som kan det här, jag läste en tidningsartikel om detta att många åker omkring med EPIRB som är värdelösa i en nödsituation.

Ett alternativ är en eller två PLB, kan vara bra om man trillar i också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, tobbo166 säger:

Hur vet man sitt UIN nr?

 

 

Står på märkskylten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Står på märkskylten

 

På Epirben?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp kallas även HEXid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

japp kallas även HEXid

 

Ok, finns inte det på alla Epirber? Även om jag beställer från England? Mailar med en engelsk firma som endast vill ha MMSI nr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den finns alltid. Ska anmälas till  Sjöfartsverket (tror jag), kolla med dem om det är ok att regga en EPIRB som inte är köpt i Sverige.

 

Det som skrivits (jag vet inte om det stämmer) är att när fått hem sina EPIRB från utlandet så har apparaten haft fel landsnummer och inte kunnat reggas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, bhemac säger:

Jo den finns alltid. Ska anmälas till  Sjöfartsverket (tror jag), kolla med dem om det är ok att regga en EPIRB som inte är köpt i Sverige.

 

Det som skrivits (jag vet inte om det stämmer) är att när fått hem sina EPIRB från utlandet så har apparaten haft fel landsnummer och inte kunnat reggas.

 

Finns dokument här:

http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Sjo--och-flygraddning/Uppdrag-och-verksamhet/Nodsandare-for-satellitsystem/

 

Undrar om man kan beställa enheten utomlands ifrån, de programmerar in mitt MMSI nr, och sen kan man slutföra registreringen i Sverige och allt blir rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, tobbo166 säger:

Undrar om man kan beställa enheten utomlands ifrån, de programmerar in mitt MMSI nr, och sen kan man slutföra registreringen i Sverige och allt blir rätt?

Kolla med Sjöfartsverket, det få ju inte bli fel!

 

Ska man ha en EPIRB så bör man kanske ha en hydrostatisk utlösning så att den aktiveras automatiskt när båten sjunker.

Personligen skulle jag istället för EPIRB köpa en PLB till varje vuxen ombord och som sen alltid hänger runt halsen.

PLBn är knuten till en person och fungerar därför även om man råkar befinna sig på en annan båt. EPIRBen är alltid knuten till en viss båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, bhemac säger:

Kolla med Sjöfartsverket, det få ju inte bli fel!

 

Ska man ha en EPIRB så bör man kanske ha en hydrostatisk utlösning så att den aktiveras automatiskt när båten sjunker.

Personligen skulle jag istället för EPIRB köpa en PLB till varje vuxen ombord och som sen alltid hänger runt halsen.

PLBn är knuten till en person och fungerar därför även om man råkar befinna sig på en annan båt. EPIRBen är alltid knuten till en viss båt.

 

Vi har ARC krav att förhålla oss till med. De kräver Epirb.

 

ska undersöka djupare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, tobbo166 säger:

Vi har ARC krav att förhålla oss till med. De kräver Epirb.

Märkliga krav, PLB räddar idag fler liv än EPIRB.

Jag skulle ändå köpa en PLB till mig själv, har man tagit sig så här långt i livet vill man ju gärna vara kvar ett tag till ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finnes i følge JRCC to måter å programmere en EPIRB på:

http://www.sjofartsverket.se/upload/EPIRB - PLB/EPIRB-Sve.pdf

 

"EPIRB-Identitet

En EPIRB kan programmeras med ett ID som är, antingen, serialized, MMSI eller anropssignal. • Om MMSI eller anropssignal används, måste det överensstämma med fartygets. En sådan EPIRB (eller DSC) får inte, utan omprogrammering, flyttas till ett annat fartyg; Den måste kodas om, med det nya fartygets identitet. Man kan heller inte ”flytta” ett MMSI från ett fartyg till ett annat. Denna typ av ID är därför mest lämpad för yrkessjöfarten.

• Ett serialized ID, däremot, kopplas endast till fartyget genom denna blankett, och en sådan EPIRB kan därför flyttas till annat fartyg med samma nationalitet (lämpligt för t ex fritidsbåtar). Glöm dock inte att skicka in blanketten till JRCC, vid t ex ägarbyte."

 

Et "Beacon programming certificate" følger med EPIRB når den er programmert. 

Du kan sjekke om oppgitt koding på skjema er korrekt her:

https://www.cospas-sarsat.int/en/beacon-decode-program

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Barbaria säger:

kan därför flyttas till annat fartyg med samma nationalitet

Det är väl just det som är haken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...