Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Jonasaragorn

Skada i kanten glasfiberbåt.. Vad gör jag??

Rekommendera Poster

Tog över en båt som jag håller på att fixa till, men denna skada är jag fundersam över hur jag ska fixa.. Jag bryr mig inte så mycket om det estetiska, bara att det håller och inte blir värre. 

glasfiberväv ett x antal omgångar? 

Glasfiberspackel?

 

image.jpeg

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Inte helt lätt att begripa vad bilden föreställer. :wacko:

Men jag googlade fram fotot nedan från denna din tidigare forumtråd.


Gissar att du i bilden ovan vänt roddbåten upp&ner och att skadan gäller relingslisten?
[Om så är fallet så skulle jag såga bort det spruckna för att få rena plastytor inför jobbet att återuppbygga kanten där gummilisten sitter. Glasfiberspackel är förvånansvärt hållbart men känns ändå tveksamt. Om du ofta brukar krocka med t.ex. bryggor så gör istället jobbet ordentligt, alltså så att reparationen återger skrovet ursprunglig styrka.]


Finns plastkunniga här på forumet som säkert kan svara mer detaljerat när de får sammanhanget klart för sig.
Klart bra ifall du kan bekräfta att skadan gäller just båttypen och närmare bestämt partiet märkt med "?"... 

  

 

 

relingsskada.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Jonasaragorn säger:

Tog över en båt som jag håller på att fixa till, men denna skada är jag fundersam över hur jag ska fixa.. Jag bryr mig inte så mycket om det estetiska, bara att det håller och inte blir värre. 

glasfiberväv ett x antal omgångar? 

Glasfiberspackel?

 

image.jpeg

Om du inte har tid att göra ett riktigt jobb i vår så finns det en quickfix för att stabilisera relingen denna säsong.

Lägg en aluminiumskena över och en under relingen ( ca 30 cm lång, bred som relingskanten, 3-4 mm tjock) eventuellt så slipar/filar du till en rundad form så skenan följer skrovets rundning. Borra hål rätt igenom aluminiumskenorna o glasfiberkanten. Dra igenom 6-8 popnitar längs skenan.

 

Ta dig sedan tid att slipa ner och plasta upp (polyesterplast/epoxy och glasfiberväv) en hel kant inför nästa säsong. Att spackla skadan kommer inte att hålla, vid minsta belastning så kommer det att spricka och du får göra om lagningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 27 april 2018 på 16:06, Lintott säger:

Om du inte har tid att göra ett riktigt jobb i vår så finns det en quickfix för att stabilisera relingen denna säsong.

Lägg en aluminiumskena över och en under relingen ( ca 30 cm lång, bred som relingskanten, 3-4 mm tjock) eventuellt så slipar/filar du till en rundad form så skenan följer skrovets rundning. Borra hål rätt igenom aluminiumskenorna o glasfiberkanten. Dra igenom 6-8 popnitar längs skenan.

 

Ta dig sedan tid att slipa ner och plasta upp (polyesterplast/epoxy och glasfiberväv) en hel kant inför nästa säsong. Att spackla skadan kommer inte att hålla, vid minsta belastning så kommer det att spricka och du får göra om lagningen.

 

Härligt! Tack för tipset! 

Jag kör med aluminium på båda sidorna! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...